Titre : | دور العلاقات العامة في تعزيز العلاقة مع الزبون الصناعي : دراسة حالة المؤسسة الوطنية للمنتوجات الكهروكيميائية - ENPEC- بسطيف | Type de document : | texte imprimé | Auteurs : | صفيح ينيس قاسة, Auteur ; عطاوة، محمد, Directeur de thèse | Editeur : | كلية العلوم الاقتصادية والتجارية وعلوم التسيير جامعة فرحات عباس سطيف1 الجزائر | Année de publication : | 2024 | ISBN/ISSN/EAN : | TH/M5104 | Langues : | Arabe | Tags : | Public Relations, Industrial Customers, Questionnaires, Conferences and Meetings, Exhibitions, Social Relations, Exchange Relations
العلاقات العامة،الزبائن الصناعيين، الملتقيات والاجتماعات،المعارض،العلاقات الاجتماعية ،علاقات التبادل | Résumé : | الدراسة الحالية تسعى إلى ربط عناصر أساسية في مجال التسويق، حيث تُركز على دور العلاقات العامة في تعزيز العلاقات مع الزبون الصناعي، باستخدام دراسة حالة للمؤسسة الوطنية للمنتجات الكهروكيميائية في سطيف. تم تحديد المشكلة البحثية بدراسة العلاقة التأثيرية بين العلاقات العامة كمتغير مستقل والعلاقة مع الزبون الصناعي كمتغير تابع.
لتحقيق هذا الهدف، تم استخدام برنامج حزمة البرامج الإحصائية للعلوم الاجتماعية لتحليل البيانات المجمعة من خلال استبيان تم توزيعه على عينة عشوائية تضم 35 زبوناً صناعياً في ولاية سطيف.
العوامل الرئيسية للعلاقات العامة المدرجة كمتغير مستقل تتضمن: الملتقيات والاجتماعات، المعارض، العلاقات الاجتماعية، وعلاقات التبادل، ودورها في تعزيز العلاقة مع الزبون الصناعي.
توضح نتائج البحث وجود علاقة إيجابية ومؤثرة بين هذه العوامل، حيث يزداد تأثيرها كلما زاد استخدامها
Abstract :
The current study aims to link fundamental elements in the field of marketing, focusing on the role of public relations in enhancing relationships with industrial customers, using a case study of the National Company for Electrochemical Products in Setif. The research problem was defined by studying the causal relationship between public relations as an independent variable and the relationship with industrial customers as a dependent variable.
To achieve this goal, the Statistical Package for Social Sciences (SPSS) was used to analyze data collected through a questionnaire distributed to a random sample of 35 industrial customers in the Setif region.
Key factors of public relations included as independent variables include conferences and meetings, exhibitions, social relations, and exchange relations, and their role in enhancing relationships with industrial customers.
The research findings indicate a positive and significant relationship among these factors, with their impact increasing as their usage increases.
| En ligne : | https://drive.google.com/file/d/1f2liNeyGsVDxbjCYqH1_IckdMBNVzIBb/view?usp=drive [...] |
دور العلاقات العامة في تعزيز العلاقة مع الزبون الصناعي : دراسة حالة المؤسسة الوطنية للمنتوجات الكهروكيميائية - ENPEC- بسطيف [texte imprimé] / صفيح ينيس قاسة, Auteur ; عطاوة، محمد, Directeur de thèse . - [S.l.] : كلية العلوم الاقتصادية والتجارية وعلوم التسيير جامعة فرحات عباس سطيف1 الجزائر, 2024. ISSN : TH/M5104 Langues : Arabe Tags : | Public Relations, Industrial Customers, Questionnaires, Conferences and Meetings, Exhibitions, Social Relations, Exchange Relations
العلاقات العامة،الزبائن الصناعيين، الملتقيات والاجتماعات،المعارض،العلاقات الاجتماعية ،علاقات التبادل | Résumé : | الدراسة الحالية تسعى إلى ربط عناصر أساسية في مجال التسويق، حيث تُركز على دور العلاقات العامة في تعزيز العلاقات مع الزبون الصناعي، باستخدام دراسة حالة للمؤسسة الوطنية للمنتجات الكهروكيميائية في سطيف. تم تحديد المشكلة البحثية بدراسة العلاقة التأثيرية بين العلاقات العامة كمتغير مستقل والعلاقة مع الزبون الصناعي كمتغير تابع.
لتحقيق هذا الهدف، تم استخدام برنامج حزمة البرامج الإحصائية للعلوم الاجتماعية لتحليل البيانات المجمعة من خلال استبيان تم توزيعه على عينة عشوائية تضم 35 زبوناً صناعياً في ولاية سطيف.
العوامل الرئيسية للعلاقات العامة المدرجة كمتغير مستقل تتضمن: الملتقيات والاجتماعات، المعارض، العلاقات الاجتماعية، وعلاقات التبادل، ودورها في تعزيز العلاقة مع الزبون الصناعي.
توضح نتائج البحث وجود علاقة إيجابية ومؤثرة بين هذه العوامل، حيث يزداد تأثيرها كلما زاد استخدامها
Abstract :
The current study aims to link fundamental elements in the field of marketing, focusing on the role of public relations in enhancing relationships with industrial customers, using a case study of the National Company for Electrochemical Products in Setif. The research problem was defined by studying the causal relationship between public relations as an independent variable and the relationship with industrial customers as a dependent variable.
To achieve this goal, the Statistical Package for Social Sciences (SPSS) was used to analyze data collected through a questionnaire distributed to a random sample of 35 industrial customers in the Setif region.
Key factors of public relations included as independent variables include conferences and meetings, exhibitions, social relations, and exchange relations, and their role in enhancing relationships with industrial customers.
The research findings indicate a positive and significant relationship among these factors, with their impact increasing as their usage increases.
| En ligne : | https://drive.google.com/file/d/1f2liNeyGsVDxbjCYqH1_IckdMBNVzIBb/view?usp=drive [...] |
|  |