Titre : | أثر التسويق الرقمي على الميزة التنافسية للمؤسسات الناشئة : دراسة حالة عينة من المؤسسات الناشئة في الجزائر | Type de document : | texte imprimé | Auteurs : | سناء بن طالب, Auteur ; خرخاش، نادية, Directeur de thèse | Editeur : | كلية العلوم الاقتصادية والتجارية وعلوم التسيير جامعة فرحات عباس سطيف1 الجزائر | Année de publication : | 2025 | ISBN/ISSN/EAN : | TH1531 | Langues : | Arabe | Tags : | تسويق الرقمي، ميزة تنافسية، مؤسسات ناشئة، ابتكار، ذكاء سوقي.
Keywords: Digital Marketing, Competitive Advantage, Startups, Innovation, Market Intelligence. | Résumé : | تهدف هذه الدراسة إلى تحديد أثر التسويق الرقمي على الميزة التنافسية للمؤسسات الناشئة في الجزائر، وذلك من خلال دراسة عينة عشوائية طبقية شملت 56 مؤسسة ناشئة موزعة على ولايات شرق، غرب، وسط وجنوب الجزائر بهدف ضمان تمثيل مناسب وتعميم النتائج على باقي المؤسسات عبر مختلف ولايات الوطن، ولإتمام هذه الدراسة تم استخدام أداة المقابلة وأداة الاستبيان الذي كان موجها إلى مؤسسي المؤسسات الناشئة في الجزائر أو مسؤولي قسم التسويق فيها لقياس أثر التسويق الرقمي كمتغير مستقل بالاعتماد على خمسة أبعاد تتمثل في: (الجذب، المشاركة، الاحتفاظ، التعلم ،التواصل) أما المتغير التابع المتمثل في الميزة التنافسية فتم قياسه من خلال الأبعاد التالية:(خاصية الابتكار، خاصية القدرة على التسعير، خاصية الذكاء السوقي).
اعتمدت الدراسة في الجانب التطبيقي على برنامج (Spss V.26) في التحليل الوصفي للبيانات، بالإضافة إلى اختبار النمذجة بالمعادلات الهيكلية بطريقة المربعات الصغرى الجزئية (Smart Pls 04) لاختبار الفرضيات المقدمة، أظهرت نتائج الدراسة تباينا في تأثير أبعاد التسويق الرقمي على أبعاد الميزة التنافسية، حيث أثرت عملية الجذب إيجابا على خاصية القدرة على التسعير وخاصية الابتكار، أما عملية الاحتفاظ بالزبائن فأثرت على خاصية الذكاء السوقي فقط، وعملية التعلم من الزبائن أثرت إيجابا على خاصتي الابتكار والذكاء السوقي، بينما لم تؤثر أبعاد أخرى على أي بعد للميزة التنافسية إحصائيا، أما في نتائج المقابلة فتم تأكيد وجود تأثير ضعيف لبعدي المشاركة والتواصل على الميزة التنافسية للمؤسسات الناشئة الجزائرية.
في الأخير أوصت الدراسة على أن المؤسسات الناشئة في الجزائر لا تزال في مرحلة التأسيس وبناء بيئة أعمال حديثة، أين تولي اهتماما متزايدا بتبني التقنيات الرقمية المتطورة، وعلى وجه الخصوص استراتيجية التسويق الرقمي، وذلك بهدف تعزيز قدرتها التنافسية وتحقيق تموضع فعال داخل السوق.
Abstract:
This study aims to determine the impact of digital marketing on the competitive advantage of startups in Algeria through examining a stratified random sample of 56 startups distributed across the eastern, western, central, and southern provinces of Algeria. This distribution ensures appropriate representation and allows for generalizing results to other institutions across various provinces of the country. To complete this study, interview tools and questionnaires were used, directed to the founders of Algerian startups or their marketing department managers to measure the effect of digital marketing as an independent variable based on five dimensions: (attraction, engagement, retention, learning, and communication). The dependent variable, competitive advantage, was measured through the following dimensions: (innovation capability, pricing capability, and market intelligence).
In the practical aspect, the study relied on (SPSS V.26) software for descriptive data analysis, in addition to testing structural equation modeling using the Partial Least Squares method (Smart PLS 04) to test the proposed hypotheses. The study results showed variance in the impact of digital marketing dimensions on competitive advantage dimensions. The attraction process positively affected pricing capability and innovation capability, while the customer retention process affected only market intelligence, and the customer learning process positively impacted both innovation and market intelligence capabilities. Other dimensions did not statistically affect any dimension of competitive advantage. The interview results confirmed a weak influence of engagement and communication dimensions on the competitive advantage of Algerian startups.
