|
| Titre : | أثر التسويق الداخلي على تحقيق الرضا الوظيفي لدى العاملين : دراسة عينة من عمال المؤسسات الفندقية بولاية سطيف | | Type de document : | texte imprimé | | Auteurs : | بوعبدالله أسماء, Auteur ; ياسين شراد, Directeur de thèse | | Editeur : | كلية العلوم الاقتصادية والتجارية وعلوم التسيير جامعة فرحات عباس سطيف1 الجزائر | | Année de publication : | 2025 | | ISBN/ISSN/EAN : | TH/M5374 | | Langues : | Arabe | | Tags : | التسويق الداخلي، الرضا الوظيفي، المؤسسات الفندقية، ولاية سطيف
Internal Marketing, Job Satisfaction, Hotel Establishments, Setif Province. | | Résumé : | This study aims to determine the extent of the impact of internal marketing on job satisfaction among employees in hotel establishments in Setif Province, based on its dimensions: (training, motivation, empowerment, and internal communication). To achieve the study's objectives and test its hypotheses, we designed a questionnaire to collect data. A total of 41 questionnaires were valid for analysis. Appropriate statistical methods were used using the SPSS program. The study reached the following results:
- There is a statistically significant relationship at a significance level of (α=0.05) between internal marketing and job satisfaction among employees in the hotel establishments under study in Setif Province.
- There is a statistically significant relationship at a significance level of (α=0.05) between training and job satisfaction among employees in the hotel establishments under study in Setif Province.
- There is no statistically significant relationship at a significance level of (α=0.05) between motivation and job satisfaction among employees in the hotel establishments under study in Setif Province.
- There is a statistically significant relationship at a significance level of (α=0.05) between empowerment and job satisfaction among employees in the hotel establishments under study in Setif Province.
- There is a statistically significant relationship at a significance level of (α=0.05) between internal communication and job satisfaction among employees in the hotel establishments under study in Setif Province.
The study concluded with recommendations that will benefit hotel establishments in Setif Province. In terms of influencing their employees' job satisfaction, on the one hand, and confronting their competitors in order to achieve survival and continue their activities, on the other hand.
الملخص:
تهدف هذه الدراسة إلى معرفة مدى تأثير التسويق الداخلي على تحقيق الرضا الوظيفي لدى العاملين في المؤسسات الفندقية بولاية سطيف من خلال أبعاده المتمثلة في: (التدريب، التحفيز، التمكين، الاتصال الداخلي)، ولتحقيق أغراض الدراسة واختبار فرضياتها قمنا بتصميم استبيان لجمع البيانات، وقد بلغ عدد الاستبيانات الصالحة للتحليل بـ: 41 استبيان، وتم استخدام الأساليب الإحصائية الملائمة من خلال برنامج SPSS، وقد توصلت الدراسة إلى النتائج التالية:
- توجد علاقة تأثيرية ذات دلالة إحصائية عند مستوى معنوية (0.05=α) للتسويق الداخلي على تحقيق الرضا الوظيفي لدى العاملين في المؤسسات الفندقية التي هي محل الدراسة بولاية سطيف.
- توجد علاقة تأثيرية ذات دلالة إحصائية عند مستوى معنوية (0.05=α) للتدريب على تحقيق الرضا الوظيفي لدى العاملين في المؤسسات الفندقية التي هي محل الدراسة بولاية سطيف.
- لا توجد علاقة تأثيرية ذات دلالة إحصائية عند مستوى معنوية (0.05=α) للتحفيز على تحقيق الرضا الوظيفي لدى العاملين في المؤسسات الفندقية التي هي محل الدراسة بولاية سطيف.
- توجد علاقة تأثيرية ذات دلالة إحصائية عند مستوى معنوية (0.05=α) للتمكين على تحقيق الرضا الوظيفي لدى العاملين في المؤسسات الفندقية التي هي محل الدراسة بولاية سطيف.
- توجد علاقة تأثيرية ذات دلالة إحصائية عند مستوى معنوية (0.05=α) للاتصال الداخلي على تحقيق الرضا الوظيفي لدى العاملين في المؤسسات الفندقية التي هي محل الدراسة بولاية سطيف.
