Titre : | مدى ممارسة السلوك الإبداعي لدى الموظفين الإداريين : دراسة ميدانية بكلية التكنولوجيا بجامعة فرحات عباس سطيف -1 | Type de document : | texte imprimé | Auteurs : | قلالتة رشدة, Auteur ; رفوفي خولة, Auteur ; زبار نانو, Directeur de thèse | Editeur : | كلية العلوم الاقتصادية سطيف | Année de publication : | 2024 | Importance : | 120 | Format : | نسخة الكترونية | ISBN/ISSN/EAN : | TH/M4808 | Langues : | Arabe | Tags : | Keywords : Creative behavior, creativity.
السلوك الإبداعي، الابداع | Résumé : | هدفت هذه الدراسة الىمدى ممارسة السلوك الإبداعي لدى الموظفين الإداريين بجامعة فرحات عباسومعرفة ما مدى وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات استجابات موظفي جامعة فرحات عباس حسب متغير (السن، الجنس، الأقدمية في العمل، منصب العمل، مؤهل العلمي).
حيث استخدمنا المنهج الوصفي التحليلي وكذلك الاستبيان كأداة رئيسية لجمع البيانات بحيث تم توزيعه على عينة الدراسة والتي تمثلت في الموظفين الإداريين بكلية العلوم التكنولوجيا، وبعد التحليل باستخدام برنامج (SPSS)، توصلت نتائج دراستنا الى أن الموظفين الإداريين العاملين ب كلية التكنولوجيا بجامعة فرحات عباس سطيف يمارسون السلوك الإبداعي بشكل إيجابي في جميع أبعاده. تميزوا بمستويات عالية من الطلاقة، الأصالة، المرونة، الحساسية للمشكلات، المخاطرة، وسعة الاتصالات، مما يسهم في تحسين الأداء الوظيفي والارتقاء بمستوى الجامعة. ومع ذلك، هناك حاجة لتوفير بيئة عمل أكثر تحفيزًا وتطوير مهارات الموظفين لتعزيز قدراتهم الإبداعية.
كما أظهرت النتائج إلى عدم وجود فروقات ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة 0.05 في ممارسة السلوك الإبداعي عبر المتغيرات (الفئات العمرية، الأقدمية في العمل، والمؤهل العلمي.). بالمقابل توجد فروق ذات دلالة إحصائية فقط في ممارسة السلوك الإبداعي بين الذكور والإناث حيث تظهر أن الإناث لديهم مستويات أعلى من السلوك الإبداعي مقارنة بالذكور. بينما السن والأقدمية في العمل والمؤهل العلمي لا يؤثرون بشكل كبير على هذه الممارسة.
Abstract:
This study aimed to assess the extent of creative behavior among administrative employees at Ferhat Abbas University and to determine the presence of statistically significant differences between the average responses of Ferhat Abbas University employees based on variables such as age, gender, work experience, job position, and educational qualification. The descriptive analytical method was employed, along with a questionnaire as the primary tool for data collection. The questionnaire was distributed to a sample of administrative employees at the Faculty of Science and Technology.
After analysis using SPSS software, the results indicated that the administrative employees at the Faculty of Technology at Ferhat Abbas University in Setif exhibit positive creative behavior across all dimensions. They demonstrated high levels of fluency, originality, flexibility, problem sensitivity, risk-taking, and broad communication, contributing to improved job performance and the advancement of the university. However, there is a need to provide a more stimulating work environment and to develop employees' skills to further enhance their creative abilities.
