Titre : | أثر جودة الخدمات الالكترونية على رضا المستفيدين في مؤسسات التعليم العالي : دراسة حالة بعض كليات جامعة سطيف 01 وجامعة سطيف 02 | Type de document : | texte imprimé | Auteurs : | قشي، ليلى, Auteur ; هباش، فارس, Directeur de thèse | Editeur : | كلية العلوم الاقتصادية والتجارية وعلوم التسيير جامعة فرحات عباس سطيف1 الجزائر | Année de publication : | 2024 | ISBN/ISSN/EAN : | TH1505 | Langues : | Arabe | Tags : | الخدمات الإلكترونية، جودة الخدمات الإلكترونية، قياس جودة الخدمات الإلكترونية، رضا المستفيد، مؤشرات قياس رضا المستفيد.
Keywords: quality of electronic services, electronic services, satisfaction, measuring the quality of electronic services, Institutions of higher education. | Résumé : | هدفت الدراسة لمعرفة أثرجودة الخدماتالإلكترونية والرضا عنها في مؤسسات التعليم العالي من وجهة نظر الطلبة وأعضاء هيئة التدريس، واستكشاف العلاقة بين مجموعة أبعاد جودة الخدماتالإلكترونية ورضا الطلبة وأعضاء هيئة التدريس في بعض كلياتجامعة سطيف 01 وسطيف 02 بالخصوص، ومحاولة الوقوف على الواقع الحالي للخدمات الإلكترونية في الجامعات الجزائرية، إضافة إلى متطلبات تطويرها من أجل ضمان استمراريتها في ظل الانفتاح الاقتصادي.
اعتمدت الدراسة على عدة أدوات، شملت المقابلاتالشخصيةمع الأساتذة والطلبة ومسيري المواقع بالكلياتمحل الدراسة، بهدف استقصاء آرائهم واتجاهاتهم بخصوص موضوع البحث، وبدرجة أساسية تم الاعتماد على استبيان الذي وزع على عينة تتكون من 3052 طالب وأستاذ؛ وتم تحليل بيانات الدراسة باستخدام برنامج الحزمة الإحصائية للعلوم الاجتماعية؛ ومن ثم توصلت هذه الدراسة إلى مجموعة من النتائج من أهمها: يوجد أثر لجودة الخدمات الإلكترونية بكل أبعادها (الأمن والخصوصية، سرعة الاستجابة، تصميم المواقع الإلكترونية، سهولة الاستخدام، الموثوقية، توفير وشمولية المعلومات ) في تحقيق رضا مستفيديها في الكليات محل الدراسة، كما ان هناك علاقة ارتباط ايجابية وقوية والتي قدرت ب 84%، بين الأبعاد المعتمدة لجودة الخدمات الإلكترونية ورضا المستفيدين .
Abstract:
The primary objective of the study was to figure out the relationship between a set of dimensions of the quality of electronic services and the satisfaction of students and faculty members in particular in some faculties of the University of Setif 01 and Setif 02, as well as the impact of those dimensions on students' and faculty members' satisfaction with those services in higher education institutions. Furthermore, the study attempted to ascertain the current reality. Regarding electronic services in Algerian universities, as well as the needs for their advancement in light of economic openness to guarantee their continued existence.
In order to learn more about the views and opinions of the professors, students, and site administrators in the colleges that were the subject of the study, a variety of tools were used in the study, including in-person interviews. In essence, it was based on a survey that was given to 3,052 instructors and students as a sample. The Statistical Package for the Social Sciences software was used to analyze the study's data. The study then produced a set of results, the most significant of which are as follows: The satisfaction of the beneficiaries in the colleges under investigation is influenced by the quality of electronic services in all of its dimensions (security and privacy, speed of response, website design, ease of use, reliability, provision, and comprehensiveness of information). User satisfaction and the adopted dimensions of the quality of electronic services have a strong and positive correlation, estimated at 84%.
