Titre : | دور التوجه السوقي في تفعيل الابتكار المفتوح : دراسة ميدانية بمؤسسات صناعة الإلكترونيك بولايتي سطيف وبرج بوعريريج | Type de document : | texte imprimé | Auteurs : | مباركية، رزيقة, Auteur ; سمرة دومي, Directeur de thèse | Editeur : | كلية العلوم الاقتصادية والتجارية وعلوم التسيير جامعة فرحات عباس سطيف1 الجزائر | Année de publication : | 2024 | ISBN/ISSN/EAN : | TH1509 | Langues : | Arabe | Tags : | market orientation, cultural approach, stakeholder orientation approach open innovation, electronic industry enterprises,town of Sétif and Bordj bou arreridj
التوجه السوقي، التوجه الثقافي، التوجه بأصحاب المصلحة، الابتكار المفتوح، مؤسسات صناعة الالكترونيك، مدينتي سطيف وبرج بوع | Résumé : | أظهرت العديد من الدراسات فعالية التوجه السوقي للمؤسسة في تفعيل الابتكار المفتوح وذلك في قطاعات نشاطات متعددة، من هذا المنطلق هدفت هذه الدراسة إلى التعرف على دور التوجه السوقي بمقاربتيه الثقافية (التوجه بالعميل، التوجه بالمنافس، التنسيق بين الوظائف) ومقاربة التوجه بأصحاب المصلحة( التوجه بالمورد، التوجه بالجامعات) في تفعيل الابتكار المفتوح (الابتكار المفتوح الوارد، الابتكار المفتوح الصادر، الابتكار المفتوح المزدوج)، وقد أجريت الدراسة التطبيقية على مؤسسات صناعة الالكترونيك بولايتي سطيف وبرج بوعريرج، باستخدام الاستبيان كأداة لجمع البيانات بتوجيهه إلى 232 إطار ينتمون إلى قسم؛ البحث والتطوير، والتسويق، والشراء، والإنتاج، وكذا الإدارة العليا، وتم تحليل البيانات واختبار الفرضيات باستخدام برنامجSPSS ، وقد خلصت الدراسة إلى مجموعة من النتائج أهمها:
-مستوى التوجه السوقي في المؤسسات محل الدراسة مرتفع؛
-مستوى ممارسة الابتكار المفتوح في المؤسسات محل الدراسة منخفض؛
- توجد فروق في ممارسة الابتكار المفتوح تعزى إلى وجود قسم خاص بالبحث والتطوير في المؤسسات محل الدراسة؛
-يوجد دور إيجابي للتوجه السوقي بمقاربتيه مجتمعة الثقافية والتوجه بأصحاب المصلحة في تفعيل الابتكار المفتوح في المؤسسات محل الدراسة.
على ضوء النتائج المتوصل إليها تم توجيه مجموعة من التوصيات.
Summary:
Many studies hav e shown the effectivness of an organisation’s market orientation in activating open innovation in multiple activity sectors, from this standpoint this study aimed to identify the role of market orientation with its two its approaches, cultural approach ( customer orientation, competitor orientation, and inter-functional coordination), and stakeholder orientation approach(supplier orientation, universities orientation) in activating open innovation (inbound open innovation, outbound open Innovation, coupled open innovation), the applied study was conducted on the electronic industry enterprises in town of Sétif and Bordj bou arreridj,using the questionnaire as a data collection tool by directig it to 232 employés belong to a departements of : research and development, purchasing, production, and top management, the data were analyzed and hyptheses were testedusing SPSS.the study conclude a set of results, the most important which are:
-The level of market orientation in the enterprises under study is high.
-The level of open innovation practice in the enterprises under study is low.
-There are differences in the practice of open innovation due to the presence of special R&D departement in the enterprises under study.
-There is apositive role for the market orientation, with its combined cultural and stakeholder orientation approaches, in activating open innovation in the enterprises under study.
