Titre : | أثر رأس المال الفكري في تحسين جودة الخدمات المصرفية للبنوك التجارية الجزائرية : -دراسة حالة بعض البنوك بولاية سطيف - | Type de document : | texte imprimé | Auteurs : | خرشي لزهر, Auteur ; قطاف، ليلى, Directeur de thèse ; بن عواق شرف الدين أمين, Directeur de thèse | Editeur : | كلية العلوم الاقتصادية والتجارية وعلوم التسيير جامعة فرحات عباس سطيف1 الجزائر | Année de publication : | 2023 | Importance : | 320ص | ISBN/ISSN/EAN : | TH1498 | Langues : | Arabe | Tags : | رأس المال الفكري، رأس المال البشري، رأس المال الهيكلي، رأس المال العلاقاتي، جودة الخدمات المصرفية، البنوك التجارية.
Keywords: intellectual capital, human capital, structural capital, relational capital, quality of banking services, commercial banks. | Résumé : | تهدف هذه الدراسة إلى التعرف على أثر رأس المال الفكري بأبعاده الرئيسية الثلاث(رأس المال البشري، رأس المال الهيكلي، رأس المال العلاقاتي) في تحسين جودة الخدمات المصرفية للبنوك التجارية الجزائرية وفقا لنموذج الأداء الفعلي للخدمة servperf، وذلك من خلال دراسة حالة مجموعة من البنوك العمومية والخاصة الناشطة بولاية سطيف، ولتحقيق الأهداف المنشودة من هذه الدراسة تم الاعتماد على المنهج الوصفي، حيث تم تصميم استبيان وتوزيعه على أفراد عينة الدراسة المكونة من إطارات البنوك التجارية العمومية والخاصة الناشطة بولاية سطيف والبالغ عددها (11) بنكا، وقد بلغ عدد الاستمارات الموزعة (120)استرجع منها (109) استمارة منها (106) استمارة صالحة لعملية التحليل الإحصائي، ومن أجل تحليل البيانات والإجابة على الفرضيات المقترحة تم استخدام برنامج (SPSS) الإصدار 25.
وقد توصلت الدراسة في الأخير إلى العديد من النتائج، من أهمها:
- مستوى تطبيق متطلبات رأس المال الفكري في البنوك التجارية محل الدراسة مرتفع؛
- مستوى جودة الخدمات المصرفية المقدمة من طرف البنوك التجارية محل الدراسة مرتفع؛
- وجود أثر إيجابي لرأس المال الفكري بأبعاده الثلاث (رأس المال البشري، رأس المال الهيكلي، رأس المال العلاقاتي) في تحسين جودة الخدمات المصرفية للبنوك التجارية الجزائرية محل الدراسة؛
- تعتمد البنوك التجارية محل الدراسة بدرجة أكبر على رأس مالها العلاقاتي في تحسين جودة خدماتها المصرفية.
Abstract:
This study aims to identify the impact of intellectual capital in its three main dimensions (human capital, structural capital, and relational capital) in improving the quality of banking services for Algerian commercial banks according to the actual service performance model, This was achieved through a case study of a group of public and private banks active in the state of Setif, using a descriptive approach to achieve the expected goals of this study, The questionnaire was designed and distributed to the research samples of 11 state-owned and private commercial banks, and the number of forms distributed was 120, of which 109 were searchable and 106 were valid statistical analysis forms, In order to analyze the data and answer the proposed hypotheses, a program was used SPSS version 25.
