|
| Titre : | دور الخدمات المصرفية الرقمية في تعزيز الشمول المالي : دراسة حالة تجارب دولية - | | Type de document : | texte imprimé | | Auteurs : | نسيم طاهري, Auteur ; خليل بن دريس, Auteur ; بباس، منيرة, Directeur de thèse | | Editeur : | كلية العلوم الاقتصادية والتجارية وعلوم التسيير جامعة فرحات عباس سطيف1 الجزائر | | Année de publication : | 2025 | | ISBN/ISSN/EAN : | TH/M5287 | | Langues : | Arabe | | Tags : | خدمات مالية رقمية- شمول مالي- جزائر- سعودية- كينيا
Digital Financial Services - Financial Inclusion - Algeria - Saudi Arabia – Kenya | | Résumé : | هدفت الدراسة إلى إبراز دور الخدمات المصرفية الرقمية في تعزيز الشمول المالي، من خلال دراسة حالة كل من المملكة العربية السعودية، كينيا، والجزائر، وذلك بالاعتماد على المنهج الوصفي التحليلي، من أجل توضيح العلاقة بين المتغيرين محل الدراسة. وقد ركزت الدراسة على عرض أساسيات الخدمات المالية الرقمية، إلى جانب مفاهيم الشمول المالي ومؤشراته وأبعاده، حيث تبين أن هذه الخدمات تمكن الأفراد والمؤسسات من الوصول بسرعة وأمان إلى الفئات الأكثر احتياجا، مما يسهم في توسيع قاعدة الشمول المالي.
أظهرت النتائج أن الدول محل الدراسة بدأت في توفير البيئة الملائمة لتطوير الخدمات المصرفية الرقمية، من خلال تعزيز البنية التحتية الرقمية والمالية - جهود المملكة العربية السعودية في إطار رؤيتها 2030 لتطوير الخدمات الرقمية، وتجربة كينيا الناجحة في استخدام خدمة الهاتف المحمول.- أما في حالة الجزائر، فرغم التقدم المسجل في عمليات السحب والدفع الإلكتروني، إلا أن هذا التطور لا يوازي الكثافة السكانية ولا نسبة حاملي الحسابات البنكية، مما يكشف عن فجوة لا بد من معالجتها لتعزيز الشمول المالي الرقمي في البلاد.
The study aimed to highlight the role of digital banking services in promoting financial inclusion, through case studies of Saudi Arabia, Kenya, and Algeria. The study relied on a descriptive-analytical approach to clarify the relationship between the two variables under study. The study focused on presenting the fundamentals of digital financial services, along with the concepts, indicators, and dimensions of financial inclusion. It demonstrated that these services enable individuals and institutions to quickly and securely reach the most needy groups, contributing to expanding the base of financial inclusion.
The results showed that the countries under study have begun to provide an appropriate environment for the development of digital banking services by enhancing digital and financial infrastructure—the efforts of the Kingdom of Saudi Arabia within the framework of its Vision 2030 to develop digital services, and Kenya's successful experience in using mobile phone services. In the case of Algeria, despite the progress recorded in electronic withdrawals and payments, this development does not match the population density or the percentage of bank account holders, revealing a gap that must be addressed to enhance digital financial inclusion in the country.
| | En ligne : | https://drive.google.com/file/d/1aTd7dFeZxOFP7t-rFH5UrxgVCGb46587/view?usp=drive [...] |
دور الخدمات المصرفية الرقمية في تعزيز الشمول المالي : دراسة حالة تجارب دولية - [texte imprimé] / نسيم طاهري, Auteur ; خليل بن دريس, Auteur ; بباس، منيرة, Directeur de thèse . - [S.l.] : كلية العلوم الاقتصادية والتجارية وعلوم التسيير جامعة فرحات عباس سطيف1 الجزائر, 2025. ISSN : TH/M5287 Langues : Arabe | Tags : | خدمات مالية رقمية- شمول مالي- جزائر- سعودية- كينيا
Digital Financial Services - Financial Inclusion - Algeria - Saudi Arabia – Kenya | | Résumé : | هدفت الدراسة إلى إبراز دور الخدمات المصرفية الرقمية في تعزيز الشمول المالي، من خلال دراسة حالة كل من المملكة العربية السعودية، كينيا، والجزائر، وذلك بالاعتماد على المنهج الوصفي التحليلي، من أجل توضيح العلاقة بين المتغيرين محل الدراسة. وقد ركزت الدراسة على عرض أساسيات الخدمات المالية الرقمية، إلى جانب مفاهيم الشمول المالي ومؤشراته وأبعاده، حيث تبين أن هذه الخدمات تمكن الأفراد والمؤسسات من الوصول بسرعة وأمان إلى الفئات الأكثر احتياجا، مما يسهم في توسيع قاعدة الشمول المالي.
أظهرت النتائج أن الدول محل الدراسة بدأت في توفير البيئة الملائمة لتطوير الخدمات المصرفية الرقمية، من خلال تعزيز البنية التحتية الرقمية والمالية - جهود المملكة العربية السعودية في إطار رؤيتها 2030 لتطوير الخدمات الرقمية، وتجربة كينيا الناجحة في استخدام خدمة الهاتف المحمول.- أما في حالة الجزائر، فرغم التقدم المسجل في عمليات السحب والدفع الإلكتروني، إلا أن هذا التطور لا يوازي الكثافة السكانية ولا نسبة حاملي الحسابات البنكية، مما يكشف عن فجوة لا بد من معالجتها لتعزيز الشمول المالي الرقمي في البلاد.
The study aimed to highlight the role of digital banking services in promoting financial inclusion, through case studies of Saudi Arabia, Kenya, and Algeria. The study relied on a descriptive-analytical approach to clarify the relationship between the two variables under study. The study focused on presenting the fundamentals of digital financial services, along with the concepts, indicators, and dimensions of financial inclusion. It demonstrated that these services enable individuals and institutions to quickly and securely reach the most needy groups, contributing to expanding the base of financial inclusion.
The results showed that the countries under study have begun to provide an appropriate environment for the development of digital banking services by enhancing digital and financial infrastructure—the efforts of the Kingdom of Saudi Arabia within the framework of its Vision 2030 to develop digital services, and Kenya's successful experience in using mobile phone services. In the case of Algeria, despite the progress recorded in electronic withdrawals and payments, this development does not match the population density or the percentage of bank account holders, revealing a gap that must be addressed to enhance digital financial inclusion in the country.
| | En ligne : | https://drive.google.com/file/d/1aTd7dFeZxOFP7t-rFH5UrxgVCGb46587/view?usp=drive [...] |
|  |