Titre : | دور الوعي السياحي لدى الطلبة الجامعيين في تحفييز الطلب على الوجهة السياحية المحلية : دراسة عينة من طلبة جامعة سطيف | Type de document : | texte imprimé | Auteurs : | تسنيم بوجلال, Auteur ; بثينة بكار, Auteur ; لاغة، سمية, Directeur de thèse | Editeur : | كلية العلوم الاقتصادية والتجارية وعلوم التسيير جامعة سطيف 1 | Année de publication : | 2023 | Importance : | 112ص | ISBN/ISSN/EAN : | TH/M4276 | Note générale : | نسخة الكترونية فقط | Langues : | Arabe | Tags : | Tourism Demand, Local TourismDestination, TourismAwareness, Cognitive Dimension, Emotional Dimension, Behavioral Dimension.
الطلب السياحي، الوجهة السياحية المحلية، الوعي السياحي، البعد المعرفي، البعد الوجداني، البعد السلوكي. | Résumé : | هدفت هذه الدراسة إلى معرفةدور الوعي السياحي لدى الطلبة الجامعيين في تحفيزالطلب على الوجهة السياحية المحلية،وهذا انطلاقا من متغيرين رئيسيين هما: الوعي السياحي كمتغير مستقل، والذي تم قياسه بثلاث أبعاد أساسية هي البعد المعرفي، البعد الوجداني، والبعد السلوكي، والطلب على الوجهة السياحية المحلية كمتغير تابع.
من أجل تحقيق أهداف الدراسة تمتصميم وتوزيع واسترجاع استبيان الكتروني موجه لطلبة جامعة سطيف1وسطيف2 اعتمادا على العينة العشوائية، حيث شملت العينة المدروسة 350 طالب.
تم الاستعانة ببرنامج (Spss 22)من أجل تحليل ومعالجة البيانات إحصائيا، وهذا بالاستعانة بالعديد من الأساليب والمقاييس الاحصائية، كالمتوسط الحسابي، الانحراف المعياري، الانحدار الخطي البسيط، الانحدار الخطي المتعدد. وهذا لاختبار صحة فرضيات الدراسة، وتوصلت الدراسة إلى النتيجة الرئيسية يساهم الوعي السياحيلدى طلبة جامعة سطيف عينة الدراسة في تحفيز الطلب على الوجهة السياحية المحلية؛ كذلك إلى جملة من النتائج الفرعية التي تنص على أن للبعد المعرفي لدى طلبة جامعة سطيف عينة الدراسة دور إيجابي في تحفيز الطلب على الوجهة السياحية المحلية، وللبعد الوجداني لدى طلبة جامعة سطيف عينة الدراسة دور إيجابيفي تحفيز الطلب على الوجهة السياحية المحلية، وكذاللبعد السلوكي لدى طلبة جامعة سطيف عينة الدراسة دور إيجابيفي تحفيز الطلب على الوجهة السياحية المحلية.
Abstract:
This study aimed to explore the role of tourism awareness among university students in stimulating the demand for the local tourism destination.This is based on two main variables: tourism awareness as an independent variable, which was measured in three basic dimensions: the cognitive dimension, the emotional dimension, and the behavioral dimension. then the local tourism destinationdemand as a dependent variable.
In order to achieve the objectives of this study, an electronic questionnaire was designed, distributed and retrieved for students of Setif 1 and Setif 2 universities based on random sample, which included 350 students.
The software of (Spss 22) was used to analyze and handle the data statistically, using many statistical methods and measures, such as the arithmetic mean, standard deviation, simple linear regression, and multiple linear regression to test the validity of the study’s hypotheses.
The study reached a number of results, most notably are:
-Tourism awareness among university students (Setif 1,2) contributes positively in stimulating the local tourism destination demand.
The cognitive dimension among university students (Setif 1,2)has a positive role in stimulating the local tourism destination demand.
The emotional dimension among university students (Setif 1,2) has a positive role in stimulating the local tourism destination demand.