The study finally reached many results, the most important of which are:
- The level of application of intellectual capital requirements in the commercial banks under study is high;
- The quality level of banking services provided by the commercial banks studied is very high;
- The three dimensions of intellectual capital (human capital, structural capital and relational capital) have a positive impact on improving the quality of banking services of Algerian commercial banks;
- The commercial banks under study rely more on their relational capital to improve the quality of their banking services.
| En ligne : | https://drive.google.com/file/d/129WWp0C4BpnKS_axLl1E40grJzJ2vbxY/view?usp=drive [...] |
أثر رأس المال الفكري في تحسين جودة الخدمات المصرفية للبنوك التجارية الجزائرية : -دراسة حالة بعض البنوك بولاية سطيف - [texte imprimé] / خرشي لزهر, Auteur ; قطاف، ليلى, Directeur de thèse ; بن عواق شرف الدين أمين, Directeur de thèse . - [S.l.] : كلية العلوم الاقتصادية والتجارية وعلوم التسيير جامعة فرحات عباس سطيف1 الجزائر, 2023 . - 320ص. ISSN : TH1498 Langues : Arabe Tags : | رأس المال الفكري، رأس المال البشري، رأس المال الهيكلي، رأس المال العلاقاتي، جودة الخدمات المصرفية، البنوك التجارية.
Keywords: intellectual capital, human capital, structural capital, relational capital, quality of banking services, commercial banks. | Résumé : | تهدف هذه الدراسة إلى التعرف على أثر رأس المال الفكري بأبعاده الرئيسية الثلاث(رأس المال البشري، رأس المال الهيكلي، رأس المال العلاقاتي) في تحسين جودة الخدمات المصرفية للبنوك التجارية الجزائرية وفقا لنموذج الأداء الفعلي للخدمة servperf، وذلك من خلال دراسة حالة مجموعة من البنوك العمومية والخاصة الناشطة بولاية سطيف، ولتحقيق الأهداف المنشودة من هذه الدراسة تم الاعتماد على المنهج الوصفي، حيث تم تصميم استبيان وتوزيعه على أفراد عينة الدراسة المكونة من إطارات البنوك التجارية العمومية والخاصة الناشطة بولاية سطيف والبالغ عددها (11) بنكا، وقد بلغ عدد الاستمارات الموزعة (120)استرجع منها (109) استمارة منها (106) استمارة صالحة لعملية التحليل الإحصائي، ومن أجل تحليل البيانات والإجابة على الفرضيات المقترحة تم استخدام برنامج (SPSS) الإصدار 25.
وقد توصلت الدراسة في الأخير إلى العديد من النتائج، من أهمها:
- مستوى تطبيق متطلبات رأس المال الفكري في البنوك التجارية محل الدراسة مرتفع؛
- مستوى جودة الخدمات المصرفية المقدمة من طرف البنوك التجارية محل الدراسة مرتفع؛
- وجود أثر إيجابي لرأس المال الفكري بأبعاده الثلاث (رأس المال البشري، رأس المال الهيكلي، رأس المال العلاقاتي) في تحسين جودة الخدمات المصرفية للبنوك التجارية الجزائرية محل الدراسة؛
- تعتمد البنوك التجارية محل الدراسة بدرجة أكبر على رأس مالها العلاقاتي في تحسين جودة خدماتها المصرفية.
Abstract:
This study aims to identify the impact of intellectual capital in its three main dimensions (human capital, structural capital, and relational capital) in improving the quality of banking services for Algerian commercial banks according to the actual service performance model, This was achieved through a case study of a group of public and private banks active in the state of Setif, using a descriptive approach to achieve the expected goals of this study, The questionnaire was designed and distributed to the research samples of 11 state-owned and private commercial banks, and the number of forms distributed was 120, of which 109 were searchable and 106 were valid statistical analysis forms, In order to analyze the data and answer the proposed hypotheses, a program was used SPSS version 25.
The study finally reached many results, the most important of which are:
- The level of application of intellectual capital requirements in the commercial banks under study is high;
- The quality level of banking services provided by the commercial banks studied is very high;
- The three dimensions of intellectual capital (human capital, structural capital and relational capital) have a positive impact on improving the quality of banking services of Algerian commercial banks;
- The commercial banks under study rely more on their relational capital to improve the quality of their banking services.
| En ligne : | https://drive.google.com/file/d/129WWp0C4BpnKS_axLl1E40grJzJ2vbxY/view?usp=drive [...] |
|  |