Titre : | تأثير الاتصالات التسويقية المتكاملة على صورة العلامة التجارية في ذهن المستهلك : دراسة عينة من زبائن قطاع الإتصالات في ولاية برج بوعريريج | Type de document : | texte imprimé | Auteurs : | أحمد جيطلي, Auteur ; دومي، سمرة, Directeur de thèse | Editeur : | كلية العلوم الاقتصادية والتجارية وعلوم التسيير جامعة فرحات عباس سطيف1 الجزائر | Année de publication : | 2025 | ISBN/ISSN/EAN : | TH1535 | Langues : | Arabe | Tags : | الاتصالات التسويقية المتكاملة، صورة العلامة التجارية، الترويج للخدمات، مؤسسات الاتصالات ببرج بوعريريج.
Keywords: Integrated marketing communications, brand image, service promotion, telecommunications organizations in Bordj Bou Arreridj. | Résumé : | هدفت هذه الدراسة إلى التعرف على تأثير الاتصالات التسويقية المتكاملة بأبعادها الأربعة (الاتساق، المصداقية، التخصيص، القيمة المضافة) على صورة العلامة التجارية في أذهان المستهلكين، وذلك من خلال دراسة ميدانية على عينة من زبائن مؤسسات الاتصالات الثلاث في ولاية برج بوعريريج (موبيليس، أوريدو، جيزي)، كما اعتمدت الدراسة على المنهج الوصفي واستخدمت الاستبانة كأداة لجمع البيانات، حيث تم توزيعها على 612 مستجيب، وتم تحليل البيانات باستخدام برنامج SPSS واختبار الفرضيات باستخدام الاختبارات الإحصائية المناسبة؛
توصلت الدراسة إلى مجموعة من النتائج، من أهمها وجود تأثير ذو دلالة إحصائية عند مستوى معنوية (5%) لأبعاد الاتصالات التسويقية المتكاملة على صورة العلامة التجارية، تفاوت آراء المستجيبين حول صورة العلامة التجارية بناءً على المؤسسة التي يتعاملون معها ومدة العلاقة معها والخصائص الديموغرافية (الجنس، العمر، المستوى التعليمي)، كما تبيّن أن بعدي الثقة والمصداقية والتخصيص لهما التأثير الأكبر على صورة العلامة التجارية مقارنة بالبعدَين الآخرين؛
بناءً على هذه النتائج، قدّمت الدراسة مجموعة من التوصيات، أبرزها: تعزيز جهود مؤسسات الاتصالات في تحقيق الاتساق بين رسائلها التسويقية، وزيادة التركيز على بناء الثقة مع العملاء، واعتماد استراتيجيات تسويقية مخصصة وفقاً لاحتياجات الفئات المختلفة من الزبائن.
Summary:
This study aimed to identify the impact of integrated marketing communications with its four dimensions (consistency, credibility, personalization, customization and added value) on brand image in the minds of consumers, through a field study on a sample of customers of the three telecommunications organizations in the state of Bordj Bou Arreridj (Mobilis, Ooredoo, Djezzy). The study adopted the descriptive approach and used the questionnaire as a tool to collect data, which was distributed to 612 respondents, and the data was analysed using SPSS software and hypothesis testing using appropriate statistical tests.
The study came up with a set of findings, the most important of which are that there is a statistically significant effect at a significant level (5%) of the dimensions of integrated marketing communications on brand image, the respondents' opinions about brand image varied based on the organization they deal with, the duration of the relationship with it and demographic characteristics (gender, age, educational level), and it was found that the dimensions of trust, credibility and personalization have the greatest impact on brand image compared to the other two dimensions;
Based on these findings, the study provided a set of recommendations, the most prominent of which are: Strengthen the efforts of communications organizations to achieve consistency between their marketing messages, increase the focus on building trust with customers, and adopt customized marketing strategies according to the needs of different customer groups.
