Titre : | دور إدارة علاقات الزبون في تحسين الأداء التسويقي في المؤسسة الاقتصادية : – دراسة ميدانية ببعض وكالات بنك بولاية سكيكدة | Type de document : | texte imprimé | Auteurs : | نورالهدى طورش تروبة, Auteur ; رقاد، صليحة, Directeur de thèse | Editeur : | كلية العلوم الاقتصادية والتجارية وعلوم التسيير جامعة فرحات عباس سطيف1 الجزائر | Année de publication : | 2024 | Importance : | 188ص | ISBN/ISSN/EAN : | TH1521 | Langues : | Arabe | Tags : | إدارة علاقات الزبون؛ التوجه نحو الزبون؛ الأداء التسويقي؛ البنوك التجارية
Customer Relationship Management Orientation towards the customer Marketing performence Commercial banks. | Résumé : | هدفت الدراسة إلى معرفة دور إدارة علاقات الزبون في تحسين الأداء التسويقي للمؤسسات الاقتصادية، ولتحقيق هذا الهدف اعتمدنا على المنهج الوصفي التحليلي، حيث تم تقسيم الدراسة إلى جانبين نظري وتطبيقي، تضمن الجانب النظري عرض للمفاهيم المتعلقة بإدارة علاقات الزبون والأداء التسويقي. أما الجانب التطبيقي فكان حول معرفة نوع العلاقة بين أبعاد إدارة علاقات الزبون )إدارة علاقات الزبون الإستراتيجية، إدارة علاقات الزبون التحليلية وإدارة علاقات الزبون التشغيلية( والأداء التسويقي. وذلك بتصميم استبيان وتوزيعه على أفراد عينة الدراسة المتمثلة في موظفي الوكالات البنكية الناشطة بولاية سكيكدة. البالغ عددهم 132 موظف، كما قمنا بإجراء مقابلة مع مدراء الوكالات البنكية محل الدراسة للحصول على المعلومات اللازمة. واستعملنا برنامج الحزمة الإحصائية للعلوم الاجتماعية SPSS من أجل تحليل المعطيات واختبار صحة فرضيات الدراسة. وقد توصلنا إلى جملة من النتائج، من أهمها:
أن الوكالات البنكية محل الدراسة تهتم بتطبيق إدارة علاقات الزبون، وأيضا وجود علاقة ارتباط موجبة ولكنها ضعيفة بين إدارة علاقات الزبون والأداء التسويقي في الوكالات البنكية محل الدراسة.
Abstract:
The study aimed to know the role of of customer relationship management in improving the marketing performance of economic institutions. To achieve this goal, we relied on the descriptive and analytical approach, where the study was divided into two theoretical and applied aspects. The theoretical aspect included a presentation of the concepts related to customer relationship management and marketing performance. As for the applied aspect, it was about knowing the type of relationship between the dimensions of customer relationship management (strategic customer relationship management, analytical customer relationship management, and operational customer relationship management) and marketing performance. This was done by designing a questionnaire and distributing it to members of the study sample represented by employees of active banking agencies in the state of Skikda. The number of employees is 132. We also conducted an interview with the managers of the banking agencies under study to obtain the necessary information. We used the Statistical Package for the Social Sciences (SPSS) program to analyze the data and test the validity of the study hypotheses. We have reached a number of results, the most important of which are:
The banking agencies under study are interested in implementing customer relationship management, and there is also a positive but weak correlation between customer relationship management and marketing performance in the banking agencies under study.
| En ligne : | http://dspace.univ-setif.dz:8888/jspui/handle/123456789/4912 |
دور إدارة علاقات الزبون في تحسين الأداء التسويقي في المؤسسة الاقتصادية : – دراسة ميدانية ببعض وكالات بنك بولاية سكيكدة [texte imprimé] / نورالهدى طورش تروبة, Auteur ; رقاد، صليحة, Directeur de thèse . - [S.l.] : كلية العلوم الاقتصادية والتجارية وعلوم التسيير جامعة فرحات عباس سطيف1 الجزائر, 2024 . - 188ص. ISSN : TH1521 Langues : Arabe Tags : | إدارة علاقات الزبون؛ التوجه نحو الزبون؛ الأداء التسويقي؛ البنوك التجارية
Customer Relationship Management Orientation towards the customer Marketing performence Commercial banks. | Résumé : | هدفت الدراسة إلى معرفة دور إدارة علاقات الزبون في تحسين الأداء التسويقي للمؤسسات الاقتصادية، ولتحقيق هذا الهدف اعتمدنا على المنهج الوصفي التحليلي، حيث تم تقسيم الدراسة إلى جانبين نظري وتطبيقي، تضمن الجانب النظري عرض للمفاهيم المتعلقة بإدارة علاقات الزبون والأداء التسويقي. أما الجانب التطبيقي فكان حول معرفة نوع العلاقة بين أبعاد إدارة علاقات الزبون )إدارة علاقات الزبون الإستراتيجية، إدارة علاقات الزبون التحليلية وإدارة علاقات الزبون التشغيلية( والأداء التسويقي. وذلك بتصميم استبيان وتوزيعه على أفراد عينة الدراسة المتمثلة في موظفي الوكالات البنكية الناشطة بولاية سكيكدة. البالغ عددهم 132 موظف، كما قمنا بإجراء مقابلة مع مدراء الوكالات البنكية محل الدراسة للحصول على المعلومات اللازمة. واستعملنا برنامج الحزمة الإحصائية للعلوم الاجتماعية SPSS من أجل تحليل المعطيات واختبار صحة فرضيات الدراسة. وقد توصلنا إلى جملة من النتائج، من أهمها:
أن الوكالات البنكية محل الدراسة تهتم بتطبيق إدارة علاقات الزبون، وأيضا وجود علاقة ارتباط موجبة ولكنها ضعيفة بين إدارة علاقات الزبون والأداء التسويقي في الوكالات البنكية محل الدراسة.
Abstract:
The study aimed to know the role of of customer relationship management in improving the marketing performance of economic institutions. To achieve this goal, we relied on the descriptive and analytical approach, where the study was divided into two theoretical and applied aspects. The theoretical aspect included a presentation of the concepts related to customer relationship management and marketing performance. As for the applied aspect, it was about knowing the type of relationship between the dimensions of customer relationship management (strategic customer relationship management, analytical customer relationship management, and operational customer relationship management) and marketing performance. This was done by designing a questionnaire and distributing it to members of the study sample represented by employees of active banking agencies in the state of Skikda. The number of employees is 132. We also conducted an interview with the managers of the banking agencies under study to obtain the necessary information. We used the Statistical Package for the Social Sciences (SPSS) program to analyze the data and test the validity of the study hypotheses. We have reached a number of results, the most important of which are:
The banking agencies under study are interested in implementing customer relationship management, and there is also a positive but weak correlation between customer relationship management and marketing performance in the banking agencies under study.
| En ligne : | http://dspace.univ-setif.dz:8888/jspui/handle/123456789/4912 |
|  |