Titre : | أثر المزيج التسويقي الإلكتروني على تنافسية المؤسسات الفندقية : – دراسة عينة من الفنادق المصنفة في الجزائر– | Type de document : | texte imprimé | Auteurs : | زيان زيدان, Auteur ; بوعلي سفيان, Directeur de thèse | Editeur : | كلية العلوم الاقتصادية والتجارية وعلوم التسيير جامعة فرحات عباس سطيف1 الجزائر | Année de publication : | 2024 | Importance : | 478ص | ISBN/ISSN/EAN : | TH1523 | Langues : | Arabe | Tags : | المزيج التسويقي الإلكتروني، التنافسية، الفنادق المصنفة.
Electronic marketing mix, Competitiveness, Classified hotels. | Résumé : | تهدف هذه الدراسة إلى تحديد أثر المزيج التسويقي الإلكتروني على تنافسية المؤسسات الفندقية في الجزائر، وذلك من خلال دراسة عينة عشوائية طبقية شملت 226 فندقا مصنفا من نجمة إلى خمسة نجوم، تم قياس المزيج التسويقي الإلكتروني كمتغير مستقل، بالاعتماد على إحدى عشر بعدا هي: المنتج، السعر، التوزيع، الترويج، الموقع الإلكتروني، الأمن الإلكتروني، الخصوصية، التخصيص، المجتمعات الافتراضية، خدمة العميل، تنشيط المبيعات، أما المتغير التابع فهو تنافسية المؤسسات الفندقية، والذي تم قياسه من خلال ثلاثة أبعاد هي : الحصة السوقية، الربحية، والرضا والولاء، ولتحقيق هذه الدراسة تم تصميم استبيان موجه لمسيري الفنادق المصنفة في الجزائر، وتم جمع البيانات إلكترونيا.
اعتمدت الدراسة في جانبها التطبيقي على برنامج Spss.28 في التحليل الوصفي، بالإضافة إلى اختبار smart pls4 النمذجة بالمعادلات الهيكلية بطريقة المربعات الصغرى الجزئية لاختبار الفرضيات، بالإضافة إلى اختبار Kruskal-Wallis لدراسة الفروقات في تطبيق المزيج التسويقي الإلكتروني والتنافسية بين الفنادق حسب درجة تصنيفها.
أظهرت نتائج الدراسة تباينا في تأثير عناصر المزيج التسويقي الإلكتروني على أبعاد التنافسية، حيث أثر المنتج إيجابا على الحصة السوقية فقط، والسعر على الربحية والرضا والولاء، التخصيص والمجتمعات الافتراضية على الربحية فقط، وخدمة العميل على الرضا والولاء فقط، وتنشيط المبيعات على الحصة السوقية والربحية، بينما لم تؤثر عناصر أخرى على أي بعد تنافسي، كما أظهرت الدراسة وجود فروقات دالة إحصائيا في تطبيق المزيج التسويقي الإلكتروني والتنافسية تبعا لدرجة تصنيف الفنادق، حيث تفوقت الفنادق الأعلى تصنيفا في ذلك( أربعة وخمسة نجوم)، وتقاربت مستويات الفنادق المتوسطة( ثلاثة نجوم، نجمتين)، وتأخرت الفنادق ذات التصنيف الأقل(نجمة) في ذلك.
في الأخير خلصت الدراسة إلى أن الفنادق العالية التصنيف في الجزائر تتبنى إستراتيجيات تسويق إلكتروني متقدمة، وقدمت مجموعة من الاقتراحات على مستويات مختلفة، تتعلق بتبني الفنادق المصنفة في الجزائر للمزيج التسويقي الإلكتروني كمدخل لتعزيز تنافسيتها في السوق، وتحسين آداها من حيث الحصة السوقية، الربحية، الرضا والولاء
Abstract:
This study aims to determine the impact of the electronic marketing mix on the competitiveness of hotel establishments in Algeria by examining a stratified random sample of 226 classified hotels ranging from one to five stars. The electronic marketing mix, as an independent variable, was measured based on eleven dimensions: product, price, distribution, promotion, website, electronic security, privacy, customization, virtual communities, customer service, and sales promotion. The dependent variable, the competitiveness of hotel establishments, was measured through three dimensions: market share, profitability, and satisfaction and loyalty. To achieve the objectives of this study, a questionnaire was designed for managers of classified hotels in Algeria, and data was collected electronically.
Regarding the empirical aspect of the study, we used the software SPSS.28 for the descriptive analysis. SmartPLS4 for structural equation modeling using partial least squares to test hypotheses, and Kruskal-Wallis test to investigate differences in the application of the electronic marketing mix and competitiveness among hotels according to their star category.
The results revealed a variation in the impact of electronic marketing mix elements on the dimensions of competitiveness. The product positively affected only market share, while price influenced profitability, satisfaction, and loyalty. Customization and virtual communities solely impacted profitability, and customer service only affected satisfaction and loyalty. Sales promotion influenced both market share and profitability. Other elements did not affect any competitive dimension. The study also demonstrated statistically significant differences in the application of the electronic marketing mix and competitiveness based on hotel category. The highest-classified hotels (four and five stars) outperformed others, while medium-classified hotels (three stars and two stars) had similar levels, and the lowest-classified hotels (one star) lagged behind.
