Titre : | دور الابتكار التسويقي في تحسين خدمات الضيافة السياحية : دراسة حالة:المؤسسة الفندقية: بارك مول اوتيل وكنفرونس سنتر بسطيف | Type de document : | texte imprimé | Auteurs : | عيوز وفيق, Auteur ; بوعلي سفيان, Directeur de thèse | Editeur : | كلية العلوم الاقتصادية والتجارية وعلوم التسير | Année de publication : | 2024 | Importance : | 128 | Format : | نسخة إلكترونية | ISBN/ISSN/EAN : | TH/M4785 | Langues : | Arabe | Résumé : | هدفت هذه الدراسة إلى تحديد دور الابتكار التسويقي في تحسين خدمات الضيافة السياحية انطلاقا من متغيرين هما:
الابتكار التسويقي كمتغير مستقل بأبعاده: المنتج، السعر،الترويج،التوزيع ،الادلةالمادية،العمليات،الأشخاص وتحسين خدمات الضيافة كمتغير تابع.
وتحقيقا لهدف الدراسة، تم تصميم استبيان موجه لزبائن المؤسسة الفندقية بارك مول اوتيل وكنفرونس سنتر لولاية سطيف وتم جمع البيانات الأولية الكترونيا، باستخدام طريقة المعاينة حيث اشتملت العينة على 74 زبون من الفندق محل الدراسة، حيث اعتمدنا في دراستنا فيجانبها التطبيقي على برنامجSPSS. 27لإجراء الإحصاء الوصفي ولاختبار الفرضيات.
وقد تمثلت أهم النتائج في أن: للابتكار التسويقي دور كبير في تحسين خدمات الضيافة السياحية، كما ان المؤسسات الفندقية تعمل بمفهوم التسويق الابتكاري الا انه لايزال هناك تأخر كبير، بالإضافة إلى عدد من النتائج التي تنص على أن هناك تأثير إيجابي قوي ذو دلالة إحصائية للابتكار التسويقي للفندق بولاية سطيف على تحسين خدمات الضيافة السياحية.
تؤكد الدراسة على أهمية الابتكار التسويقي في تحسين جودة خدمات الضيافة السياحية، وتوصي بضرورة تعزيز الجهود لتطبيق التسويق الابتكاري بشكل أكثر فعالية.
Abstract :
This study aimed to determine the role of marketing innovation in improving tourism hospitality services based on two variables:
Marketing innovation as an independent variable with its dimensions: product, price, promotion, distribution, material evidence, operations, people and improving hospitality services as a dependent variable.
To achieve the objective of the study, a questionnaire was designed directed to the customers of the hotel establishment Park Mall Hotel and Conference Center in the state of Setif, and the primary data was collected electronically, using the sampling method, as the sample included 74 customers from the hotel under study, as we relied in our study in its applied aspect on the SPSS program. 27 To conduct descriptive statistics and test hypotheses.
The most important results were that: Marketing innovation has a major role in improving tourism hospitality services, and hotel institutions operate with the concept of innovative marketing, but there is still a significant delay, in addition to a few results that state that there is a strong, statistically significant positive effect of marketing innovation. The hotel in the state of Setif aims to improve tourist hospitality services.
The study emphasizes the importance of marketing innovation in improving the quality of tourism hospitality services and recommends the need to strengthen efforts to apply innovative marketing more effectively.
| En ligne : | https://drive.google.com/file/d/1r1BF9KidONIwgfbVnO1W9UmregU6xIfJ/view?usp=drive [...] |
دور الابتكار التسويقي في تحسين خدمات الضيافة السياحية : دراسة حالة:المؤسسة الفندقية: بارك مول اوتيل وكنفرونس سنتر بسطيف [texte imprimé] / عيوز وفيق, Auteur ; بوعلي سفيان, Directeur de thèse . - [S.l.] : كلية العلوم الاقتصادية والتجارية وعلوم التسير, 2024 . - 128 ; نسخة إلكترونية. ISSN : TH/M4785 Langues : Arabe Résumé : | هدفت هذه الدراسة إلى تحديد دور الابتكار التسويقي في تحسين خدمات الضيافة السياحية انطلاقا من متغيرين هما:
الابتكار التسويقي كمتغير مستقل بأبعاده: المنتج، السعر،الترويج،التوزيع ،الادلةالمادية،العمليات،الأشخاص وتحسين خدمات الضيافة كمتغير تابع.
وتحقيقا لهدف الدراسة، تم تصميم استبيان موجه لزبائن المؤسسة الفندقية بارك مول اوتيل وكنفرونس سنتر لولاية سطيف وتم جمع البيانات الأولية الكترونيا، باستخدام طريقة المعاينة حيث اشتملت العينة على 74 زبون من الفندق محل الدراسة، حيث اعتمدنا في دراستنا فيجانبها التطبيقي على برنامجSPSS. 27لإجراء الإحصاء الوصفي ولاختبار الفرضيات.
وقد تمثلت أهم النتائج في أن: للابتكار التسويقي دور كبير في تحسين خدمات الضيافة السياحية، كما ان المؤسسات الفندقية تعمل بمفهوم التسويق الابتكاري الا انه لايزال هناك تأخر كبير، بالإضافة إلى عدد من النتائج التي تنص على أن هناك تأثير إيجابي قوي ذو دلالة إحصائية للابتكار التسويقي للفندق بولاية سطيف على تحسين خدمات الضيافة السياحية.
تؤكد الدراسة على أهمية الابتكار التسويقي في تحسين جودة خدمات الضيافة السياحية، وتوصي بضرورة تعزيز الجهود لتطبيق التسويق الابتكاري بشكل أكثر فعالية.
Abstract :
This study aimed to determine the role of marketing innovation in improving tourism hospitality services based on two variables:
Marketing innovation as an independent variable with its dimensions: product, price, promotion, distribution, material evidence, operations, people and improving hospitality services as a dependent variable.
To achieve the objective of the study, a questionnaire was designed directed to the customers of the hotel establishment Park Mall Hotel and Conference Center in the state of Setif, and the primary data was collected electronically, using the sampling method, as the sample included 74 customers from the hotel under study, as we relied in our study in its applied aspect on the SPSS program. 27 To conduct descriptive statistics and test hypotheses.
The most important results were that: Marketing innovation has a major role in improving tourism hospitality services, and hotel institutions operate with the concept of innovative marketing, but there is still a significant delay, in addition to a few results that state that there is a strong, statistically significant positive effect of marketing innovation. The hotel in the state of Setif aims to improve tourist hospitality services.
The study emphasizes the importance of marketing innovation in improving the quality of tourism hospitality services and recommends the need to strengthen efforts to apply innovative marketing more effectively.
| En ligne : | https://drive.google.com/file/d/1r1BF9KidONIwgfbVnO1W9UmregU6xIfJ/view?usp=drive [...] |
|  |