Titre : | واقع وتحديات التحول الرقمي في الجامعات الجزائرية : دراسة حالة لعينة من أساتذة كلية العلوم الاقتصادية والتجارية وعلوم التسيير جامعة سطيف1 | Type de document : | texte imprimé | Auteurs : | كنزة معوش, Auteur ; بوكردوح أحلام, Auteur ; سعاد وادة, Directeur de thèse | Editeur : | كلية العلوم الاقتصادية والتجارية وعلوم التسيير جامعة فرحات عباس سطيف1 الجزائر | Année de publication : | 2025 | ISBN/ISSN/EAN : | TH/M5259 | Langues : | Arabe | Tags : | التحول الرقمي، التحول الرقمي في الجامعات، المنصات الإلكترونية، البنية التحتية الرقمية.
Keywords: Digital transformation, digital transformation in universities, e-learning platforms, digital infrastructure. | Résumé : | تهدف هذه الدراسة إلى تحليل واقع التحول الرقمي وتحدياته في كلية العلوم الاقتصادية والتجارية وعلوم التسيير بجامعة سطيف 1، من خلال دمج الإطار النظري والتحليل التطبيقي. استند الإطار النظري إلى تعريف التحول الرقمي كعملية شاملة تعيد هيكلة النظم التعليمية والإدارية عبر تبني التقنيات الرقمية مثل المنصات الإلكترونية، مع التركيز على أبعاده الأساسية (التقنية، التنظيمية، البشرية) ومتطلباته (البنية التحتية، التدريب). كما حددت الأدبيات تحديات رئيسية كضعف الموارد المالية ومقاومة التغيير. في الجانب التطبيقي، اعتمدت الدراسة على منهج وصفي تحليلي عبر استبيان شمل 71 أستاذًا، وكشفت النتائج عن ارتفاع مستوى الوعي بأهمية التحول الرقمي بين الأساتذة، مع تطبيقات عملية في التعليم عن بعد (كاستخدام منصتي "مودل" و"بروغراس")، إلا أن التبني الفعلي واجه عقبات مثل نقص التجهيزات التكنولوجية وعدم كفاية التدريب، خاصة في ظل غياب استراتيجية مؤسسية واضحة.
Abstcrat:
This study aims to analyze the reality and challenges of digital transformation at the Faculty of Economic and Commercial Sciences and Management Sciences at the University of Setif 1, by integrating theoretical framework and applied analysis. The theoretical framework defined digital transformation as a comprehensive process that restructures educational and administrative systems through the adoption of digital technologies such as e-learning platforms, focusing on its key dimensions (technological, organizational, human) and requirements (infrastructure, training). The literature also identified major challenges, including limited financial resources and resistance to change.
On the applied side, the study adopted a descriptive-analytical approach through a questionnaire involving 71 professors. The results revealed a high level of awareness among professors regarding the importance of digital transformation, with practical applications in distance education (such as the use of "Moodle" and "Progres" platforms). However, actual implementation faced obstacles such as insufficient technological equipment, inadequate training, and the absence of a clear institutional strategy.
| En ligne : | https://drive.google.com/file/d/1vyo_K2jPn7BctyJJ_BPfhwCEinc05hoN/view?usp=drive [...] |
واقع وتحديات التحول الرقمي في الجامعات الجزائرية : دراسة حالة لعينة من أساتذة كلية العلوم الاقتصادية والتجارية وعلوم التسيير جامعة سطيف1 [texte imprimé] / كنزة معوش, Auteur ; بوكردوح أحلام, Auteur ; سعاد وادة, Directeur de thèse . - [S.l.] : كلية العلوم الاقتصادية والتجارية وعلوم التسيير جامعة فرحات عباس سطيف1 الجزائر, 2025. ISSN : TH/M5259 Langues : Arabe Tags : | التحول الرقمي، التحول الرقمي في الجامعات، المنصات الإلكترونية، البنية التحتية الرقمية.
Keywords: Digital transformation, digital transformation in universities, e-learning platforms, digital infrastructure. | Résumé : | تهدف هذه الدراسة إلى تحليل واقع التحول الرقمي وتحدياته في كلية العلوم الاقتصادية والتجارية وعلوم التسيير بجامعة سطيف 1، من خلال دمج الإطار النظري والتحليل التطبيقي. استند الإطار النظري إلى تعريف التحول الرقمي كعملية شاملة تعيد هيكلة النظم التعليمية والإدارية عبر تبني التقنيات الرقمية مثل المنصات الإلكترونية، مع التركيز على أبعاده الأساسية (التقنية، التنظيمية، البشرية) ومتطلباته (البنية التحتية، التدريب). كما حددت الأدبيات تحديات رئيسية كضعف الموارد المالية ومقاومة التغيير. في الجانب التطبيقي، اعتمدت الدراسة على منهج وصفي تحليلي عبر استبيان شمل 71 أستاذًا، وكشفت النتائج عن ارتفاع مستوى الوعي بأهمية التحول الرقمي بين الأساتذة، مع تطبيقات عملية في التعليم عن بعد (كاستخدام منصتي "مودل" و"بروغراس")، إلا أن التبني الفعلي واجه عقبات مثل نقص التجهيزات التكنولوجية وعدم كفاية التدريب، خاصة في ظل غياب استراتيجية مؤسسية واضحة.
Abstcrat:
This study aims to analyze the reality and challenges of digital transformation at the Faculty of Economic and Commercial Sciences and Management Sciences at the University of Setif 1, by integrating theoretical framework and applied analysis. The theoretical framework defined digital transformation as a comprehensive process that restructures educational and administrative systems through the adoption of digital technologies such as e-learning platforms, focusing on its key dimensions (technological, organizational, human) and requirements (infrastructure, training). The literature also identified major challenges, including limited financial resources and resistance to change.
On the applied side, the study adopted a descriptive-analytical approach through a questionnaire involving 71 professors. The results revealed a high level of awareness among professors regarding the importance of digital transformation, with practical applications in distance education (such as the use of "Moodle" and "Progres" platforms). However, actual implementation faced obstacles such as insufficient technological equipment, inadequate training, and the absence of a clear institutional strategy.
| En ligne : | https://drive.google.com/file/d/1vyo_K2jPn7BctyJJ_BPfhwCEinc05hoN/view?usp=drive [...] |
|  |