| En ligne : | https://drive.google.com/file/d/1jHFgju4CfzPMwhRQY9qcue3EX1O_8vNM/view?usp=drive [...] |
أثر جودة الخدمات الالكترونية على رضا المستفيدين في مؤسسات التعليم العالي : دراسة حالة بعض كليات جامعة سطيف 01 وجامعة سطيف 02 [texte imprimé] / قشي، ليلى, Auteur ; هباش، فارس, Directeur de thèse . - [S.l.] : كلية العلوم الاقتصادية والتجارية وعلوم التسيير جامعة فرحات عباس سطيف1 الجزائر, 2024. ISSN : TH1505 Langues : Arabe Tags : | الخدمات الإلكترونية، جودة الخدمات الإلكترونية، قياس جودة الخدمات الإلكترونية، رضا المستفيد، مؤشرات قياس رضا المستفيد.
Keywords: quality of electronic services, electronic services, satisfaction, measuring the quality of electronic services, Institutions of higher education. | Résumé : | هدفت الدراسة لمعرفة أثرجودة الخدماتالإلكترونية والرضا عنها في مؤسسات التعليم العالي من وجهة نظر الطلبة وأعضاء هيئة التدريس، واستكشاف العلاقة بين مجموعة أبعاد جودة الخدماتالإلكترونية ورضا الطلبة وأعضاء هيئة التدريس في بعض كلياتجامعة سطيف 01 وسطيف 02 بالخصوص، ومحاولة الوقوف على الواقع الحالي للخدمات الإلكترونية في الجامعات الجزائرية، إضافة إلى متطلبات تطويرها من أجل ضمان استمراريتها في ظل الانفتاح الاقتصادي.
اعتمدت الدراسة على عدة أدوات، شملت المقابلاتالشخصيةمع الأساتذة والطلبة ومسيري المواقع بالكلياتمحل الدراسة، بهدف استقصاء آرائهم واتجاهاتهم بخصوص موضوع البحث، وبدرجة أساسية تم الاعتماد على استبيان الذي وزع على عينة تتكون من 3052 طالب وأستاذ؛ وتم تحليل بيانات الدراسة باستخدام برنامج الحزمة الإحصائية للعلوم الاجتماعية؛ ومن ثم توصلت هذه الدراسة إلى مجموعة من النتائج من أهمها: يوجد أثر لجودة الخدمات الإلكترونية بكل أبعادها (الأمن والخصوصية، سرعة الاستجابة، تصميم المواقع الإلكترونية، سهولة الاستخدام، الموثوقية، توفير وشمولية المعلومات ) في تحقيق رضا مستفيديها في الكليات محل الدراسة، كما ان هناك علاقة ارتباط ايجابية وقوية والتي قدرت ب 84%، بين الأبعاد المعتمدة لجودة الخدمات الإلكترونية ورضا المستفيدين .
Abstract:
The primary objective of the study was to figure out the relationship between a set of dimensions of the quality of electronic services and the satisfaction of students and faculty members in particular in some faculties of the University of Setif 01 and Setif 02, as well as the impact of those dimensions on students' and faculty members' satisfaction with those services in higher education institutions. Furthermore, the study attempted to ascertain the current reality. Regarding electronic services in Algerian universities, as well as the needs for their advancement in light of economic openness to guarantee their continued existence.
In order to learn more about the views and opinions of the professors, students, and site administrators in the colleges that were the subject of the study, a variety of tools were used in the study, including in-person interviews. In essence, it was based on a survey that was given to 3,052 instructors and students as a sample. The Statistical Package for the Social Sciences software was used to analyze the study's data. The study then produced a set of results, the most significant of which are as follows: The satisfaction of the beneficiaries in the colleges under investigation is influenced by the quality of electronic services in all of its dimensions (security and privacy, speed of response, website design, ease of use, reliability, provision, and comprehensiveness of information). User satisfaction and the adopted dimensions of the quality of electronic services have a strong and positive correlation, estimated at 84%.
| En ligne : | https://drive.google.com/file/d/1jHFgju4CfzPMwhRQY9qcue3EX1O_8vNM/view?usp=drive [...] |
|  |