Titre : | أثر ضغوط العمل على جودة الخدمة الصحية | Autre titre : | دراسة حالة المؤسسة الاستشفائية يوسف يعلاوي عين أزال - ولاية سطيف - | Type de document : | texte imprimé | Auteurs : | سيف الدين خالقية, Auteur ; نور الإسلام نشناش, Auteur ; مساعدية عماد الدين, Directeur de thèse | Editeur : | كلية العلوم الاقتصادية والتجارية وعلوم التسيير | Année de publication : | 2024 | Importance : | 120 | Format : | نسخة إلكترونية | ISBN/ISSN/EAN : | TH/M4898 | Langues : | Arabe | Tags : | ضغوط العمل، الضغط، الجودة، الخدمة، جودة الخدمات الصحية، الأطباء، الشبه طبيين، الإداريين، المؤسسة الاستشفائية.
Work stress, stress, quality, service, quality of health services, doctors, paramedics, administrators, hospital institution. | Résumé : | الملخص:
تهدف الدراسة إلى التعرف على أثر ضغوط العمل ومصادرها على جودة الخدمات الصحية في المؤسسة الاستشفائية العمومية يوسف يعلاوي –عين آزال ولاية سطيف وذلك من أجل معرفة مدى تجسيد المؤسسة محل الدراسة لمفهوم ضغوط العمل على جودة الخدمات الصحية، ومعرفة أهم الأبعاد التي تعتمدها المؤسسة في حال الضغط، من أجل تقديم خدمات ذات جودة عالية، ولتحقيق أهداف الدراسة والإجابة على الإشكالية المطروحة والتأكد من صحة الفرضيات الموضوعة، تم توزيع استبانة على عينة من الموظفين مكونة من (60) فرد من الأطباء والشبه طبيين والإداريين، تم استرجاع (50)، منها (10) لم تسترجع، وقد تم الاعتماد على (50)استبانة كأداة للدراسة بغرض جمع أراء أفراد العينة، ولهذا تم تقسيمها إلى ثلاث محاور، يتناول المحور الأول البيانات الشخصية لأفراد العينة، والمحور الثاني على مصادر ضغوط العمل، أما المحور الثالث قد خصص لأبعاد جودة الخدمة الصحية، واستنادا إلى طبيعة الدراسة، فقد اتبع المنهج الوصفي في الجانب النظري والتحليلي في الجانب التطبيقي، بهدف الوصول إلى إطار نظري شامل لموضوع الدراسة.
ولقد خضعت متغيرات الدراسة إلى مجموعة من الأساليب الإحصائية أهمها: الانحدار الخطي البسيط لمعرفة الأثر بين ضغوط العمل وجودة الخدمات الصحية، التكرارات والنسب المئوية، المتوسط الحسابي، الانحراف المعياري، معامل الارتباط سيبيرمان، ...
وتوصلت الدراسة إلى عدة استنتاجات أهمها أن ضغوط العمل في المؤسسة الاستشفائية لا تؤثر على جودة الخدمة الصحية.
Summary:
The study aims to identify the impact of work pressure and its sources on the quality of health services in the public hospital institution Youssef Yaalaoui - Ain Azal, Setif Province, in order to know the extent to which the institution under study embodies the concept of work pressure on the quality of health services, and to know the most important dimensions that the institution adopts in the event of pressure. In order to provide high-quality services, to achieve the objectives of the study, to answer the problem raised, and to ensure the validity of the established hypotheses, a questionnaire was distributed to a sample of employees consisting of (60) individuals, including doctors, paramedics, and administrators. (50) were retrieved, of which (10)was not returned, and (50) questionnaires were relied upon as a study tool for the purpose of collecting the opinions of the sample members, and for this reason it was divided into three axes. The first axis deals with the personal data of the sample members, the second axis deals with the sources of work pressures, and the third axis was devoted to the dimensions of service quality. Health, and based on the nature of the study, the descriptive approach was followed in the theoretical aspect and analytical in the applied aspect, with the aim of arriving at a comprehensive theoretical framework for the subject of the study.
The study variables were subjected to a set of statistical methods, the most important of which are: simple linear regression to determine the effect between work stress and the quality of health services, frequencies and percentages, arithmetic mean, standard deviation, Sipperman correlation coefficient, ...