Finally, the study recommended that startups in Algeria are still in the establishment phase and building a modern business environment, where they are increasingly interested in adopting advanced digital technologies, specifically digital marketing strategies, to enhance their competitive capability and achieve effective positioning in the market.
| En ligne : | https://drive.google.com/file/d/1U5xX30wH1Ou875216eW8p1WoqbbPRNPJ/view?usp=drive [...] |
أثر التسويق الرقمي على الميزة التنافسية للمؤسسات الناشئة : دراسة حالة عينة من المؤسسات الناشئة في الجزائر [texte imprimé] / سناء بن طالب, Auteur ; خرخاش، نادية, Directeur de thèse . - [S.l.] : كلية العلوم الاقتصادية والتجارية وعلوم التسيير جامعة فرحات عباس سطيف1 الجزائر, 2025. ISSN : TH1531 Langues : Arabe Tags : | تسويق الرقمي، ميزة تنافسية، مؤسسات ناشئة، ابتكار، ذكاء سوقي.
Keywords: Digital Marketing, Competitive Advantage, Startups, Innovation, Market Intelligence. | Résumé : | تهدف هذه الدراسة إلى تحديد أثر التسويق الرقمي على الميزة التنافسية للمؤسسات الناشئة في الجزائر، وذلك من خلال دراسة عينة عشوائية طبقية شملت 56 مؤسسة ناشئة موزعة على ولايات شرق، غرب، وسط وجنوب الجزائر بهدف ضمان تمثيل مناسب وتعميم النتائج على باقي المؤسسات عبر مختلف ولايات الوطن، ولإتمام هذه الدراسة تم استخدام أداة المقابلة وأداة الاستبيان الذي كان موجها إلى مؤسسي المؤسسات الناشئة في الجزائر أو مسؤولي قسم التسويق فيها لقياس أثر التسويق الرقمي كمتغير مستقل بالاعتماد على خمسة أبعاد تتمثل في: (الجذب، المشاركة، الاحتفاظ، التعلم ،التواصل) أما المتغير التابع المتمثل في الميزة التنافسية فتم قياسه من خلال الأبعاد التالية:(خاصية الابتكار، خاصية القدرة على التسعير، خاصية الذكاء السوقي).
اعتمدت الدراسة في الجانب التطبيقي على برنامج (Spss V.26) في التحليل الوصفي للبيانات، بالإضافة إلى اختبار النمذجة بالمعادلات الهيكلية بطريقة المربعات الصغرى الجزئية (Smart Pls 04) لاختبار الفرضيات المقدمة، أظهرت نتائج الدراسة تباينا في تأثير أبعاد التسويق الرقمي على أبعاد الميزة التنافسية، حيث أثرت عملية الجذب إيجابا على خاصية القدرة على التسعير وخاصية الابتكار، أما عملية الاحتفاظ بالزبائن فأثرت على خاصية الذكاء السوقي فقط، وعملية التعلم من الزبائن أثرت إيجابا على خاصتي الابتكار والذكاء السوقي، بينما لم تؤثر أبعاد أخرى على أي بعد للميزة التنافسية إحصائيا، أما في نتائج المقابلة فتم تأكيد وجود تأثير ضعيف لبعدي المشاركة والتواصل على الميزة التنافسية للمؤسسات الناشئة الجزائرية.
في الأخير أوصت الدراسة على أن المؤسسات الناشئة في الجزائر لا تزال في مرحلة التأسيس وبناء بيئة أعمال حديثة، أين تولي اهتماما متزايدا بتبني التقنيات الرقمية المتطورة، وعلى وجه الخصوص استراتيجية التسويق الرقمي، وذلك بهدف تعزيز قدرتها التنافسية وتحقيق تموضع فعال داخل السوق.
Abstract:
This study aims to determine the impact of digital marketing on the competitive advantage of startups in Algeria through examining a stratified random sample of 56 startups distributed across the eastern, western, central, and southern provinces of Algeria. This distribution ensures appropriate representation and allows for generalizing results to other institutions across various provinces of the country. To complete this study, interview tools and questionnaires were used, directed to the founders of Algerian startups or their marketing department managers to measure the effect of digital marketing as an independent variable based on five dimensions: (attraction, engagement, retention, learning, and communication). The dependent variable, competitive advantage, was measured through the following dimensions: (innovation capability, pricing capability, and market intelligence).
In the practical aspect, the study relied on (SPSS V.26) software for descriptive data analysis, in addition to testing structural equation modeling using the Partial Least Squares method (Smart PLS 04) to test the proposed hypotheses. The study results showed variance in the impact of digital marketing dimensions on competitive advantage dimensions. The attraction process positively affected pricing capability and innovation capability, while the customer retention process affected only market intelligence, and the customer learning process positively impacted both innovation and market intelligence capabilities. Other dimensions did not statistically affect any dimension of competitive advantage. The interview results confirmed a weak influence of engagement and communication dimensions on the competitive advantage of Algerian startups.
Finally, the study recommended that startups in Algeria are still in the establishment phase and building a modern business environment, where they are increasingly interested in adopting advanced digital technologies, specifically digital marketing strategies, to enhance their competitive capability and achieve effective positioning in the market.
| En ligne : | https://drive.google.com/file/d/1U5xX30wH1Ou875216eW8p1WoqbbPRNPJ/view?usp=drive [...] |
|  |