Titre : | أثر إدارة معرفة الزبون على تحقيق الابتكارات التسويقية : دراسة على عينة من البنوك بمدينة سطيف | Type de document : | texte imprimé | Auteurs : | لدرع, نعيمة, Auteur ; صليحة رقاد, Directeur de thèse | Editeur : | كلية العلوم الاقتصادية والتجارية وعلوم التسيير جامعة فرحات عباس سطيف1 الجزائر | Année de publication : | 2025 | Importance : | 422ص | ISBN/ISSN/EAN : | TH1528 | Langues : | Arabe | Tags : | إدارة معرفة الزبون، الابتكارات التسويقية، البنوك بمدينة سطيف
Key words: Customer Knowledge Management, Marketing Innovations, Banks in the city of Sétif. | Résumé : | تهدف هذه الدراسة إلى توضيح أثر إدارة معرفة الزبون ببعديها (المعرفة الصريحة والمعرفة الضمنية) على تحقيق الابتكارات التسويقية (التي تشمل الابتكارات في: المنتج، السعر، التوزيع، الترويج، الدليل المادي، الأفراد والعمليات)، وذلك من خلال دراسة عينة من البنوك بمدينة سطيف تشمل 17 بنكا. ولتحقيق هدف هذه الدراسة، قمنا بإعداد استبيان ورقي حيث تم توزيع 306 استمارة على موظفي البنوك عينة الدراسة، استرجع منها 256 استمارة، منها 245 صالحة للتحليل الإحصائي باستخدام برنامج (SPSS V.27).
توصلت هذه الدراسة بعد عرض وتحليل البيانات واختبار الفرضيات إلى مجموعة من النتائج أهمها:
- البنوك عينة الدراسة بمدينة سطيف تطبق مفهوم إدارة معرفة الزبون في نشاطها ؛
- البنوك عينة الدراسة بمدينة سطيف تهتم بتحقيق الابتكارات التسويقية في نشاطها؛
- وجود علاقة ارتباط طردية ومعنوية بين إدارة معرفة الزبون وتحقيق الابتكارات التسويقية؛
- وجود أثر لإدارة معرفة الزبون (ببعديها) على تحقيق الابتكارات التسويقية (بعناصرها)؛
وخرجت الدراسة بعدد من التوصيات، على رأسها أهمية تطبيق البنوك عينة الدراسة لإدارة معرفة الزبون التي تجسد خيار التوجه نحو الزبون بطريقة منهجية، كأحد أهم عوامل الدفع والتحفيز على الابتكار من خلال المعرفة الفريدة التي يوفرها سواء كانت صريحة (المعرفة حول الزبون والمعرفة للزبون) أو ضمنية (المعرفة من الأعمال للزبون والمعرفة من الزبون للزبون)، خاصة هذه الأخيرة التي تعتبر من أهم مصادر الميزة التنافسية
Abstract
This study aims to clarify the impact of customer knowledge management in its two dimensions (explicit knowledge and implicit knowledge) on achieving marketing innovations (which include innovations in: product, price, distribution, promotion, physical evidence, individuals and processes) through studying a sample of banks in the city of Sétif that includes 17 banks. To achieve the objective of this study, we prepared a paper questionnaire where 306 forms were distributed to the employees of the banks sample study, of which 256 were retrieved, of which 245 were valid for statistical analysis using the program (SPSS V.27).
After presenting and analyzing the data and testing the hypotheses, this study reached a set of results, the most important of which are:
- The banks in the study sample in the city of Sétif apply the concept of customer knowledge management in their activity;
- The banks in the study sample in the city of Sétif are interested in achieving marketing innovations in their activity;
- There is a direct and significant correlation between customer knowledge management and achieving marketing innovations;
- There is an impact of Customer knowledge management (in its two dimensions) on achieving marketing innovations (in its elements);
The study came out with a number of recommandations, the most important of which is the importance of the banks in the study sample applying customer knowledge management, which embodies the choice of approaching the customer in a systematic way and considering it one of the most important factors driving and stimulating innovation through the unique knowledge it provides, whether explicit (knowledge about the customer and knowledge for the customer) or implicit (knowledge from business to customer and knowledge from customer to customer), especially the latter, which is considered one of the most important sources of competitive advantage.
