Titre : | دور التعلم التنظيمي في تحقيق التميز المؤسسي : دراسة حالة المديرية الجهوية موبيليس –سطيف- | Type de document : | texte imprimé | Auteurs : | رموش فاطمة الزهراء, Auteur ; بليل خولة, Auteur ; خولة قرة, Directeur de thèse | Editeur : | كلية العلوم الاقتصادية والتجارية وعلوم التسيير جامعة فرحات عباس سطيف1 الجزائر | Année de publication : | 2023 | Importance : | 191ص | ISBN/ISSN/EAN : | TH/M4237 | Note générale : | المذكرة متوفرة الكترونيا فقط | Langues : | Arabe | Tags : | التعلم التنظيمي، التميز المؤسسي، البعد الاستراتيجي، البعد التنظيمي، البعد الثقافي، تميز القيادة، تميزالاستراتيجية، تميز المرؤوسين، تميز الثقافة التنظيمية.
Keywords: organizational learning, institutional excellence, strategic dimension, organizational dimension, cultural dimension, leadership excellence, strategy excellence, subordinates excellence, organizational culture excellence. | Résumé : | سعت هذه الدراسة لمعرفة دور التعلم التنظيمي ممثلا في أبعاده )البعد الاستراتيجي، البعد التنظيمي، البعد الثقافي) في تحقيق التميز المؤسسي من خلال أبعاده )تميز االقياة، تميز الاستراتيجية، تميز المرؤوسين، تميز الثقافة التنظيمية) في المديرية الجهوية موبيليس سطيف،ومن أجل التوصل إلى نتائج الدراسة واختبار الفرضيات تم الاعتماد على الاستبيان كأداة لجمع البيانات عبر توزيعه على عينة تكونت من 50 فردا في الإدارة العليا والوسطى في المؤسسة محل الدراسة، حيث تم تحليل هذه البيانات باستخدام برنامج spss.
من أهم ما خلصت إليه الدراسة: أن كلا من أبعاد التعلم التنظيمي والتميز المؤسسي متوفرين بدرجة مرتفعة في المؤسسة محل الدراسة، كما تم التحقق من مساهمة التعلم التنظيمي في تحقيق التميز المؤسسي فيه مع تفاوت درجة هذه المساهمة بين الأبعاد المختلقة .
Abstract :
This study sought to learn about the role of organizational learning as represented in its dimensions (strategic dimension, organizational dimension, cultural dimension). In achieving institutional excellence through its dimensions (leadership excellence,strategy excellence , subordinates excellence, organizational culture excellence) In Regional Directorate Mobilis Setif, In order to reach the results of the study and test the hypotheses, the questionnaire was used as a tool for data collection By distributing it to a sample of 50 individuals in the senior and middle management of the institution in question, where this data was analyzed using a program spss.
One of the most important findings of the study is that both the dimensions of organizational learning and institutional excellence are highly available in the institution in question, also The contribution of organizational learning to the achievement of institutional excellence was verified,but the degree of this contribution varying between the various dimensions.
| En ligne : | https://drive.google.com/file/d/13X6cP8b6_MpIOOWW5DGxUJlrApK8qFpU/view?usp=drive [...] |
دور التعلم التنظيمي في تحقيق التميز المؤسسي : دراسة حالة المديرية الجهوية موبيليس –سطيف- [texte imprimé] / رموش فاطمة الزهراء, Auteur ; بليل خولة, Auteur ; خولة قرة, Directeur de thèse . - [S.l.] : كلية العلوم الاقتصادية والتجارية وعلوم التسيير جامعة فرحات عباس سطيف1 الجزائر, 2023 . - 191ص. ISSN : TH/M4237 المذكرة متوفرة الكترونيا فقط Langues : Arabe Tags : | التعلم التنظيمي، التميز المؤسسي، البعد الاستراتيجي، البعد التنظيمي، البعد الثقافي، تميز القيادة، تميزالاستراتيجية، تميز المرؤوسين، تميز الثقافة التنظيمية.
Keywords: organizational learning, institutional excellence, strategic dimension, organizational dimension, cultural dimension, leadership excellence, strategy excellence, subordinates excellence, organizational culture excellence. | Résumé : | سعت هذه الدراسة لمعرفة دور التعلم التنظيمي ممثلا في أبعاده )البعد الاستراتيجي، البعد التنظيمي، البعد الثقافي) في تحقيق التميز المؤسسي من خلال أبعاده )تميز االقياة، تميز الاستراتيجية، تميز المرؤوسين، تميز الثقافة التنظيمية) في المديرية الجهوية موبيليس سطيف،ومن أجل التوصل إلى نتائج الدراسة واختبار الفرضيات تم الاعتماد على الاستبيان كأداة لجمع البيانات عبر توزيعه على عينة تكونت من 50 فردا في الإدارة العليا والوسطى في المؤسسة محل الدراسة، حيث تم تحليل هذه البيانات باستخدام برنامج spss.
من أهم ما خلصت إليه الدراسة: أن كلا من أبعاد التعلم التنظيمي والتميز المؤسسي متوفرين بدرجة مرتفعة في المؤسسة محل الدراسة، كما تم التحقق من مساهمة التعلم التنظيمي في تحقيق التميز المؤسسي فيه مع تفاوت درجة هذه المساهمة بين الأبعاد المختلقة .
Abstract :
This study sought to learn about the role of organizational learning as represented in its dimensions (strategic dimension, organizational dimension, cultural dimension). In achieving institutional excellence through its dimensions (leadership excellence,strategy excellence , subordinates excellence, organizational culture excellence) In Regional Directorate Mobilis Setif, In order to reach the results of the study and test the hypotheses, the questionnaire was used as a tool for data collection By distributing it to a sample of 50 individuals in the senior and middle management of the institution in question, where this data was analyzed using a program spss.
One of the most important findings of the study is that both the dimensions of organizational learning and institutional excellence are highly available in the institution in question, also The contribution of organizational learning to the achievement of institutional excellence was verified,but the degree of this contribution varying between the various dimensions.
| En ligne : | https://drive.google.com/file/d/13X6cP8b6_MpIOOWW5DGxUJlrApK8qFpU/view?usp=drive [...] |
|  |