Titre : | دور سياحة المغامرات في تحسين جاذبية المقصد السياحي المحلي : دراسة ميدانية لوكالة الفاروق للسفر | Type de document : | texte imprimé | Auteurs : | خلفي عبد الرحمان, Auteur ; بورحلة رائد الاسلام, Auteur ; لاغة، سمية, Directeur de thèse | Editeur : | كلية العلوم الاقتصادية و العلوم التجارية وعلوم التسيير | Année de publication : | 2023 | Importance : | 110ص | ISBN/ISSN/EAN : | TH/M4509 | Note générale : | المذكرة في شكل الكتروني فقط | Langues : | Arabe | Tags : | سياحة المغامرات، المقصد السياحي المحلي، الجواذب الطبيعية، اللوجستيات والبنى التحتية، الجواذب الثقافية،
الجواذب الاقتصادية، الجواذب الاجتماعية.
Keywords: Adventure tourism, local tourist destination, natural attractions, logistics and infrastructure, cultural attractions, economic attractions, social attractions | Résumé : | هدفت هذه الدراسة إلى معرفة "دور سياحة المغامرات في تحسين جاذبية المقصد السياحي المحلي من وجهة نظر مجموعة
من زبائن وكالة الفاروق للسفر" وهذا عبر خمس أبعاد تم اعتمادها في قياس هذا المتغير تتمثل في )الجواذب الطبيعية، اللوجستيات
/البنى التحتية ، الجواذب الثقافية ، الجواذب الاقتصادية، الج واذب الاجتماعية( .
من أجل تحقيق أهداف الدراسة تم تصميم وتوزيع واسترجاع استبيان الكتروني موجه لزبائن وكالة الفاروق للسفر اعتمادا
على العينة العشوائية ، حي ث شملت العينة المدروسة 130 زبون ممن يرغبون بممارسة سياحة المغامرات .
تم الاستعانة ببرنامج ) Spss 22 ( من أجل تحليل ومعالجة البيانات إحصائيا، وهذا بالاستعانة بالعديد من الأساليب
والمقاييس الاحصائية، كالمتوسط الحسابي، الانحراف المعياري ، اختبار T-test ، وهذا لاختبار صحة فرضيات الدراسة.
توصلت الدراسة إلى جملة من النتائج أبرزها :
تعتبر كل من )الجواذب الطبيعي ة، اللوجستيات والبنى التحتية، الجواذب الثقافية ، الجواذب الاقتصادية، الجواذب الاجتماعية( -
المشجعة والمحفزة على سياحة المغامرات سببا أساسيا في اختيار السائح للوجهة السياحية المحلية في الجزائر حسب آراء مجموعة من
زبائن وكالة الفاروق للسفر لكونها من متطلبات ممارسة هذا النمط السياحي الجديد من السياحة لدى الشباب المغامر ؛
كما خرجت الدراسة أنه هناك دور لسياحة المغامرات في تحسين جاذبية المقصد السياحي المحلي حسب آراء مجموعة من زبائن -
وكالة الفاروق للسف ر .
Abstract:
This study aimed to know "the role of adventure tourism in improving the attractiveness of the local tourism destination, according to the point of view of a group of Al-Farouk Travel Agency’s clients, this is through five dimensions that were adopted in measuring this variable, represented in (natural attractions, logistics / infrastructure, cultural attractions, economic attractions, and social attractions).
In order to achieve the objectives of this study, an electronic questionnaire was designed, distributed and retrieved for a group of Al-Farouk Travel Agency’s a group of Al-Farouk Travel Agency’s clients based on a random sample, which included 130 clients, those who want to practice adventure tourism.
The program of (Spss 22) was used to analyze and handle the data statistically, using many statistical methods and measures, such as the arithmetic mean, standard deviation, One Sample T-test to test the validity of the study’s hypotheses.
The study reached a number of results, most notably are:
-Each of the (natural attractions, logistics and infrastructure, cultural attractions, economic attractions, social attractions) are encouraging and motivating adventure tourism, as each of them is a fundamental reason the tourist chooses the local tourist destination in Algeria, according to the opinions of view of Al-Farouk Travel Agency’s clients, as it is one of the requirements to practicing this new tourism style among adventurous youth.