The results also showed no statistically significant differences at the 0.05 significance level in the practice of creative behavior across the variables of age group, work experience, and educational qualification. Conversely, there are statistically significant differences in the practice of creative behavior between males and females, with females exhibiting higher levels of creative behavior compared to males. Age, work experience, and educational qualification do not significantly affect this practice.
| En ligne : | https://drive.google.com/file/d/1zQ4vqRJgQHs_spoGwq8yifUokCSPud5O/view?usp=drive [...] |
مدى ممارسة السلوك الإبداعي لدى الموظفين الإداريين : دراسة ميدانية بكلية التكنولوجيا بجامعة فرحات عباس سطيف -1 [texte imprimé] / قلالتة رشدة, Auteur ; رفوفي خولة, Auteur ; زبار نانو, Directeur de thèse . - [S.l.] : كلية العلوم الاقتصادية سطيف, 2024 . - 120 ; نسخة الكترونية. ISSN : TH/M4808 Langues : Arabe Tags : | Keywords : Creative behavior, creativity.
السلوك الإبداعي، الابداع | Résumé : | هدفت هذه الدراسة الىمدى ممارسة السلوك الإبداعي لدى الموظفين الإداريين بجامعة فرحات عباسومعرفة ما مدى وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات استجابات موظفي جامعة فرحات عباس حسب متغير (السن، الجنس، الأقدمية في العمل، منصب العمل، مؤهل العلمي).
حيث استخدمنا المنهج الوصفي التحليلي وكذلك الاستبيان كأداة رئيسية لجمع البيانات بحيث تم توزيعه على عينة الدراسة والتي تمثلت في الموظفين الإداريين بكلية العلوم التكنولوجيا، وبعد التحليل باستخدام برنامج (SPSS)، توصلت نتائج دراستنا الى أن الموظفين الإداريين العاملين ب كلية التكنولوجيا بجامعة فرحات عباس سطيف يمارسون السلوك الإبداعي بشكل إيجابي في جميع أبعاده. تميزوا بمستويات عالية من الطلاقة، الأصالة، المرونة، الحساسية للمشكلات، المخاطرة، وسعة الاتصالات، مما يسهم في تحسين الأداء الوظيفي والارتقاء بمستوى الجامعة. ومع ذلك، هناك حاجة لتوفير بيئة عمل أكثر تحفيزًا وتطوير مهارات الموظفين لتعزيز قدراتهم الإبداعية.
كما أظهرت النتائج إلى عدم وجود فروقات ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة 0.05 في ممارسة السلوك الإبداعي عبر المتغيرات (الفئات العمرية، الأقدمية في العمل، والمؤهل العلمي.). بالمقابل توجد فروق ذات دلالة إحصائية فقط في ممارسة السلوك الإبداعي بين الذكور والإناث حيث تظهر أن الإناث لديهم مستويات أعلى من السلوك الإبداعي مقارنة بالذكور. بينما السن والأقدمية في العمل والمؤهل العلمي لا يؤثرون بشكل كبير على هذه الممارسة.
Abstract:
This study aimed to assess the extent of creative behavior among administrative employees at Ferhat Abbas University and to determine the presence of statistically significant differences between the average responses of Ferhat Abbas University employees based on variables such as age, gender, work experience, job position, and educational qualification. The descriptive analytical method was employed, along with a questionnaire as the primary tool for data collection. The questionnaire was distributed to a sample of administrative employees at the Faculty of Science and Technology.
After analysis using SPSS software, the results indicated that the administrative employees at the Faculty of Technology at Ferhat Abbas University in Setif exhibit positive creative behavior across all dimensions. They demonstrated high levels of fluency, originality, flexibility, problem sensitivity, risk-taking, and broad communication, contributing to improved job performance and the advancement of the university. However, there is a need to provide a more stimulating work environment and to develop employees' skills to further enhance their creative abilities.
The results also showed no statistically significant differences at the 0.05 significance level in the practice of creative behavior across the variables of age group, work experience, and educational qualification. Conversely, there are statistically significant differences in the practice of creative behavior between males and females, with females exhibiting higher levels of creative behavior compared to males. Age, work experience, and educational qualification do not significantly affect this practice.
| En ligne : | https://drive.google.com/file/d/1zQ4vqRJgQHs_spoGwq8yifUokCSPud5O/view?usp=drive [...] |
|  |