Titre : | أثر التسويق الحسي في تحسين جودة الخدمات الفندقية : دراسة عينة من زبائن فنادق مدينة سطيف | Type de document : | texte imprimé | Auteurs : | بن النية جمال الدين, Auteur ; صالح جاري, Directeur de thèse | Editeur : | كلية العلوم الاقتصادية والتجارية وعلوم التسيير جامعة فرحات عباس سطيف1 الجزائر | Année de publication : | 2023 | Importance : | 113ص | ISBN/ISSN/EAN : | TH/M4655 | Note générale : | المذكرة متوفرة الكترونيا فقط | Langues : | Arabe | Tags : | التسويق الحسي ، جودة الخدمات الفندقية ، قطاع الفندقة.
Keywords: sensory marketing, quality of hotel services, hospitalitysector | Résumé : | هدفت هذه الدراسة إلى التعرف على اثر التسويق الحسي في تحسين جودة الخدمات الفندقية و لتحقيق هذا الهدف قمنا بتقسيم البحثإلى جانب نظري و تطبيقي حيث تضمن الجانب النظري المفاهيم الفكرية المتعلقة بالتسويق الحسي و أبعاده و جودة الخدمة الفندقية، أما الجانب التطبيقي باستخدام المنهج الوصفي التحليليتم استخدام الاستبيان الالكتروني كأحدالأدوات لجمع البيانات على عينة من زبائن فنادق مدينة سطيف بلغ عددهم 100 زبون و ذلك لتقصي أرائهم حول مدى اثر التسويق الحسي في تحسين جودة الخدمات الفندقية، فقد أظهرت نتائج الدراسة أن الفنادق محل الدراسة تطبق فيه أبعاد التسويق الحسي إلى حد ما و بصفة متفاوتة، و بناءا على ذلك قدمت الدراسة مجموعة من الاقتراحات التي من شانها أن تعزز من تطبيق أبعاد التسويق الحسي في الفنادق محل الدراسة و تساهم في تحسين جودة الخدمات الفندقية.
Abstract
This studyaimed to identify the impact of sensory marketing in improving the quality of hotel services, and to achievethis goal, wedivided the researchinto a theoretical and appliedside, where the theoreticalsideincluded the intellectual concepts related to sensory marketing and its dimensions and the quality of hotel service, as for the Appliedsideusing the descriptive analyticalapproach, the electronic questionnaire wasused as one of the tools to collect data on a sample of Setif city hotelscustomersnumbering 100 customers, in order to investigatetheir opinions about the extent of the impact of sensory marketing in improving the quality of hotel services, the results of the studyshowedthat the hotelsunderstudyapply marketing dimensions to someextent and in varyingdegrees, and based on that The studypresented a set of suggestions thatwouldenhance the application of sensory marketing dimensions in the hotelsunderstudy and contribute to improving the quality of hotel services.
| En ligne : | https://drive.google.com/file/d/1LmZa7CrvbM6wiLGEXLbgUuu_mnAn7hhw/view?usp=drive [...] |
أثر التسويق الحسي في تحسين جودة الخدمات الفندقية : دراسة عينة من زبائن فنادق مدينة سطيف [texte imprimé] / بن النية جمال الدين, Auteur ; صالح جاري, Directeur de thèse . - [S.l.] : كلية العلوم الاقتصادية والتجارية وعلوم التسيير جامعة فرحات عباس سطيف1 الجزائر, 2023 . - 113ص. ISSN : TH/M4655 المذكرة متوفرة الكترونيا فقط Langues : Arabe Tags : | التسويق الحسي ، جودة الخدمات الفندقية ، قطاع الفندقة.
Keywords: sensory marketing, quality of hotel services, hospitalitysector | Résumé : | هدفت هذه الدراسة إلى التعرف على اثر التسويق الحسي في تحسين جودة الخدمات الفندقية و لتحقيق هذا الهدف قمنا بتقسيم البحثإلى جانب نظري و تطبيقي حيث تضمن الجانب النظري المفاهيم الفكرية المتعلقة بالتسويق الحسي و أبعاده و جودة الخدمة الفندقية، أما الجانب التطبيقي باستخدام المنهج الوصفي التحليليتم استخدام الاستبيان الالكتروني كأحدالأدوات لجمع البيانات على عينة من زبائن فنادق مدينة سطيف بلغ عددهم 100 زبون و ذلك لتقصي أرائهم حول مدى اثر التسويق الحسي في تحسين جودة الخدمات الفندقية، فقد أظهرت نتائج الدراسة أن الفنادق محل الدراسة تطبق فيه أبعاد التسويق الحسي إلى حد ما و بصفة متفاوتة، و بناءا على ذلك قدمت الدراسة مجموعة من الاقتراحات التي من شانها أن تعزز من تطبيق أبعاد التسويق الحسي في الفنادق محل الدراسة و تساهم في تحسين جودة الخدمات الفندقية.
Abstract
This studyaimed to identify the impact of sensory marketing in improving the quality of hotel services, and to achievethis goal, wedivided the researchinto a theoretical and appliedside, where the theoreticalsideincluded the intellectual concepts related to sensory marketing and its dimensions and the quality of hotel service, as for the Appliedsideusing the descriptive analyticalapproach, the electronic questionnaire wasused as one of the tools to collect data on a sample of Setif city hotelscustomersnumbering 100 customers, in order to investigatetheir opinions about the extent of the impact of sensory marketing in improving the quality of hotel services, the results of the studyshowedthat the hotelsunderstudyapply marketing dimensions to someextent and in varyingdegrees, and based on that The studypresented a set of suggestions thatwouldenhance the application of sensory marketing dimensions in the hotelsunderstudy and contribute to improving the quality of hotel services.
| En ligne : | https://drive.google.com/file/d/1LmZa7CrvbM6wiLGEXLbgUuu_mnAn7hhw/view?usp=drive [...] |
|  |