Titre : | دور تسويق المشتريات في خلق ميزة تنافسية في منظمات B2B : دراسة حالة مؤسسة K-plast -سطيف- | Type de document : | texte imprimé | Auteurs : | بوكالة نادين, Auteur ; حمدودي شهيناز, Auteur ; هشام مسعودي, Directeur de thèse | Editeur : | كلية العلوم الاقتصادية و العلوم التجارية وعلوم التسيير | Année de publication : | 2023 | ISBN/ISSN/EAN : | TH/M4648 | Note générale : | المذكرة في شكل الكتروني فقط | Langues : | Arabe | Tags : | تسويق الشرائي، الزبائن، الموردين، قسم الشراء، قسم التسويق، ميزة تنافسية، مؤسسة K-plast.à).
Keywords: purchasing marketing, customers, suppliers, procurement department, marketing department, competitive advantage, K-plast.à enterprise. | Résumé : | يعتبر قسم المشتريات من بين الاقسام المهمة في المؤسسة والتي تساهم بشكل كبير في نجاح المؤسسة، وهذا دفع بالمؤسسة الى الاهتمام بهذا القسم وتوفير كل الظروف لانجاح هذا القسم.
ان التسويق لا يقتصر فقط على البيع بل يشمل العديد من الميادين حتى انه قد تجاوز الى قسم الشراء، الامر الذي ساهم الى السعي في تحقيق الاهداف الاستراتيجة للمؤسسة وهذا باتباع سياسة شراء ناجعة مع الموردين من جهة وضد المنافسين من جهة اخرى.
قمنا بدراسة حالة شملت " مؤسسة K-plast للانابيب" التي تميزت سوقها بحدة المنافسة في الفترة الاخيرة، لهذا توجهنا نحوها لمعرفة كيفية ممارستها لتسويق المشتريات من جهة، ومن جهة اخرى توجهنا الى زبائنها لمعرفة مدى تحقيقها للميزة التنافسية ،وذلك عن طريق اجراء مقابلات مع محتلف اطراف الدراسة ومقارنة النتائج المتحصل عليها في الدراسة الميدانية ومناقشتها مدعمة بمعطيات تم منحها من قبل كل من قسم الشراء وقسم التسويق.
من النتائج المتحصل عليها ان المؤسسة محل الدراسة تتميز بجودة منتجاتها العالية، بالاضافة ان جودة مدخلاتها تساهم بشكل كبير في تحقيق جودة مخرجاتها مما يدل على كفائتها وهذا يجعلها متميزة عن باقي المنافسين في نظر الزبون، وضرورة العمل بشكل جماعي مع مختلف اقسام المؤسسة من اجل الشراء الجيد والتوجه للنهج الجديد لمفهوم تسويق المشتريات وذلك لكسب الموردين من جهة، والتميز عن محتلف المنافسين لكسب الزبون من جهة اخرى.
Summary
The procurement department is one of the important departments in the organization that contributes greatly to the success of the institution. This prompted the institution to take care of this department and provide all the conditions for the success of this department.
Marketing is not limited to sales but includes many fields so that it has exceeded the procurement department, which has contributed to the pursuit of the strategic objectives of the enterprise and this pursue a successful procurement policy with suppliers on the one hand and against competitors on the other.
We conducted a case study that included " K-plast Pipe Foundation, The market has been very competitive in the last period, so we went towards it to see how it practised procurement marketing on the one hand, and on the other hand we went to its customers to see how it achieved the competitive advantage, by interviewing the authors of the study and comparing the results obtained in the field study and discussing it supported by data awarded by both the procurement and marketing departments.
