Titre : | أثر التسويق الداخلي على سلوك المواطنة التنظيمية في المؤسسة الفندقية : دراسة ميدانية للمؤسسات الفندقية المصنفة بمدينة سطيف | Type de document : | texte imprimé | Auteurs : | أوساسي لامية, Auteur ; رقاد، صليحة, Directeur de thèse | Editeur : | كلية العلوم الاقتصادية سطيف | Année de publication : | 2024 | Importance : | 120 | Format : | نسخة الكترونية | ISBN/ISSN/EAN : | TH/M5066 | Langues : | Arabe | Tags : | التسويق الداخلي، سلوك المواطنة التنظيمية، المؤسسات الفندقية المصنفة، سطيف
Keywords: internal marketing, organizational citizenship behavior, classified hotel institutions, Sétif.. | Résumé : | الملخص :
هدفت هذه الدراسة إلى تحديد أثر التسويق الداخلي على تنمية سلوك المواطنة التنظيمية للمؤسسة الفندقية انطلاقا من متغيرين رئيسين هما: التسويق الداخلي كمتغير مستقل والذي تم قياسه من خلال الأبعاد التالية: بعد التدريب، التحفيز، التمكين، الاتصال الداخلي. وسلوك المواطنة التنظيمية كمتغير تابع و الذي تم قياسه بالاعتماد على الأبعاد التالية: بعد التعاون، الايثار ، اللباقة –الكياسة-،الروح الرياضية ،السلوك الحضاري والضمير الحي.
وتحقيقا لهدف الدراسة، تم تصميم استبيان موجه للموظفين بالفنادق المصنفة بمدينة سطيف، وتم جمع البيانات ورقيا باستخدام طريقة المعاينة الميسرة، حيث اشتملت العينة المجمعة على 246 موظفا لدى مجموعة من الفنادق المصنفة بمدينة سطيف، و قد اعتمدت الدراسة في جانبها التطبيقي على برمجية SPSS.28)) ، لإجراء الإحصاء الوصفي واختبار الفرضيات.
تمثلت أهم النتائج في وجود أثر ذو دلالة إحصائية للتسويق الداخلي على تنمية سلوك المواطنة التنظيمية، وتبين أن بعد "الاتصال الداخلي" هو أكثر بعد يؤثر على تنمية سلوك المواطنة التنظيمية للمؤسسات الفندقية محل الدراسة. وبناء على النتائج، قدمت الدراسة مجموعة من الاقتراحات والتوصيات لعدة مستويات إدارية من الفنادق محل الدراسة.
Abstract
This study aimed to determine the impact of internal marketing on the development of organizational citizenship behavior in hotel institutions, based on two main variables: internal marketing as an independent variable measured through the following dimensions: training, incentives, empowerment, and internal communication; and organizational citizenship behavior as a dependent variable measured through the following dimensions: cooperation, altruism, courtesy, sportsmanship, civic virtue, and conscientiousness.
To achieve the study's objective, a questionnaire was designed and directed to employees of classified hotels in the city of Setif. Data were collected in paper form using a convenient sampling method, with the collected sample comprising 246 employees from various classified hotels in Setif. The study's practical aspect relied on SPSS.28 software to conduct descriptive statistics and test the hypotheses.
The most significant results indicated a statistically significant impact of internal marketing on the development of organizational citizenship behavior. It was found that the dimension of "internal communication" had the greatest influence on the development of organizational citizenship behavior in the hotel institutions under study. Based on the results, the study provided a set of suggestions and recommendations for various administrative levels of the hotels under study.
| En ligne : | https://drive.google.com/file/d/13KzaKoVgZzQBc9iOdFuPMroq-OXd5cUQ/view?usp=drive [...] |
أثر التسويق الداخلي على سلوك المواطنة التنظيمية في المؤسسة الفندقية : دراسة ميدانية للمؤسسات الفندقية المصنفة بمدينة سطيف [texte imprimé] / أوساسي لامية, Auteur ; رقاد، صليحة, Directeur de thèse . - [S.l.] : كلية العلوم الاقتصادية سطيف, 2024 . - 120 ; نسخة الكترونية. ISSN : TH/M5066 Langues : Arabe Tags : | التسويق الداخلي، سلوك المواطنة التنظيمية، المؤسسات الفندقية المصنفة، سطيف
Keywords: internal marketing, organizational citizenship behavior, classified hotel institutions, Sétif.. | Résumé : | الملخص :
هدفت هذه الدراسة إلى تحديد أثر التسويق الداخلي على تنمية سلوك المواطنة التنظيمية للمؤسسة الفندقية انطلاقا من متغيرين رئيسين هما: التسويق الداخلي كمتغير مستقل والذي تم قياسه من خلال الأبعاد التالية: بعد التدريب، التحفيز، التمكين، الاتصال الداخلي. وسلوك المواطنة التنظيمية كمتغير تابع و الذي تم قياسه بالاعتماد على الأبعاد التالية: بعد التعاون، الايثار ، اللباقة –الكياسة-،الروح الرياضية ،السلوك الحضاري والضمير الحي.
وتحقيقا لهدف الدراسة، تم تصميم استبيان موجه للموظفين بالفنادق المصنفة بمدينة سطيف، وتم جمع البيانات ورقيا باستخدام طريقة المعاينة الميسرة، حيث اشتملت العينة المجمعة على 246 موظفا لدى مجموعة من الفنادق المصنفة بمدينة سطيف، و قد اعتمدت الدراسة في جانبها التطبيقي على برمجية SPSS.28)) ، لإجراء الإحصاء الوصفي واختبار الفرضيات.
تمثلت أهم النتائج في وجود أثر ذو دلالة إحصائية للتسويق الداخلي على تنمية سلوك المواطنة التنظيمية، وتبين أن بعد "الاتصال الداخلي" هو أكثر بعد يؤثر على تنمية سلوك المواطنة التنظيمية للمؤسسات الفندقية محل الدراسة. وبناء على النتائج، قدمت الدراسة مجموعة من الاقتراحات والتوصيات لعدة مستويات إدارية من الفنادق محل الدراسة.
Abstract
This study aimed to determine the impact of internal marketing on the development of organizational citizenship behavior in hotel institutions, based on two main variables: internal marketing as an independent variable measured through the following dimensions: training, incentives, empowerment, and internal communication; and organizational citizenship behavior as a dependent variable measured through the following dimensions: cooperation, altruism, courtesy, sportsmanship, civic virtue, and conscientiousness.
To achieve the study's objective, a questionnaire was designed and directed to employees of classified hotels in the city of Setif. Data were collected in paper form using a convenient sampling method, with the collected sample comprising 246 employees from various classified hotels in Setif. The study's practical aspect relied on SPSS.28 software to conduct descriptive statistics and test the hypotheses.
The most significant results indicated a statistically significant impact of internal marketing on the development of organizational citizenship behavior. It was found that the dimension of "internal communication" had the greatest influence on the development of organizational citizenship behavior in the hotel institutions under study. Based on the results, the study provided a set of suggestions and recommendations for various administrative levels of the hotels under study.
| En ligne : | https://drive.google.com/file/d/13KzaKoVgZzQBc9iOdFuPMroq-OXd5cUQ/view?usp=drive [...] |
|  |