وقد خلصت الدراسة بتوصيات من شانها أن تفيد المؤسسات الفندقية بولاية سطيف في التأثير على الرضا الوظيفي لعمالها من جهة، ومواجهة منافسيها قصد تحقيق البقاء ومزاولة نشاطها من جهة أخرى.
| | En ligne : | http://dspace.univ-setif.dz:8888/jspui/bitstream/123456789/5630/1/%d9%852-%20537 [...] |
أثر التسويق الداخلي على تحقيق الرضا الوظيفي لدى العاملين : دراسة عينة من عمال المؤسسات الفندقية بولاية سطيف [texte imprimé] / بوعبدالله أسماء, Auteur ; ياسين شراد, Directeur de thèse . - [S.l.] : كلية العلوم الاقتصادية والتجارية وعلوم التسيير جامعة فرحات عباس سطيف1 الجزائر, 2025. ISSN : TH/M5374 Langues : Arabe | Tags : | التسويق الداخلي، الرضا الوظيفي، المؤسسات الفندقية، ولاية سطيف
Internal Marketing, Job Satisfaction, Hotel Establishments, Setif Province. | | Résumé : | This study aims to determine the extent of the impact of internal marketing on job satisfaction among employees in hotel establishments in Setif Province, based on its dimensions: (training, motivation, empowerment, and internal communication). To achieve the study's objectives and test its hypotheses, we designed a questionnaire to collect data. A total of 41 questionnaires were valid for analysis. Appropriate statistical methods were used using the SPSS program. The study reached the following results:
- There is a statistically significant relationship at a significance level of (α=0.05) between internal marketing and job satisfaction among employees in the hotel establishments under study in Setif Province.
- There is a statistically significant relationship at a significance level of (α=0.05) between training and job satisfaction among employees in the hotel establishments under study in Setif Province.
- There is no statistically significant relationship at a significance level of (α=0.05) between motivation and job satisfaction among employees in the hotel establishments under study in Setif Province.
- There is a statistically significant relationship at a significance level of (α=0.05) between empowerment and job satisfaction among employees in the hotel establishments under study in Setif Province.
- There is a statistically significant relationship at a significance level of (α=0.05) between internal communication and job satisfaction among employees in the hotel establishments under study in Setif Province.
The study concluded with recommendations that will benefit hotel establishments in Setif Province. In terms of influencing their employees' job satisfaction, on the one hand, and confronting their competitors in order to achieve survival and continue their activities, on the other hand.
الملخص:
تهدف هذه الدراسة إلى معرفة مدى تأثير التسويق الداخلي على تحقيق الرضا الوظيفي لدى العاملين في المؤسسات الفندقية بولاية سطيف من خلال أبعاده المتمثلة في: (التدريب، التحفيز، التمكين، الاتصال الداخلي)، ولتحقيق أغراض الدراسة واختبار فرضياتها قمنا بتصميم استبيان لجمع البيانات، وقد بلغ عدد الاستبيانات الصالحة للتحليل بـ: 41 استبيان، وتم استخدام الأساليب الإحصائية الملائمة من خلال برنامج SPSS، وقد توصلت الدراسة إلى النتائج التالية:
- توجد علاقة تأثيرية ذات دلالة إحصائية عند مستوى معنوية (0.05=α) للتسويق الداخلي على تحقيق الرضا الوظيفي لدى العاملين في المؤسسات الفندقية التي هي محل الدراسة بولاية سطيف.
- توجد علاقة تأثيرية ذات دلالة إحصائية عند مستوى معنوية (0.05=α) للتدريب على تحقيق الرضا الوظيفي لدى العاملين في المؤسسات الفندقية التي هي محل الدراسة بولاية سطيف.
- لا توجد علاقة تأثيرية ذات دلالة إحصائية عند مستوى معنوية (0.05=α) للتحفيز على تحقيق الرضا الوظيفي لدى العاملين في المؤسسات الفندقية التي هي محل الدراسة بولاية سطيف.
- توجد علاقة تأثيرية ذات دلالة إحصائية عند مستوى معنوية (0.05=α) للتمكين على تحقيق الرضا الوظيفي لدى العاملين في المؤسسات الفندقية التي هي محل الدراسة بولاية سطيف.
- توجد علاقة تأثيرية ذات دلالة إحصائية عند مستوى معنوية (0.05=α) للاتصال الداخلي على تحقيق الرضا الوظيفي لدى العاملين في المؤسسات الفندقية التي هي محل الدراسة بولاية سطيف.
وقد خلصت الدراسة بتوصيات من شانها أن تفيد المؤسسات الفندقية بولاية سطيف في التأثير على الرضا الوظيفي لعمالها من جهة، ومواجهة منافسيها قصد تحقيق البقاء ومزاولة نشاطها من جهة أخرى.
| | En ligne : | http://dspace.univ-setif.dz:8888/jspui/bitstream/123456789/5630/1/%d9%852-%20537 [...] |
|  |