Titre : | أثر الترويج عبر مواقع التواصل الاجتماعي على استقطاب الزبون : - دراسة عينة من زبائن مؤسسة موبيليس بولاية سطيف - | Type de document : | texte imprimé | Auteurs : | عماد كداد, Auteur ; ياسين شراد, Directeur de thèse | Editeur : | كلية العلوم الاقتصادية والتجارية وعلوم التسيير جامعة فرحات عباس سطيف1 الجزائر | Année de publication : | 2024 | ISBN/ISSN/EAN : | TH/M5128 | Langues : | Arabe | Tags : | Promotion Through Social Media Sites, Mobilis Corporation's, Electronic
Promotional Mix, Attracting Customers.
- التررويج عبرر مواقع التواصل الاجتماعي، مؤسسرة مروبيليس، المرزيج الترويجي
الالكتروني، استقطاب الزبائن. | Résumé : | ملخص:
تهدف هذه الدراسة إلى معرفة مدى تأثير الترويج عبر مواقع التواصل الاجتماعي لمؤسسة موبيليس على
استقطاب أفراد عينة الدراسة من خلال أبعاده الأربعة والمتمثلة في مزيجها الترويجي الالكتروني )الإعلان، تنشيط
المبيعات، البيع الشخصي ا ولعلاقات العامة( ، ولتحقيق أغراض الدراسة واختبار فرضياتها قمنا بتصميم استبيان
لجمع البيانات، فتم توجيه ذلك الاستبيان بصفة خاصة لزبائن مؤسسة موبيليس والذين يقيمون في ولاية سطيف،
أين قمنا بنشر وتوزيع الاستبيان بطريقة الكترونية، وقد بلغ عدد الاستبيانات الصالحة للتحليل ب: 18 استبيان،
وقد توصلت الدراسة إلى النتائج التالية: ،SPSS وتم استخدام الأساليب الإحصائية الملائمة من خلال برنامج
للترويج )الإعلان، تنشيط )α= - توجد علاقة تأثيرية ذات دلالة احصائية عند مستوى معنوية ) 0.05
المبيعات، البيع الشخصي، العلاقات العامة( عبر مواقع التواصل الاجتماعي على استقطاب زبائن مؤسسة موبيليس
حسب وجهة النظر لأفراد عينة الدراسة.
للإعلان عبر مواقع التواصل الاجتماعي )α= - توجد علاقة تأثيرية ذات دلالة احصائية عند مستوى معنوية ) 0.05
على استقطاب زبائن مؤسسة موبيليس حسب وجهة النظر لأفراد عينة الدراسة.
لتنشيط المبيعات عبر مواقع التواصل )α= - توجد علاقة تأثيرية ذات دلالة احصائية عند مستوى معنوية ) 0.05
الاجتماعي على استقطاب زبائن مؤسسة موبيليس حسب وجهة النظر لأفراد عينة الدراسة.
للبيع الشخصي عبر مواقع التواصل )α= - توجد علاقة تأثيرية ذات دلالة احصائية عند مستوى معنوية ) 0.05
الاجتماعي على استقطاب زبائن مؤسسة موبيليس حسب وجهة النظر لأفراد عينة الدراسة.
للعلاقات العامة عبر مواقع التواصل )α= - توجد علاقة تأثيرية ذات دلالة احصائية عند مستوى معنوية ) 0.05
الاجتماعي على استقطاب زبائن مؤسسة موبيليس حسب وجهة النظر لأفراد عينة الدراسة.
وقد خلصت الدراسة بتوصيات من شانها أن تفيد مؤسسة موبيليس قصد الزيادة في التأثير على استقطاب
زبائن مؤسسة موبيليس من جهة، ومواجهة منافسيها قصد تحقيق البقاء ومزاولة نشاطها من جهة أخرى.
Abstract:
This study aims to know the extent of the impact of promotion through social media sites of
Mobilis Corporation's on attracting individuals from the study sample through its four
dimensions represented in its electronic promotional mix (advertising, sales promotion,
personal selling and public relations). To achieve the purposes of the study and test its
hypotheses, we designed a questionnaire to collect data. This questionnaire was directed
specifically to Mobilis Corporation's customers who reside in the state of Setif, where we
published and distributed the questionnaire electronically. The number of questionnaires valid
for analysis reached: 81 questionnaires. Appropriate statistical methods were used through the
SPSS program. The study reached the following results:
- There is a statistically significant influence relationship at a significance level (α=0.05) for
promotion (advertising, sales promotion, personal selling, public relations) through social
media sites on attracting Mobilis Corporation's customers according to the point of view of the
study sample members.
- There is a statistically significant influence relationship at a significance level (α=0.05) for
advertising through social media sites on attracting Mobilis Corporation's customers according
to the point of view of the study sample members.
- There is a statistically significant influence relationship at a significance level (α=0.05) for
sales promotion through social media sites on attracting Mobilis Corporation's customers
according to the point of view of the study sample members.
- There is a statistically significant influence relationship at a significance level (α=0.05) for
personal selling through social media sites on attracting Mobilis Corporation's customers
according to the point of view of the study sample members.
-There is a statistically significant influence relationship at a significance level (α=0.05) for
public relations through social media sites on attracting Mobilis Corporation's customers
according to the point of view of the study sample members.