In conclusion, the study found that highly classified hotels in Algeria adopt advanced electronic marketing strategies. It provided a set of recommendations at various levels related to the adoption of the electronic marketing mix by classified hotels in Algeria as an approach to enhance their market competitiveness and improve their performance in terms of market share, profitability, satisfaction, and loyalty.
| En ligne : | http://dspace.univ-setif.dz:8888/jspui/handle/123456789/4932 |
أثر المزيج التسويقي الإلكتروني على تنافسية المؤسسات الفندقية : – دراسة عينة من الفنادق المصنفة في الجزائر– [texte imprimé] / زيان زيدان, Auteur ; بوعلي سفيان, Directeur de thèse . - [S.l.] : كلية العلوم الاقتصادية والتجارية وعلوم التسيير جامعة فرحات عباس سطيف1 الجزائر, 2024 . - 478ص. ISSN : TH1523 Langues : Arabe Tags : | المزيج التسويقي الإلكتروني، التنافسية، الفنادق المصنفة.
Electronic marketing mix, Competitiveness, Classified hotels. | Résumé : | تهدف هذه الدراسة إلى تحديد أثر المزيج التسويقي الإلكتروني على تنافسية المؤسسات الفندقية في الجزائر، وذلك من خلال دراسة عينة عشوائية طبقية شملت 226 فندقا مصنفا من نجمة إلى خمسة نجوم، تم قياس المزيج التسويقي الإلكتروني كمتغير مستقل، بالاعتماد على إحدى عشر بعدا هي: المنتج، السعر، التوزيع، الترويج، الموقع الإلكتروني، الأمن الإلكتروني، الخصوصية، التخصيص، المجتمعات الافتراضية، خدمة العميل، تنشيط المبيعات، أما المتغير التابع فهو تنافسية المؤسسات الفندقية، والذي تم قياسه من خلال ثلاثة أبعاد هي : الحصة السوقية، الربحية، والرضا والولاء، ولتحقيق هذه الدراسة تم تصميم استبيان موجه لمسيري الفنادق المصنفة في الجزائر، وتم جمع البيانات إلكترونيا.
اعتمدت الدراسة في جانبها التطبيقي على برنامج Spss.28 في التحليل الوصفي، بالإضافة إلى اختبار smart pls4 النمذجة بالمعادلات الهيكلية بطريقة المربعات الصغرى الجزئية لاختبار الفرضيات، بالإضافة إلى اختبار Kruskal-Wallis لدراسة الفروقات في تطبيق المزيج التسويقي الإلكتروني والتنافسية بين الفنادق حسب درجة تصنيفها.
أظهرت نتائج الدراسة تباينا في تأثير عناصر المزيج التسويقي الإلكتروني على أبعاد التنافسية، حيث أثر المنتج إيجابا على الحصة السوقية فقط، والسعر على الربحية والرضا والولاء، التخصيص والمجتمعات الافتراضية على الربحية فقط، وخدمة العميل على الرضا والولاء فقط، وتنشيط المبيعات على الحصة السوقية والربحية، بينما لم تؤثر عناصر أخرى على أي بعد تنافسي، كما أظهرت الدراسة وجود فروقات دالة إحصائيا في تطبيق المزيج التسويقي الإلكتروني والتنافسية تبعا لدرجة تصنيف الفنادق، حيث تفوقت الفنادق الأعلى تصنيفا في ذلك( أربعة وخمسة نجوم)، وتقاربت مستويات الفنادق المتوسطة( ثلاثة نجوم، نجمتين)، وتأخرت الفنادق ذات التصنيف الأقل(نجمة) في ذلك.
في الأخير خلصت الدراسة إلى أن الفنادق العالية التصنيف في الجزائر تتبنى إستراتيجيات تسويق إلكتروني متقدمة، وقدمت مجموعة من الاقتراحات على مستويات مختلفة، تتعلق بتبني الفنادق المصنفة في الجزائر للمزيج التسويقي الإلكتروني كمدخل لتعزيز تنافسيتها في السوق، وتحسين آداها من حيث الحصة السوقية، الربحية، الرضا والولاء
Abstract:
This study aims to determine the impact of the electronic marketing mix on the competitiveness of hotel establishments in Algeria by examining a stratified random sample of 226 classified hotels ranging from one to five stars. The electronic marketing mix, as an independent variable, was measured based on eleven dimensions: product, price, distribution, promotion, website, electronic security, privacy, customization, virtual communities, customer service, and sales promotion. The dependent variable, the competitiveness of hotel establishments, was measured through three dimensions: market share, profitability, and satisfaction and loyalty. To achieve the objectives of this study, a questionnaire was designed for managers of classified hotels in Algeria, and data was collected electronically.
Regarding the empirical aspect of the study, we used the software SPSS.28 for the descriptive analysis. SmartPLS4 for structural equation modeling using partial least squares to test hypotheses, and Kruskal-Wallis test to investigate differences in the application of the electronic marketing mix and competitiveness among hotels according to their star category.
The results revealed a variation in the impact of electronic marketing mix elements on the dimensions of competitiveness. The product positively affected only market share, while price influenced profitability, satisfaction, and loyalty. Customization and virtual communities solely impacted profitability, and customer service only affected satisfaction and loyalty. Sales promotion influenced both market share and profitability. Other elements did not affect any competitive dimension. The study also demonstrated statistically significant differences in the application of the electronic marketing mix and competitiveness based on hotel category. The highest-classified hotels (four and five stars) outperformed others, while medium-classified hotels (three stars and two stars) had similar levels, and the lowest-classified hotels (one star) lagged behind.
In conclusion, the study found that highly classified hotels in Algeria adopt advanced electronic marketing strategies. It provided a set of recommendations at various levels related to the adoption of the electronic marketing mix by classified hotels in Algeria as an approach to enhance their market competitiveness and improve their performance in terms of market share, profitability, satisfaction, and loyalty.
| En ligne : | http://dspace.univ-setif.dz:8888/jspui/handle/123456789/4932 |
|  |