|
| Titre : | التأمين البحري على البضائع في الجزائر : دراسة حالة الشركة الوطنية للتأمين (SAA | | Type de document : | texte imprimé | | Auteurs : | دنيا ديلمي, Auteur ; زبار، أمال, Directeur de thèse | | Editeur : | كلية العلوم الاقتصادية والتجارية وعلوم التسيير جامعة فرحات عباس سطيف1 الجزائر | | Année de publication : | 2025 | | ISBN/ISSN/EAN : | TH/M5331 | | Langues : | Arabe | | Tags : | التأمين البحري ، الخطر البحري ، قسط الـتأمين ، الـتأمين على النقل البحري للبضائع.
Keywords Marine insurance, insured risks, compensation, cargo transportation insurance, National Insurance Company (SAA). | | Résumé : | التأمين البحري من العقود التأمينية القديمة التي عرفها الانسان نتاج للتجارة البحرية أنذاك, واستعمل لتعويض الضرر الذي يلحق جراء الأخطار البحرية المغطاة في حدود نسبة المبلغ المؤمن عليه أثناء إبرام العقد، ويكون على عدة أنواع أهمها التأمين البحري على السفينة، وعلى البضاعة وهو عقد تجاري رضائي ملزم للجانبين، يتم اما على شكل وثيقة تأمين الاشتراكية، أو وثيقة تأمين صالحة لرحلة واحدة، وذلك لتغطية الأخطار التي تتعرض لها البضاعة، سواء كانت أخطار شاملة أو أخطار جزئية و تقع على المؤمن والمؤمن له مجموعة من الإلتزامات والتي يشملها عقد التأمين البحري.
كما أن شركة الوطنية التأمين SAA،تعتمد في تقدير الخطر البحري وتسعيره على عدة معايير من بينها قيمة ونوع البضاعة المؤمن عليها،إضافة الى عمر السفينة و وجهة الرحلة البحرية. كما أنها لا تتحمل الخطر وحداها بل توزعه ضمن التأمين المشترك وإعادة التأمين.
Marine insurance is one of the oldest insurance contracts known to mankind, a product of maritime trade at that time. It was used to compensate for damages caused by covered marine risks, within the limits of the insured amount at the time of concluding the contract. It comes in several types, the most important of which is marine insurance for the vessel and the cargo. This is a mutually agreeable commercial contract, binding on both parties. It is concluded either in the form of a subscription insurance policy or an insurance policy valid for a single voyage. This policy covers risks to which the cargo is exposed, whether comprehensive or partial. Both the insurer and the insured are subject to a set of obligations, which are covered by the marine insurance contract. National Insurance Company (SAA) relies on several criteria to assess and price marine risks, including the value and type of insured cargo, the age of the vessel, and the destination of the voyage. Furthermore, the company does not bear the risk alone, but distributes it within joint insurance and reinsurance.
| | En ligne : | https://drive.google.com/file/d/1HotDHgRNesNVCvGkk_WXjLinYdEU2Kt7/view?usp=drive [...] |
التأمين البحري على البضائع في الجزائر : دراسة حالة الشركة الوطنية للتأمين (SAA [texte imprimé] / دنيا ديلمي, Auteur ; زبار، أمال, Directeur de thèse . - [S.l.] : كلية العلوم الاقتصادية والتجارية وعلوم التسيير جامعة فرحات عباس سطيف1 الجزائر, 2025. ISSN : TH/M5331 Langues : Arabe | Tags : | التأمين البحري ، الخطر البحري ، قسط الـتأمين ، الـتأمين على النقل البحري للبضائع.
Keywords Marine insurance, insured risks, compensation, cargo transportation insurance, National Insurance Company (SAA). | | Résumé : | التأمين البحري من العقود التأمينية القديمة التي عرفها الانسان نتاج للتجارة البحرية أنذاك, واستعمل لتعويض الضرر الذي يلحق جراء الأخطار البحرية المغطاة في حدود نسبة المبلغ المؤمن عليه أثناء إبرام العقد، ويكون على عدة أنواع أهمها التأمين البحري على السفينة، وعلى البضاعة وهو عقد تجاري رضائي ملزم للجانبين، يتم اما على شكل وثيقة تأمين الاشتراكية، أو وثيقة تأمين صالحة لرحلة واحدة، وذلك لتغطية الأخطار التي تتعرض لها البضاعة، سواء كانت أخطار شاملة أو أخطار جزئية و تقع على المؤمن والمؤمن له مجموعة من الإلتزامات والتي يشملها عقد التأمين البحري.
كما أن شركة الوطنية التأمين SAA،تعتمد في تقدير الخطر البحري وتسعيره على عدة معايير من بينها قيمة ونوع البضاعة المؤمن عليها،إضافة الى عمر السفينة و وجهة الرحلة البحرية. كما أنها لا تتحمل الخطر وحداها بل توزعه ضمن التأمين المشترك وإعادة التأمين.
Marine insurance is one of the oldest insurance contracts known to mankind, a product of maritime trade at that time. It was used to compensate for damages caused by covered marine risks, within the limits of the insured amount at the time of concluding the contract. It comes in several types, the most important of which is marine insurance for the vessel and the cargo. This is a mutually agreeable commercial contract, binding on both parties. It is concluded either in the form of a subscription insurance policy or an insurance policy valid for a single voyage. This policy covers risks to which the cargo is exposed, whether comprehensive or partial. Both the insurer and the insured are subject to a set of obligations, which are covered by the marine insurance contract. National Insurance Company (SAA) relies on several criteria to assess and price marine risks, including the value and type of insured cargo, the age of the vessel, and the destination of the voyage. Furthermore, the company does not bear the risk alone, but distributes it within joint insurance and reinsurance.
| | En ligne : | https://drive.google.com/file/d/1HotDHgRNesNVCvGkk_WXjLinYdEU2Kt7/view?usp=drive [...] |
|  |