The study reached several conclusions, the most important of which is that work pressures in the hospital institution affect the quality of health service.
| En ligne : | https://drive.google.com/file/d/1KluO4h3hBq3UYjVeBPgY8dBWBYht5Dg-/view?usp=drive [...] |
أثر ضغوط العمل على جودة الخدمة الصحية ; دراسة حالة المؤسسة الاستشفائية يوسف يعلاوي عين أزال - ولاية سطيف - [texte imprimé] / سيف الدين خالقية, Auteur ; نور الإسلام نشناش, Auteur ; مساعدية عماد الدين, Directeur de thèse . - [S.l.] : كلية العلوم الاقتصادية والتجارية وعلوم التسيير, 2024 . - 120 ; نسخة إلكترونية. ISSN : TH/M4898 Langues : Arabe Tags : | ضغوط العمل، الضغط، الجودة، الخدمة، جودة الخدمات الصحية، الأطباء، الشبه طبيين، الإداريين، المؤسسة الاستشفائية.
Work stress, stress, quality, service, quality of health services, doctors, paramedics, administrators, hospital institution. | Résumé : | الملخص:
تهدف الدراسة إلى التعرف على أثر ضغوط العمل ومصادرها على جودة الخدمات الصحية في المؤسسة الاستشفائية العمومية يوسف يعلاوي –عين آزال ولاية سطيف وذلك من أجل معرفة مدى تجسيد المؤسسة محل الدراسة لمفهوم ضغوط العمل على جودة الخدمات الصحية، ومعرفة أهم الأبعاد التي تعتمدها المؤسسة في حال الضغط، من أجل تقديم خدمات ذات جودة عالية، ولتحقيق أهداف الدراسة والإجابة على الإشكالية المطروحة والتأكد من صحة الفرضيات الموضوعة، تم توزيع استبانة على عينة من الموظفين مكونة من (60) فرد من الأطباء والشبه طبيين والإداريين، تم استرجاع (50)، منها (10) لم تسترجع، وقد تم الاعتماد على (50)استبانة كأداة للدراسة بغرض جمع أراء أفراد العينة، ولهذا تم تقسيمها إلى ثلاث محاور، يتناول المحور الأول البيانات الشخصية لأفراد العينة، والمحور الثاني على مصادر ضغوط العمل، أما المحور الثالث قد خصص لأبعاد جودة الخدمة الصحية، واستنادا إلى طبيعة الدراسة، فقد اتبع المنهج الوصفي في الجانب النظري والتحليلي في الجانب التطبيقي، بهدف الوصول إلى إطار نظري شامل لموضوع الدراسة.
ولقد خضعت متغيرات الدراسة إلى مجموعة من الأساليب الإحصائية أهمها: الانحدار الخطي البسيط لمعرفة الأثر بين ضغوط العمل وجودة الخدمات الصحية، التكرارات والنسب المئوية، المتوسط الحسابي، الانحراف المعياري، معامل الارتباط سيبيرمان، ...
وتوصلت الدراسة إلى عدة استنتاجات أهمها أن ضغوط العمل في المؤسسة الاستشفائية لا تؤثر على جودة الخدمة الصحية.
Summary:
The study aims to identify the impact of work pressure and its sources on the quality of health services in the public hospital institution Youssef Yaalaoui - Ain Azal, Setif Province, in order to know the extent to which the institution under study embodies the concept of work pressure on the quality of health services, and to know the most important dimensions that the institution adopts in the event of pressure. In order to provide high-quality services, to achieve the objectives of the study, to answer the problem raised, and to ensure the validity of the established hypotheses, a questionnaire was distributed to a sample of employees consisting of (60) individuals, including doctors, paramedics, and administrators. (50) were retrieved, of which (10)was not returned, and (50) questionnaires were relied upon as a study tool for the purpose of collecting the opinions of the sample members, and for this reason it was divided into three axes. The first axis deals with the personal data of the sample members, the second axis deals with the sources of work pressures, and the third axis was devoted to the dimensions of service quality. Health, and based on the nature of the study, the descriptive approach was followed in the theoretical aspect and analytical in the applied aspect, with the aim of arriving at a comprehensive theoretical framework for the subject of the study.
The study variables were subjected to a set of statistical methods, the most important of which are: simple linear regression to determine the effect between work stress and the quality of health services, frequencies and percentages, arithmetic mean, standard deviation, Sipperman correlation coefficient, ...
The study reached several conclusions, the most important of which is that work pressures in the hospital institution affect the quality of health service.
| En ligne : | https://drive.google.com/file/d/1KluO4h3hBq3UYjVeBPgY8dBWBYht5Dg-/view?usp=drive [...] |
|  |