| En ligne : | https://drive.google.com/file/d/1oQa9RRbcjIBQKfDDFdB-U69BAA8f8xHB/view?usp=drive [...] |
تأثير الاتصالات التسويقية المتكاملة على صورة العلامة التجارية في ذهن المستهلك : دراسة عينة من زبائن قطاع الإتصالات في ولاية برج بوعريريج [texte imprimé] / أحمد جيطلي, Auteur ; دومي، سمرة, Directeur de thèse . - [S.l.] : كلية العلوم الاقتصادية والتجارية وعلوم التسيير جامعة فرحات عباس سطيف1 الجزائر, 2025. ISSN : TH1535 Langues : Arabe Tags : | الاتصالات التسويقية المتكاملة، صورة العلامة التجارية، الترويج للخدمات، مؤسسات الاتصالات ببرج بوعريريج.
Keywords: Integrated marketing communications, brand image, service promotion, telecommunications organizations in Bordj Bou Arreridj. | Résumé : | هدفت هذه الدراسة إلى التعرف على تأثير الاتصالات التسويقية المتكاملة بأبعادها الأربعة (الاتساق، المصداقية، التخصيص، القيمة المضافة) على صورة العلامة التجارية في أذهان المستهلكين، وذلك من خلال دراسة ميدانية على عينة من زبائن مؤسسات الاتصالات الثلاث في ولاية برج بوعريريج (موبيليس، أوريدو، جيزي)، كما اعتمدت الدراسة على المنهج الوصفي واستخدمت الاستبانة كأداة لجمع البيانات، حيث تم توزيعها على 612 مستجيب، وتم تحليل البيانات باستخدام برنامج SPSS واختبار الفرضيات باستخدام الاختبارات الإحصائية المناسبة؛
توصلت الدراسة إلى مجموعة من النتائج، من أهمها وجود تأثير ذو دلالة إحصائية عند مستوى معنوية (5%) لأبعاد الاتصالات التسويقية المتكاملة على صورة العلامة التجارية، تفاوت آراء المستجيبين حول صورة العلامة التجارية بناءً على المؤسسة التي يتعاملون معها ومدة العلاقة معها والخصائص الديموغرافية (الجنس، العمر، المستوى التعليمي)، كما تبيّن أن بعدي الثقة والمصداقية والتخصيص لهما التأثير الأكبر على صورة العلامة التجارية مقارنة بالبعدَين الآخرين؛
بناءً على هذه النتائج، قدّمت الدراسة مجموعة من التوصيات، أبرزها: تعزيز جهود مؤسسات الاتصالات في تحقيق الاتساق بين رسائلها التسويقية، وزيادة التركيز على بناء الثقة مع العملاء، واعتماد استراتيجيات تسويقية مخصصة وفقاً لاحتياجات الفئات المختلفة من الزبائن.
Summary:
This study aimed to identify the impact of integrated marketing communications with its four dimensions (consistency, credibility, personalization, customization and added value) on brand image in the minds of consumers, through a field study on a sample of customers of the three telecommunications organizations in the state of Bordj Bou Arreridj (Mobilis, Ooredoo, Djezzy). The study adopted the descriptive approach and used the questionnaire as a tool to collect data, which was distributed to 612 respondents, and the data was analysed using SPSS software and hypothesis testing using appropriate statistical tests.
The study came up with a set of findings, the most important of which are that there is a statistically significant effect at a significant level (5%) of the dimensions of integrated marketing communications on brand image, the respondents' opinions about brand image varied based on the organization they deal with, the duration of the relationship with it and demographic characteristics (gender, age, educational level), and it was found that the dimensions of trust, credibility and personalization have the greatest impact on brand image compared to the other two dimensions;
Based on these findings, the study provided a set of recommendations, the most prominent of which are: Strengthen the efforts of communications organizations to achieve consistency between their marketing messages, increase the focus on building trust with customers, and adopt customized marketing strategies according to the needs of different customer groups.
| En ligne : | https://drive.google.com/file/d/1oQa9RRbcjIBQKfDDFdB-U69BAA8f8xHB/view?usp=drive [...] |
|  |