Titre : | أثر الذكاء العاطفي على الرضا الوظيفي في الوكالات السياحية : دراسة استكشافية لعينة من الوكالات السياحية في ولاية سطيف، بجاية، الجزائر العاصمة | Type de document : | texte imprimé | Auteurs : | مهني نور الهدى, Auteur ; بوصفصاف، فوزية, Directeur de thèse | Editeur : | كلية العلوم الاقتصادية والتجارية وعلوم التسيير | Année de publication : | 2024 | Importance : | 120 | Format : | نسخة الكترونية | ISBN/ISSN/EAN : | TH/M/4729 | Langues : | Arabe | Tags : | الذكاء العاطفي، الرضا الوظيفي، الوكالات السياحية.
Key words: Emotional intelligence, job satisfaction, tourisme agencies. | Résumé : | هدف هذا البحث إلى دراسة أثر الذكاء العاطفي على الرضا الوظيفي انطلاقا من متغيرين رئيسين هما: الذكاء العاطفي كمتغير مستقل والذي تم قياسه من خلال خمسة أبعاد تتمثل في : الوعي الذاتي، المهارات الاجتماعية، التعاطف، الدافعية، تنظيم الذات والرضا الوظيفي كمتغير تابع، وتحقيقا لهدف الدراسة تم تصميم استبيان موجه لعينة من موظفي الوكالات السياحية في ولاية سطيف، بجاية، الجزائر العاصمة، حيث اشتملت العينة المجمعة 104 موظف، وخلصت هذه الداسة الى أن الذكاء العاطفي يؤثر بشكل جزئي على الرضا الوظيفي، كما توصل إلى أنه لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة 0.05 بين آراء المستجوبين حول آثر الذكاء العاطفي على الرضا الوظيفي حسب المتغيرات الديمغرافية.
Abstract:
The aim of this research is to study the effect of emotional intelligence on job satisfaction based on two variable : emotional intteligence as an independent variable which was measured through five dimensions : self awareness, social skills, empathy motivation, self regulation and job satisfaction as a dependent variable.to achieve the goal of the study a questionnaire was designed for a sample.Among the goal of the employees of tourist agencies in the province of setif, bejaia and algiers, the combined sample included 104 employees. This study concluded that emotional intelligence has a partial effect on job satisfaction. It was also found that there are no satistically significant difference at the significance level of 0.05 between the respondents’ opinions about the impact of emotional intelligence on job satisfaction according to demographic variables.
| En ligne : | https://drive.google.com/file/d/1s8qrEw0j5yNMFebJ0a-1tNDfWWcduHqw/view?usp=drive [...] |
أثر الذكاء العاطفي على الرضا الوظيفي في الوكالات السياحية : دراسة استكشافية لعينة من الوكالات السياحية في ولاية سطيف، بجاية، الجزائر العاصمة [texte imprimé] / مهني نور الهدى, Auteur ; بوصفصاف، فوزية, Directeur de thèse . - [S.l.] : كلية العلوم الاقتصادية والتجارية وعلوم التسيير, 2024 . - 120 ; نسخة الكترونية. ISSN : TH/M/4729 Langues : Arabe Tags : | الذكاء العاطفي، الرضا الوظيفي، الوكالات السياحية.
Key words: Emotional intelligence, job satisfaction, tourisme agencies. | Résumé : | هدف هذا البحث إلى دراسة أثر الذكاء العاطفي على الرضا الوظيفي انطلاقا من متغيرين رئيسين هما: الذكاء العاطفي كمتغير مستقل والذي تم قياسه من خلال خمسة أبعاد تتمثل في : الوعي الذاتي، المهارات الاجتماعية، التعاطف، الدافعية، تنظيم الذات والرضا الوظيفي كمتغير تابع، وتحقيقا لهدف الدراسة تم تصميم استبيان موجه لعينة من موظفي الوكالات السياحية في ولاية سطيف، بجاية، الجزائر العاصمة، حيث اشتملت العينة المجمعة 104 موظف، وخلصت هذه الداسة الى أن الذكاء العاطفي يؤثر بشكل جزئي على الرضا الوظيفي، كما توصل إلى أنه لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة 0.05 بين آراء المستجوبين حول آثر الذكاء العاطفي على الرضا الوظيفي حسب المتغيرات الديمغرافية.
Abstract:
The aim of this research is to study the effect of emotional intelligence on job satisfaction based on two variable : emotional intteligence as an independent variable which was measured through five dimensions : self awareness, social skills, empathy motivation, self regulation and job satisfaction as a dependent variable.to achieve the goal of the study a questionnaire was designed for a sample.Among the goal of the employees of tourist agencies in the province of setif, bejaia and algiers, the combined sample included 104 employees. This study concluded that emotional intelligence has a partial effect on job satisfaction. It was also found that there are no satistically significant difference at the significance level of 0.05 between the respondents’ opinions about the impact of emotional intelligence on job satisfaction according to demographic variables.
| En ligne : | https://drive.google.com/file/d/1s8qrEw0j5yNMFebJ0a-1tNDfWWcduHqw/view?usp=drive [...] |
|  |