-The study also concluded that there is a role for adventure tourism in improving the attractiveness of the local tourist destination, according to the opinions of view of the same group.
| En ligne : | https://drive.google.com/file/d/1jxwknhkCQiYl-EkyRGMlk1oeVmMy6dOU/view?usp=drive [...] |
دور سياحة المغامرات في تحسين جاذبية المقصد السياحي المحلي : دراسة ميدانية لوكالة الفاروق للسفر [texte imprimé] / خلفي عبد الرحمان, Auteur ; بورحلة رائد الاسلام, Auteur ; لاغة، سمية, Directeur de thèse . - [S.l.] : كلية العلوم الاقتصادية و العلوم التجارية وعلوم التسيير, 2023 . - 110ص. ISSN : TH/M4509 المذكرة في شكل الكتروني فقط Langues : Arabe Tags : | سياحة المغامرات، المقصد السياحي المحلي، الجواذب الطبيعية، اللوجستيات والبنى التحتية، الجواذب الثقافية،
الجواذب الاقتصادية، الجواذب الاجتماعية.
Keywords: Adventure tourism, local tourist destination, natural attractions, logistics and infrastructure, cultural attractions, economic attractions, social attractions | Résumé : | هدفت هذه الدراسة إلى معرفة "دور سياحة المغامرات في تحسين جاذبية المقصد السياحي المحلي من وجهة نظر مجموعة
من زبائن وكالة الفاروق للسفر" وهذا عبر خمس أبعاد تم اعتمادها في قياس هذا المتغير تتمثل في )الجواذب الطبيعية، اللوجستيات
/البنى التحتية ، الجواذب الثقافية ، الجواذب الاقتصادية، الج واذب الاجتماعية( .
من أجل تحقيق أهداف الدراسة تم تصميم وتوزيع واسترجاع استبيان الكتروني موجه لزبائن وكالة الفاروق للسفر اعتمادا
على العينة العشوائية ، حي ث شملت العينة المدروسة 130 زبون ممن يرغبون بممارسة سياحة المغامرات .
تم الاستعانة ببرنامج ) Spss 22 ( من أجل تحليل ومعالجة البيانات إحصائيا، وهذا بالاستعانة بالعديد من الأساليب
والمقاييس الاحصائية، كالمتوسط الحسابي، الانحراف المعياري ، اختبار T-test ، وهذا لاختبار صحة فرضيات الدراسة.
توصلت الدراسة إلى جملة من النتائج أبرزها :
تعتبر كل من )الجواذب الطبيعي ة، اللوجستيات والبنى التحتية، الجواذب الثقافية ، الجواذب الاقتصادية، الجواذب الاجتماعية( -
المشجعة والمحفزة على سياحة المغامرات سببا أساسيا في اختيار السائح للوجهة السياحية المحلية في الجزائر حسب آراء مجموعة من
زبائن وكالة الفاروق للسفر لكونها من متطلبات ممارسة هذا النمط السياحي الجديد من السياحة لدى الشباب المغامر ؛
كما خرجت الدراسة أنه هناك دور لسياحة المغامرات في تحسين جاذبية المقصد السياحي المحلي حسب آراء مجموعة من زبائن -
وكالة الفاروق للسف ر .
Abstract:
This study aimed to know "the role of adventure tourism in improving the attractiveness of the local tourism destination, according to the point of view of a group of Al-Farouk Travel Agency’s clients, this is through five dimensions that were adopted in measuring this variable, represented in (natural attractions, logistics / infrastructure, cultural attractions, economic attractions, and social attractions).
In order to achieve the objectives of this study, an electronic questionnaire was designed, distributed and retrieved for a group of Al-Farouk Travel Agency’s a group of Al-Farouk Travel Agency’s clients based on a random sample, which included 130 clients, those who want to practice adventure tourism.
The program of (Spss 22) was used to analyze and handle the data statistically, using many statistical methods and measures, such as the arithmetic mean, standard deviation, One Sample T-test to test the validity of the study’s hypotheses.
The study reached a number of results, most notably are:
-Each of the (natural attractions, logistics and infrastructure, cultural attractions, economic attractions, social attractions) are encouraging and motivating adventure tourism, as each of them is a fundamental reason the tourist chooses the local tourist destination in Algeria, according to the opinions of view of Al-Farouk Travel Agency’s clients, as it is one of the requirements to practicing this new tourism style among adventurous youth.
-The study also concluded that there is a role for adventure tourism in improving the attractiveness of the local tourist destination, according to the opinions of view of the same group.
| En ligne : | https://drive.google.com/file/d/1jxwknhkCQiYl-EkyRGMlk1oeVmMy6dOU/view?usp=drive [...] |
|  |