Titre : | أثر مخاوف الخصوصية على ولاء الزبون الإلكتروني : - دراسة عينة من زبائن موبيليس - | Type de document : | texte imprimé | Auteurs : | أشواق خرامة, Auteur ; أولاد هدار رندة, Auteur ; بن سالم، فاروق, Directeur de thèse | Editeur : | كلية العلوم الاقتصادية والتجارية وعلوم التسيير جامعة فرحات عباس سطيف1 الجزائر | Année de publication : | 2025 | ISBN/ISSN/EAN : | TH/M5309 | Langues : | Arabe | Tags : | الكلمات المفتاحية: مخاوف الخصوصية، ولاء الزبون الإلكتروني، التحكم في المعلومات، الثقة في المؤسسة، شفافية استعمال البيانات
Keywords: privacy concerns, e-customer loyalty, information control, trust in the organization, data transparency | Résumé : | يهدف هذا العمل إلى معرفة مدى تبرير مخاوف الخصوصية في السوق الإلكترونية الجزائرية، وكيفية ارتباط هذه القضية بولاء العملاء، وذلك استنادًا إلى دراسة ميدانية مع متعاملي شركة موبيليس. بدأ البحث بالسؤال التالي: ما تأثير مخاوف الخصوصية على ولاء عملاء الإنترنت؟ وتمت الإجابة عليه من خلال مجموعة من الفرضيات التي تربط أبعادًا مختلفة لمخاوف الخصوصية بأبعاد ولاء العملاء. اتبعت الدراسة المنهج الوصفي التحليلي، والذي تم تحقيقه من خلال الاستبيان كأداة لجمع البيانات والتحليل الإحصائي. تكمن أهمية هذه الدراسة في أنها تُسلط الضوء على أحدث المتغيرات في الدراسات البيئية الجزائرية. ووفقًا للنتائج، فإن لأبعاد مخاوف الخصوصية تأثيرًا كبيرًا على ولاء العملاء. بمعنى آخر، أشارت نتائج الدراسة إلى أن المستهلك الرقمي الجزائري مُدركٌ تمامًا وملتزمٌ بحماية بياناته الشخصية، مما يُنشئ آليات دفاعية مشتركة. ونتيجةً لذلك، يُشير هذا البحث إلى أهمية ترسيخ الشفافية والثقة الرقمية كقيم أساسية للمؤسسة لضمان استمرارية علاقة العميل بالشركة واستعادة ولائه.
This study aims to determine the justification of privacy concerns in the Algerian e-market and how this issue relates to customer loyalty, based on a field study with Mobilis customers. The research began with the following question: What is the impact of privacy concerns on online customer loyalty? This question was answered through a set of hypotheses linking various dimensions of privacy concerns to dimensions of customer loyalty. The study followed a descriptive-analytical approach, achieved through a questionnaire as a data collection tool and statistical analysis. The importance of this study lies in its highlighting the latest developments in Algerian environmental studies. According to the results, the dimensions of privacy concerns have a significant impact on customer loyalty. In other words, the study results indicate that the Algerian digital consumer is fully aware of and committed to protecting their personal data, which creates shared defense mechanisms. Consequently, this research highlights the importance of establishing digital transparency and trust as core values for an organization to ensure the continuity of the customer relationship with the company and restore loyalty.
| En ligne : | https://drive.google.com/file/d/1wyfRt0X3eW0JmpRU8Tq69BAgqWHOEJ2b/view?usp=drive [...] |
أثر مخاوف الخصوصية على ولاء الزبون الإلكتروني : - دراسة عينة من زبائن موبيليس - [texte imprimé] / أشواق خرامة, Auteur ; أولاد هدار رندة, Auteur ; بن سالم، فاروق, Directeur de thèse . - [S.l.] : كلية العلوم الاقتصادية والتجارية وعلوم التسيير جامعة فرحات عباس سطيف1 الجزائر, 2025. ISSN : TH/M5309 Langues : Arabe Tags : | الكلمات المفتاحية: مخاوف الخصوصية، ولاء الزبون الإلكتروني، التحكم في المعلومات، الثقة في المؤسسة، شفافية استعمال البيانات
Keywords: privacy concerns, e-customer loyalty, information control, trust in the organization, data transparency | Résumé : | يهدف هذا العمل إلى معرفة مدى تبرير مخاوف الخصوصية في السوق الإلكترونية الجزائرية، وكيفية ارتباط هذه القضية بولاء العملاء، وذلك استنادًا إلى دراسة ميدانية مع متعاملي شركة موبيليس. بدأ البحث بالسؤال التالي: ما تأثير مخاوف الخصوصية على ولاء عملاء الإنترنت؟ وتمت الإجابة عليه من خلال مجموعة من الفرضيات التي تربط أبعادًا مختلفة لمخاوف الخصوصية بأبعاد ولاء العملاء. اتبعت الدراسة المنهج الوصفي التحليلي، والذي تم تحقيقه من خلال الاستبيان كأداة لجمع البيانات والتحليل الإحصائي. تكمن أهمية هذه الدراسة في أنها تُسلط الضوء على أحدث المتغيرات في الدراسات البيئية الجزائرية. ووفقًا للنتائج، فإن لأبعاد مخاوف الخصوصية تأثيرًا كبيرًا على ولاء العملاء. بمعنى آخر، أشارت نتائج الدراسة إلى أن المستهلك الرقمي الجزائري مُدركٌ تمامًا وملتزمٌ بحماية بياناته الشخصية، مما يُنشئ آليات دفاعية مشتركة. ونتيجةً لذلك، يُشير هذا البحث إلى أهمية ترسيخ الشفافية والثقة الرقمية كقيم أساسية للمؤسسة لضمان استمرارية علاقة العميل بالشركة واستعادة ولائه.
This study aims to determine the justification of privacy concerns in the Algerian e-market and how this issue relates to customer loyalty, based on a field study with Mobilis customers. The research began with the following question: What is the impact of privacy concerns on online customer loyalty? This question was answered through a set of hypotheses linking various dimensions of privacy concerns to dimensions of customer loyalty. The study followed a descriptive-analytical approach, achieved through a questionnaire as a data collection tool and statistical analysis. The importance of this study lies in its highlighting the latest developments in Algerian environmental studies. According to the results, the dimensions of privacy concerns have a significant impact on customer loyalty. In other words, the study results indicate that the Algerian digital consumer is fully aware of and committed to protecting their personal data, which creates shared defense mechanisms. Consequently, this research highlights the importance of establishing digital transparency and trust as core values for an organization to ensure the continuity of the customer relationship with the company and restore loyalty.
| En ligne : | https://drive.google.com/file/d/1wyfRt0X3eW0JmpRU8Tq69BAgqWHOEJ2b/view?usp=drive [...] |
|  |