In the light of the findings as a set of recommendationswere made.
| En ligne : | https://drive.google.com/file/d/15irHd4h4_7saO3kJ1ituwEQyKdZOihkv/view?usp=drive [...] |
دور التوجه السوقي في تفعيل الابتكار المفتوح : دراسة ميدانية بمؤسسات صناعة الإلكترونيك بولايتي سطيف وبرج بوعريريج [texte imprimé] / مباركية، رزيقة, Auteur ; سمرة دومي, Directeur de thèse . - [S.l.] : كلية العلوم الاقتصادية والتجارية وعلوم التسيير جامعة فرحات عباس سطيف1 الجزائر, 2024. ISSN : TH1509 Langues : Arabe Tags : | market orientation, cultural approach, stakeholder orientation approach open innovation, electronic industry enterprises,town of Sétif and Bordj bou arreridj
التوجه السوقي، التوجه الثقافي، التوجه بأصحاب المصلحة، الابتكار المفتوح، مؤسسات صناعة الالكترونيك، مدينتي سطيف وبرج بوع | Résumé : | أظهرت العديد من الدراسات فعالية التوجه السوقي للمؤسسة في تفعيل الابتكار المفتوح وذلك في قطاعات نشاطات متعددة، من هذا المنطلق هدفت هذه الدراسة إلى التعرف على دور التوجه السوقي بمقاربتيه الثقافية (التوجه بالعميل، التوجه بالمنافس، التنسيق بين الوظائف) ومقاربة التوجه بأصحاب المصلحة( التوجه بالمورد، التوجه بالجامعات) في تفعيل الابتكار المفتوح (الابتكار المفتوح الوارد، الابتكار المفتوح الصادر، الابتكار المفتوح المزدوج)، وقد أجريت الدراسة التطبيقية على مؤسسات صناعة الالكترونيك بولايتي سطيف وبرج بوعريرج، باستخدام الاستبيان كأداة لجمع البيانات بتوجيهه إلى 232 إطار ينتمون إلى قسم؛ البحث والتطوير، والتسويق، والشراء، والإنتاج، وكذا الإدارة العليا، وتم تحليل البيانات واختبار الفرضيات باستخدام برنامجSPSS ، وقد خلصت الدراسة إلى مجموعة من النتائج أهمها:
-مستوى التوجه السوقي في المؤسسات محل الدراسة مرتفع؛
-مستوى ممارسة الابتكار المفتوح في المؤسسات محل الدراسة منخفض؛
- توجد فروق في ممارسة الابتكار المفتوح تعزى إلى وجود قسم خاص بالبحث والتطوير في المؤسسات محل الدراسة؛
-يوجد دور إيجابي للتوجه السوقي بمقاربتيه مجتمعة الثقافية والتوجه بأصحاب المصلحة في تفعيل الابتكار المفتوح في المؤسسات محل الدراسة.
على ضوء النتائج المتوصل إليها تم توجيه مجموعة من التوصيات.
Summary:
Many studies hav e shown the effectivness of an organisation’s market orientation in activating open innovation in multiple activity sectors, from this standpoint this study aimed to identify the role of market orientation with its two its approaches, cultural approach ( customer orientation, competitor orientation, and inter-functional coordination), and stakeholder orientation approach(supplier orientation, universities orientation) in activating open innovation (inbound open innovation, outbound open Innovation, coupled open innovation), the applied study was conducted on the electronic industry enterprises in town of Sétif and Bordj bou arreridj,using the questionnaire as a data collection tool by directig it to 232 employés belong to a departements of : research and development, purchasing, production, and top management, the data were analyzed and hyptheses were testedusing SPSS.the study conclude a set of results, the most important which are:
-The level of market orientation in the enterprises under study is high.
-The level of open innovation practice in the enterprises under study is low.
-There are differences in the practice of open innovation due to the presence of special R&D departement in the enterprises under study.
-There is apositive role for the market orientation, with its combined cultural and stakeholder orientation approaches, in activating open innovation in the enterprises under study.
In the light of the findings as a set of recommendationswere made.
| En ligne : | https://drive.google.com/file/d/15irHd4h4_7saO3kJ1ituwEQyKdZOihkv/view?usp=drive [...] |
|  |