One of the results obtained is that the institution in question is characterized by the high quality of its products In addition, the quality of its inputs greatly contributes to the quality of its outputs, which demonstrates its efficiency. This makes it distinct from the other competitors in the customer's eyes. The need to work collectively with the various sections of the organization in order to buy well and orient the new approach to the concept of procurement marketing so as to win suppliers on the one hand, and to distinguish from competitors to win the customer on the other.1
| En ligne : | https://drive.google.com/file/d/11xzpbZAamQYHR-_1XiF3-TCc753rEtWK/view?usp=drive [...] |
دور تسويق المشتريات في خلق ميزة تنافسية في منظمات B2B : دراسة حالة مؤسسة K-plast -سطيف- [texte imprimé] / بوكالة نادين, Auteur ; حمدودي شهيناز, Auteur ; هشام مسعودي, Directeur de thèse . - [S.l.] : كلية العلوم الاقتصادية و العلوم التجارية وعلوم التسيير, 2023. ISSN : TH/M4648 المذكرة في شكل الكتروني فقط Langues : Arabe Tags : | تسويق الشرائي، الزبائن، الموردين، قسم الشراء، قسم التسويق، ميزة تنافسية، مؤسسة K-plast.à).
Keywords: purchasing marketing, customers, suppliers, procurement department, marketing department, competitive advantage, K-plast.à enterprise. | Résumé : | يعتبر قسم المشتريات من بين الاقسام المهمة في المؤسسة والتي تساهم بشكل كبير في نجاح المؤسسة، وهذا دفع بالمؤسسة الى الاهتمام بهذا القسم وتوفير كل الظروف لانجاح هذا القسم.
ان التسويق لا يقتصر فقط على البيع بل يشمل العديد من الميادين حتى انه قد تجاوز الى قسم الشراء، الامر الذي ساهم الى السعي في تحقيق الاهداف الاستراتيجة للمؤسسة وهذا باتباع سياسة شراء ناجعة مع الموردين من جهة وضد المنافسين من جهة اخرى.
قمنا بدراسة حالة شملت " مؤسسة K-plast للانابيب" التي تميزت سوقها بحدة المنافسة في الفترة الاخيرة، لهذا توجهنا نحوها لمعرفة كيفية ممارستها لتسويق المشتريات من جهة، ومن جهة اخرى توجهنا الى زبائنها لمعرفة مدى تحقيقها للميزة التنافسية ،وذلك عن طريق اجراء مقابلات مع محتلف اطراف الدراسة ومقارنة النتائج المتحصل عليها في الدراسة الميدانية ومناقشتها مدعمة بمعطيات تم منحها من قبل كل من قسم الشراء وقسم التسويق.
من النتائج المتحصل عليها ان المؤسسة محل الدراسة تتميز بجودة منتجاتها العالية، بالاضافة ان جودة مدخلاتها تساهم بشكل كبير في تحقيق جودة مخرجاتها مما يدل على كفائتها وهذا يجعلها متميزة عن باقي المنافسين في نظر الزبون، وضرورة العمل بشكل جماعي مع مختلف اقسام المؤسسة من اجل الشراء الجيد والتوجه للنهج الجديد لمفهوم تسويق المشتريات وذلك لكسب الموردين من جهة، والتميز عن محتلف المنافسين لكسب الزبون من جهة اخرى.
Summary
The procurement department is one of the important departments in the organization that contributes greatly to the success of the institution. This prompted the institution to take care of this department and provide all the conditions for the success of this department.
Marketing is not limited to sales but includes many fields so that it has exceeded the procurement department, which has contributed to the pursuit of the strategic objectives of the enterprise and this pursue a successful procurement policy with suppliers on the one hand and against competitors on the other.
We conducted a case study that included " K-plast Pipe Foundation, The market has been very competitive in the last period, so we went towards it to see how it practised procurement marketing on the one hand, and on the other hand we went to its customers to see how it achieved the competitive advantage, by interviewing the authors of the study and comparing the results obtained in the field study and discussing it supported by data awarded by both the procurement and marketing departments.
One of the results obtained is that the institution in question is characterized by the high quality of its products In addition, the quality of its inputs greatly contributes to the quality of its outputs, which demonstrates its efficiency. This makes it distinct from the other competitors in the customer's eyes. The need to work collectively with the various sections of the organization in order to buy well and orient the new approach to the concept of procurement marketing so as to win suppliers on the one hand, and to distinguish from competitors to win the customer on the other.1
| En ligne : | https://drive.google.com/file/d/11xzpbZAamQYHR-_1XiF3-TCc753rEtWK/view?usp=drive [...] |
|  |