| En ligne : | http://dspace.univ-setif.dz:8888/jspui/handle/123456789/5198 |
أثر إدارة معرفة الزبون على تحقيق الابتكارات التسويقية : دراسة على عينة من البنوك بمدينة سطيف [texte imprimé] / لدرع, نعيمة, Auteur ; صليحة رقاد, Directeur de thèse . - [S.l.] : كلية العلوم الاقتصادية والتجارية وعلوم التسيير جامعة فرحات عباس سطيف1 الجزائر, 2025 . - 422ص. ISSN : TH1528 Langues : Arabe Tags : | إدارة معرفة الزبون، الابتكارات التسويقية، البنوك بمدينة سطيف
Key words: Customer Knowledge Management, Marketing Innovations, Banks in the city of Sétif. | Résumé : | تهدف هذه الدراسة إلى توضيح أثر إدارة معرفة الزبون ببعديها (المعرفة الصريحة والمعرفة الضمنية) على تحقيق الابتكارات التسويقية (التي تشمل الابتكارات في: المنتج، السعر، التوزيع، الترويج، الدليل المادي، الأفراد والعمليات)، وذلك من خلال دراسة عينة من البنوك بمدينة سطيف تشمل 17 بنكا. ولتحقيق هدف هذه الدراسة، قمنا بإعداد استبيان ورقي حيث تم توزيع 306 استمارة على موظفي البنوك عينة الدراسة، استرجع منها 256 استمارة، منها 245 صالحة للتحليل الإحصائي باستخدام برنامج (SPSS V.27).
توصلت هذه الدراسة بعد عرض وتحليل البيانات واختبار الفرضيات إلى مجموعة من النتائج أهمها:
- البنوك عينة الدراسة بمدينة سطيف تطبق مفهوم إدارة معرفة الزبون في نشاطها ؛
- البنوك عينة الدراسة بمدينة سطيف تهتم بتحقيق الابتكارات التسويقية في نشاطها؛
- وجود علاقة ارتباط طردية ومعنوية بين إدارة معرفة الزبون وتحقيق الابتكارات التسويقية؛
- وجود أثر لإدارة معرفة الزبون (ببعديها) على تحقيق الابتكارات التسويقية (بعناصرها)؛
وخرجت الدراسة بعدد من التوصيات، على رأسها أهمية تطبيق البنوك عينة الدراسة لإدارة معرفة الزبون التي تجسد خيار التوجه نحو الزبون بطريقة منهجية، كأحد أهم عوامل الدفع والتحفيز على الابتكار من خلال المعرفة الفريدة التي يوفرها سواء كانت صريحة (المعرفة حول الزبون والمعرفة للزبون) أو ضمنية (المعرفة من الأعمال للزبون والمعرفة من الزبون للزبون)، خاصة هذه الأخيرة التي تعتبر من أهم مصادر الميزة التنافسية
Abstract
This study aims to clarify the impact of customer knowledge management in its two dimensions (explicit knowledge and implicit knowledge) on achieving marketing innovations (which include innovations in: product, price, distribution, promotion, physical evidence, individuals and processes) through studying a sample of banks in the city of Sétif that includes 17 banks. To achieve the objective of this study, we prepared a paper questionnaire where 306 forms were distributed to the employees of the banks sample study, of which 256 were retrieved, of which 245 were valid for statistical analysis using the program (SPSS V.27).
After presenting and analyzing the data and testing the hypotheses, this study reached a set of results, the most important of which are:
- The banks in the study sample in the city of Sétif apply the concept of customer knowledge management in their activity;
- The banks in the study sample in the city of Sétif are interested in achieving marketing innovations in their activity;
- There is a direct and significant correlation between customer knowledge management and achieving marketing innovations;
- There is an impact of Customer knowledge management (in its two dimensions) on achieving marketing innovations (in its elements);
The study came out with a number of recommandations, the most important of which is the importance of the banks in the study sample applying customer knowledge management, which embodies the choice of approaching the customer in a systematic way and considering it one of the most important factors driving and stimulating innovation through the unique knowledge it provides, whether explicit (knowledge about the customer and knowledge for the customer) or implicit (knowledge from business to customer and knowledge from customer to customer), especially the latter, which is considered one of the most important sources of competitive advantage.
| En ligne : | http://dspace.univ-setif.dz:8888/jspui/handle/123456789/5198 |
|  |