Titre : | أثر الرقمنة في تحسين جودة الخدمات الصحية في المؤسسة العمومية الإستشفائية محمد بوضياف بعين ولمان | Type de document : | texte imprimé | Auteurs : | خثير ربيحة, Auteur ; شافية قرفي, Directeur de thèse | Editeur : | كلية العلوم الاقتصادية والتجارية وعلوم التسيير جامعة فرحات عباس سطيف1 الجزائر | Année de publication : | 2025 | ISBN/ISSN/EAN : | TH/M5302 | Langues : | Arabe | Tags : | الكلمات المفتاحية: الرقمنة، جودة الخدمة الصحية، المؤسسة العمومية الاستشفائية محمد بوضياف بعين ولمان.
Keywords: digitization, quality of health service, public hospital institution Mohamed Boudiaf in AinOulmane. | Résumé : | هدفت هذه الدراسة إلى التعرف على أثر الرقمنة في تحسين جودة الخدمة الصحية، من خلال دراسة استقصائية لآراء موظفي المؤسسة العمومية الاستشفائية محمد بوضياف بعين ولمان، ولتحقيق هذا الهدف تم الاعتماد على الاستبيان كأداة لجمع البيانات والذي وزع على الموظفين (أفراد السلك الطبي والسلك شبه الطبي) الذين تربطهم علاقة مباشرة بالرقمنة على مستوى المؤسسة محل الدراسة، حيث بلغ عددهم 80 موظفا، قسم الاستبيان إلى محورين، يتعلق أحدهما بالرقمنة، في حين أن الآخر يتعلق بأبعاد جودة الخدمة الصحية والمتمثلة في الملموسية، الاعتمادية، الاستجابة، الأمان والتعاطف .
توصلت الدراسة إلى مجموعة من النتائج أهمها وجود أثر للرقمنة في تحسين جودة الخدمة الصحية من خلال بعد الملموسية، بعد الاعتمادية، بعد الاستجابة، بعد التعاطف، في حين يغيب الدور فيما يتعلق ببعد الأمان.
Abstract:
This study aims to indentify the impact of digitization in improving the quality of health service, through a survey of the opinions of employees of the public hospital institution Mohamed Boudiaf in AinOulman, To achieve this goal, the questionnaire was relied upon as a data collection tool, which was distributed to employees (members of the medical corps and the paramedical corps) whe they have a direct relationship with digitization at the level of the institution under study, as their number reached 80 employees. The questionnaire was divided into two axes: One of them relates to digitization, while the other is relates to the dimensions of health service quality, which are tangible, dependable, responsive, safe and empathetic.
The study reached a set of results, the most important of which is the impact of digitization in improving the quality of health service through the dimension of tangibility, the dimension of reliability, the dimension of responsiveness, and the dimension of empathy, while the role is absent with regard to the dimension of safety.
| En ligne : | https://drive.google.com/file/d/1N5vLccVFoqvByK8rQr2oGPOJXsBQ2kbu/view?usp=drive [...] |
أثر الرقمنة في تحسين جودة الخدمات الصحية في المؤسسة العمومية الإستشفائية محمد بوضياف بعين ولمان [texte imprimé] / خثير ربيحة, Auteur ; شافية قرفي, Directeur de thèse . - [S.l.] : كلية العلوم الاقتصادية والتجارية وعلوم التسيير جامعة فرحات عباس سطيف1 الجزائر, 2025. ISSN : TH/M5302 Langues : Arabe Tags : | الكلمات المفتاحية: الرقمنة، جودة الخدمة الصحية، المؤسسة العمومية الاستشفائية محمد بوضياف بعين ولمان.
Keywords: digitization, quality of health service, public hospital institution Mohamed Boudiaf in AinOulmane. | Résumé : | هدفت هذه الدراسة إلى التعرف على أثر الرقمنة في تحسين جودة الخدمة الصحية، من خلال دراسة استقصائية لآراء موظفي المؤسسة العمومية الاستشفائية محمد بوضياف بعين ولمان، ولتحقيق هذا الهدف تم الاعتماد على الاستبيان كأداة لجمع البيانات والذي وزع على الموظفين (أفراد السلك الطبي والسلك شبه الطبي) الذين تربطهم علاقة مباشرة بالرقمنة على مستوى المؤسسة محل الدراسة، حيث بلغ عددهم 80 موظفا، قسم الاستبيان إلى محورين، يتعلق أحدهما بالرقمنة، في حين أن الآخر يتعلق بأبعاد جودة الخدمة الصحية والمتمثلة في الملموسية، الاعتمادية، الاستجابة، الأمان والتعاطف .
توصلت الدراسة إلى مجموعة من النتائج أهمها وجود أثر للرقمنة في تحسين جودة الخدمة الصحية من خلال بعد الملموسية، بعد الاعتمادية، بعد الاستجابة، بعد التعاطف، في حين يغيب الدور فيما يتعلق ببعد الأمان.
Abstract:
This study aims to indentify the impact of digitization in improving the quality of health service, through a survey of the opinions of employees of the public hospital institution Mohamed Boudiaf in AinOulman, To achieve this goal, the questionnaire was relied upon as a data collection tool, which was distributed to employees (members of the medical corps and the paramedical corps) whe they have a direct relationship with digitization at the level of the institution under study, as their number reached 80 employees. The questionnaire was divided into two axes: One of them relates to digitization, while the other is relates to the dimensions of health service quality, which are tangible, dependable, responsive, safe and empathetic.
The study reached a set of results, the most important of which is the impact of digitization in improving the quality of health service through the dimension of tangibility, the dimension of reliability, the dimension of responsiveness, and the dimension of empathy, while the role is absent with regard to the dimension of safety.
| En ligne : | https://drive.google.com/file/d/1N5vLccVFoqvByK8rQr2oGPOJXsBQ2kbu/view?usp=drive [...] |
|  |