The study concluded with recommendations that would benefit Mobilis Corporation's in
order to increase its influence on attracting Mobilis Corporation's customers on the one hand,
and confront its competitors in order to achieve survival and carry out its activity on the other
hand. | En ligne : | https://drive.google.com/file/d/1d13U9OwIt6mO4EEz109xRV34WIulnbpI/view?usp=drive [...] |
أثر الترويج عبر مواقع التواصل الاجتماعي على استقطاب الزبون : - دراسة عينة من زبائن مؤسسة موبيليس بولاية سطيف - [texte imprimé] / عماد كداد, Auteur ; ياسين شراد, Directeur de thèse . - [S.l.] : كلية العلوم الاقتصادية والتجارية وعلوم التسيير جامعة فرحات عباس سطيف1 الجزائر, 2024. ISSN : TH/M5128 Langues : Arabe Tags : | Promotion Through Social Media Sites, Mobilis Corporation's, Electronic
Promotional Mix, Attracting Customers.
- التررويج عبرر مواقع التواصل الاجتماعي، مؤسسرة مروبيليس، المرزيج الترويجي
الالكتروني، استقطاب الزبائن. | Résumé : | ملخص:
تهدف هذه الدراسة إلى معرفة مدى تأثير الترويج عبر مواقع التواصل الاجتماعي لمؤسسة موبيليس على
استقطاب أفراد عينة الدراسة من خلال أبعاده الأربعة والمتمثلة في مزيجها الترويجي الالكتروني )الإعلان، تنشيط
المبيعات، البيع الشخصي ا ولعلاقات العامة( ، ولتحقيق أغراض الدراسة واختبار فرضياتها قمنا بتصميم استبيان
لجمع البيانات، فتم توجيه ذلك الاستبيان بصفة خاصة لزبائن مؤسسة موبيليس والذين يقيمون في ولاية سطيف،
أين قمنا بنشر وتوزيع الاستبيان بطريقة الكترونية، وقد بلغ عدد الاستبيانات الصالحة للتحليل ب: 18 استبيان،
وقد توصلت الدراسة إلى النتائج التالية: ،SPSS وتم استخدام الأساليب الإحصائية الملائمة من خلال برنامج
للترويج )الإعلان، تنشيط )α= - توجد علاقة تأثيرية ذات دلالة احصائية عند مستوى معنوية ) 0.05
المبيعات، البيع الشخصي، العلاقات العامة( عبر مواقع التواصل الاجتماعي على استقطاب زبائن مؤسسة موبيليس
حسب وجهة النظر لأفراد عينة الدراسة.
للإعلان عبر مواقع التواصل الاجتماعي )α= - توجد علاقة تأثيرية ذات دلالة احصائية عند مستوى معنوية ) 0.05
على استقطاب زبائن مؤسسة موبيليس حسب وجهة النظر لأفراد عينة الدراسة.
لتنشيط المبيعات عبر مواقع التواصل )α= - توجد علاقة تأثيرية ذات دلالة احصائية عند مستوى معنوية ) 0.05
الاجتماعي على استقطاب زبائن مؤسسة موبيليس حسب وجهة النظر لأفراد عينة الدراسة.
للبيع الشخصي عبر مواقع التواصل )α= - توجد علاقة تأثيرية ذات دلالة احصائية عند مستوى معنوية ) 0.05
الاجتماعي على استقطاب زبائن مؤسسة موبيليس حسب وجهة النظر لأفراد عينة الدراسة.
للعلاقات العامة عبر مواقع التواصل )α= - توجد علاقة تأثيرية ذات دلالة احصائية عند مستوى معنوية ) 0.05
الاجتماعي على استقطاب زبائن مؤسسة موبيليس حسب وجهة النظر لأفراد عينة الدراسة.
وقد خلصت الدراسة بتوصيات من شانها أن تفيد مؤسسة موبيليس قصد الزيادة في التأثير على استقطاب
زبائن مؤسسة موبيليس من جهة، ومواجهة منافسيها قصد تحقيق البقاء ومزاولة نشاطها من جهة أخرى.
Abstract:
This study aims to know the extent of the impact of promotion through social media sites of
Mobilis Corporation's on attracting individuals from the study sample through its four
dimensions represented in its electronic promotional mix (advertising, sales promotion,
personal selling and public relations). To achieve the purposes of the study and test its
hypotheses, we designed a questionnaire to collect data. This questionnaire was directed
specifically to Mobilis Corporation's customers who reside in the state of Setif, where we
published and distributed the questionnaire electronically. The number of questionnaires valid
for analysis reached: 81 questionnaires. Appropriate statistical methods were used through the
SPSS program. The study reached the following results:
- There is a statistically significant influence relationship at a significance level (α=0.05) for
promotion (advertising, sales promotion, personal selling, public relations) through social
media sites on attracting Mobilis Corporation's customers according to the point of view of the
study sample members.
- There is a statistically significant influence relationship at a significance level (α=0.05) for
advertising through social media sites on attracting Mobilis Corporation's customers according
to the point of view of the study sample members.
- There is a statistically significant influence relationship at a significance level (α=0.05) for
sales promotion through social media sites on attracting Mobilis Corporation's customers
according to the point of view of the study sample members.
- There is a statistically significant influence relationship at a significance level (α=0.05) for
personal selling through social media sites on attracting Mobilis Corporation's customers
according to the point of view of the study sample members.
-There is a statistically significant influence relationship at a significance level (α=0.05) for
public relations through social media sites on attracting Mobilis Corporation's customers
according to the point of view of the study sample members.
The study concluded with recommendations that would benefit Mobilis Corporation's in
order to increase its influence on attracting Mobilis Corporation's customers on the one hand,
and confront its competitors in order to achieve survival and carry out its activity on the other
hand. | En ligne : | https://drive.google.com/file/d/1d13U9OwIt6mO4EEz109xRV34WIulnbpI/view?usp=drive [...] |
|  |