Titre : | مدى توافق مخرجات التعليم المحاسبي في الجامعات الجزائرية مع معايير التعليم المحاسبية الدولية : دراسة استقصائية على مستوى ولاية سطيف | Type de document : | texte imprimé | Auteurs : | بورقازن يحي, Auteur ; مغاغة شمس الدين, Auteur ; حوشي إلياس, Auteur ; العينوس رياض, Directeur de thèse | Editeur : | كلية العلوم الاقتصادية والتجارية وعلوم التسير | Année de publication : | 2024 | Importance : | 160 | Format : | 27 cm | ISBN/ISSN/EAN : | TH/M4665 | Langues : | Arabe | Tags : | التعليم المحاسبي؛ معايير التعليم المحاسبي الدولية؛ الجامعة الجزائرية .
Keywords: Accounting Education International Accounting Education Standards Algerian University. | Résumé : | هدفت هذه الدراسة الى الإجابة على إشكالية تتمحور حول مدى توافق مخرجات التعليم المحاسبي في الجامعات الجزائرية مع متطلبات معايير التعليم المحاسبي الدولية من وجهة نظر طلبة وأساتذة المحاسبة ومهنيين المحاسبة، ومن اجل الإجابة على هذه الإشكالية تم اعتماد دراسة استقصائية لعينة من 59 فرد ولقد تم استخدام برنامج spss واعتماد المؤشرات والمقاييس الإحصائية التالية : المتوسط الحسابي الانحراف المعياري اختبار ستيودنت للعينة الواحدة .
توصلت الدراسة الى مجموعة من النتائج مفادها ان التعليم المحاسبي في الجامعات الجزائرية يتوافق الى حد بعيد مع معايير التعليم المحاسبي الدولية بحيث يتوافق كليا مع المعيار الأول والرابع ويتوافق جزئيا مع المعيار الخامس والسادس بينما لم نتوصل الى نتائج بخصوص مدى توافق التعليم المحاسبي في الجامعة الجزائرية مع المعيارين الثاني والثالث لان إجابات افراد العينة كانت حيادية.
Summary:
This study aimed to address the issue of the alignment of accounting education outcomes in Algerian universities with the requirements of international accounting education standards from the perspectives of accounting students, professors, and professionals. To address this issue, a survey study was conducted with a sample of 59 individuals. The SPSS software was utilized, and the following statistical indicators and measures were adopted: mean, standard deviation, and the one-sample t-test.
The study concluded with several findings. It was found that accounting education in Algerian universities largely conforms to international accounting education standards. Specifically, it fully complies with the first and fourth standards, partially complies with the fifth and sixth standards, while no conclusive results were found regarding the alignment with the second and third standards due to the neutral responses of the sample participants.
| En ligne : | https://drive.google.com/file/d/1PHE5d-ExFX0HydyvegbPIcsJoAHpZ-4r/view?usp=drive [...] |
مدى توافق مخرجات التعليم المحاسبي في الجامعات الجزائرية مع معايير التعليم المحاسبية الدولية : دراسة استقصائية على مستوى ولاية سطيف [texte imprimé] / بورقازن يحي, Auteur ; مغاغة شمس الدين, Auteur ; حوشي إلياس, Auteur ; العينوس رياض, Directeur de thèse . - [S.l.] : كلية العلوم الاقتصادية والتجارية وعلوم التسير, 2024 . - 160 ; 27 cm. ISSN : TH/M4665 Langues : Arabe Tags : | التعليم المحاسبي؛ معايير التعليم المحاسبي الدولية؛ الجامعة الجزائرية .
Keywords: Accounting Education International Accounting Education Standards Algerian University. | Résumé : | هدفت هذه الدراسة الى الإجابة على إشكالية تتمحور حول مدى توافق مخرجات التعليم المحاسبي في الجامعات الجزائرية مع متطلبات معايير التعليم المحاسبي الدولية من وجهة نظر طلبة وأساتذة المحاسبة ومهنيين المحاسبة، ومن اجل الإجابة على هذه الإشكالية تم اعتماد دراسة استقصائية لعينة من 59 فرد ولقد تم استخدام برنامج spss واعتماد المؤشرات والمقاييس الإحصائية التالية : المتوسط الحسابي الانحراف المعياري اختبار ستيودنت للعينة الواحدة .
توصلت الدراسة الى مجموعة من النتائج مفادها ان التعليم المحاسبي في الجامعات الجزائرية يتوافق الى حد بعيد مع معايير التعليم المحاسبي الدولية بحيث يتوافق كليا مع المعيار الأول والرابع ويتوافق جزئيا مع المعيار الخامس والسادس بينما لم نتوصل الى نتائج بخصوص مدى توافق التعليم المحاسبي في الجامعة الجزائرية مع المعيارين الثاني والثالث لان إجابات افراد العينة كانت حيادية.
Summary:
This study aimed to address the issue of the alignment of accounting education outcomes in Algerian universities with the requirements of international accounting education standards from the perspectives of accounting students, professors, and professionals. To address this issue, a survey study was conducted with a sample of 59 individuals. The SPSS software was utilized, and the following statistical indicators and measures were adopted: mean, standard deviation, and the one-sample t-test.
The study concluded with several findings. It was found that accounting education in Algerian universities largely conforms to international accounting education standards. Specifically, it fully complies with the first and fourth standards, partially complies with the fifth and sixth standards, while no conclusive results were found regarding the alignment with the second and third standards due to the neutral responses of the sample participants.
| En ligne : | https://drive.google.com/file/d/1PHE5d-ExFX0HydyvegbPIcsJoAHpZ-4r/view?usp=drive [...] |
|  |