The behavioral dimension among university students (Setif 1,2) has a positive role in stimulating the local tourism destination demand. | En ligne : | https://drive.google.com/file/d/1Mn8Hjo9xtYTSwaogo-iBkqK1NxTKW6le/view?usp=drive [...] |
دور الوعي السياحي لدى الطلبة الجامعيين في تحفييز الطلب على الوجهة السياحية المحلية : دراسة عينة من طلبة جامعة سطيف [texte imprimé] / تسنيم بوجلال, Auteur ; بثينة بكار, Auteur ; لاغة، سمية, Directeur de thèse . - [S.l.] : كلية العلوم الاقتصادية والتجارية وعلوم التسيير جامعة سطيف 1, 2023 . - 112ص. ISSN : TH/M4276 نسخة الكترونية فقط Langues : Arabe Tags : | Tourism Demand, Local TourismDestination, TourismAwareness, Cognitive Dimension, Emotional Dimension, Behavioral Dimension.
الطلب السياحي، الوجهة السياحية المحلية، الوعي السياحي، البعد المعرفي، البعد الوجداني، البعد السلوكي. | Résumé : | هدفت هذه الدراسة إلى معرفةدور الوعي السياحي لدى الطلبة الجامعيين في تحفيزالطلب على الوجهة السياحية المحلية،وهذا انطلاقا من متغيرين رئيسيين هما: الوعي السياحي كمتغير مستقل، والذي تم قياسه بثلاث أبعاد أساسية هي البعد المعرفي، البعد الوجداني، والبعد السلوكي، والطلب على الوجهة السياحية المحلية كمتغير تابع.
من أجل تحقيق أهداف الدراسة تمتصميم وتوزيع واسترجاع استبيان الكتروني موجه لطلبة جامعة سطيف1وسطيف2 اعتمادا على العينة العشوائية، حيث شملت العينة المدروسة 350 طالب.
تم الاستعانة ببرنامج (Spss 22)من أجل تحليل ومعالجة البيانات إحصائيا، وهذا بالاستعانة بالعديد من الأساليب والمقاييس الاحصائية، كالمتوسط الحسابي، الانحراف المعياري، الانحدار الخطي البسيط، الانحدار الخطي المتعدد. وهذا لاختبار صحة فرضيات الدراسة، وتوصلت الدراسة إلى النتيجة الرئيسية يساهم الوعي السياحيلدى طلبة جامعة سطيف عينة الدراسة في تحفيز الطلب على الوجهة السياحية المحلية؛ كذلك إلى جملة من النتائج الفرعية التي تنص على أن للبعد المعرفي لدى طلبة جامعة سطيف عينة الدراسة دور إيجابي في تحفيز الطلب على الوجهة السياحية المحلية، وللبعد الوجداني لدى طلبة جامعة سطيف عينة الدراسة دور إيجابيفي تحفيز الطلب على الوجهة السياحية المحلية، وكذاللبعد السلوكي لدى طلبة جامعة سطيف عينة الدراسة دور إيجابيفي تحفيز الطلب على الوجهة السياحية المحلية.
Abstract:
This study aimed to explore the role of tourism awareness among university students in stimulating the demand for the local tourism destination.This is based on two main variables: tourism awareness as an independent variable, which was measured in three basic dimensions: the cognitive dimension, the emotional dimension, and the behavioral dimension. then the local tourism destinationdemand as a dependent variable.
In order to achieve the objectives of this study, an electronic questionnaire was designed, distributed and retrieved for students of Setif 1 and Setif 2 universities based on random sample, which included 350 students.
The software of (Spss 22) was used to analyze and handle the data statistically, using many statistical methods and measures, such as the arithmetic mean, standard deviation, simple linear regression, and multiple linear regression to test the validity of the study’s hypotheses.
The study reached a number of results, most notably are:
-Tourism awareness among university students (Setif 1,2) contributes positively in stimulating the local tourism destination demand.
The cognitive dimension among university students (Setif 1,2)has a positive role in stimulating the local tourism destination demand.
The emotional dimension among university students (Setif 1,2) has a positive role in stimulating the local tourism destination demand.
The behavioral dimension among university students (Setif 1,2) has a positive role in stimulating the local tourism destination demand. | En ligne : | https://drive.google.com/file/d/1Mn8Hjo9xtYTSwaogo-iBkqK1NxTKW6le/view?usp=drive [...] |
|  |