Titre : | دور اشتراك الزبون في عملية تطوير المنتجات الجديدة ضمن المؤسسات الصناعية : دراسة حالة شركة ماهور بلاست | Type de document : | texte imprimé | Auteurs : | ملوك وليد إسلام, Auteur ; حجاج خير الدين, Auteur ; عنون حنان, Directeur de thèse | Editeur : | كلية العلوم الاقتصادية والتجارية وعلوم التسير | Année de publication : | 2024 | Importance : | 155 | Format : | نسخة إلكترونية | ISBN/ISSN/EAN : | TH/M5092 | Langues : | Arabe | Résumé : | الملخص:
تهدف هذه الدراسة إلى استكشاف دور مشاركة الزبائن في عملية تطوير المنتجات الجديدة ضمن شركة ماهور بلاست. ومن خلال دراسة كيفية إشراك شركة ماهور بلاست للزبائن في مختلف مراحل تطوير المنتجات الجديدة، نسعى هذه الدراسة إلى تحديد أفضل الممارسات والتحديات والتعرف على مخرجات مشاركة الزبائن على ابتكار المنتجات ونجاح السوق.في إطار تحقيق أهداف الدراسة تم الاعتماد على الأسلوب النوعي من خلال استخدام منهج دراسة الحالة. تضمنت الدراسة إجراء مقابلات شبه مهيكلة مع ستة موظفين من شركة ماهور بلاست. وقد سمح هذا المنهج بفهم متعمق للممارسات والتصورات والنتائج المرتبطة بمشاركة الزبائن ضمن الشركة محل الدراسة.تشير نتائج الدراسة إلى أن مشاركة الزبائن ضمن شركة ماهور بلاست جزء لا يتجزأ من نجاح جهود تطوير المنتجات الجديدة. حيث يقدم الزبائن رؤى قيِّمة خلال المراحل المختلفة لتطوير المنتجات، مما يساعد في مواءمة المنتجات الجديدة مع احتياجات السوق. تم بالاعتماد على نتائج الدراسة، تقديم مجموعة من الاقتراحات قابلة للتنفيذ لتحسين استراتيجيات إشراك الزبائن في عملية تطوير المنتجات الجديدة للمؤسسات بصفة عامة وشركة ماهور بلاست على وجه الخصوص.
الكلمات الدالة: إشراك الزبائن – تطوير المنتجات الجديدة – ماهور بلاست – مخرجات – تحديات.
Abstract
The objective of this study is to explore the role of customer involvement in the new product development (NPD) process within Mahour Plast company. By examining how Mahour Plast engages customers at various stages of NPD, this research aims to identify best practices, challenges, and the outcomes of customer involvement in product innovation and market success.A qualitative research methodology was employed, utilizing a case study approach. The study involved conducting semi-structured interviews with six employees from Mahour Plast. This approach allowed for an in-depth understanding of the practices, perceptions, and outcomes associated with customer involvement at Mahour Plast.The study results indicate that customer involvement at Mahour Plast is integral to the success of its NPD efforts. Customers provide valuable insights during the different stages of product development, which help in aligning new products with market needs. Based on the study results, several practical suggestions are presented for optimizing customer involvement strategies for enhanced customer collaboration inthe new product development process for organisations in general and Mahour Plast in particular.
Key words: Customer Involvement – New Product Development – Mahour Plast – Outcomes - Challenges
| En ligne : | https://drive.google.com/file/d/1cisn2d9AqBz1STS3jR8qbxtnlWu7HnV7/view?usp=drive [...] |
دور اشتراك الزبون في عملية تطوير المنتجات الجديدة ضمن المؤسسات الصناعية : دراسة حالة شركة ماهور بلاست [texte imprimé] / ملوك وليد إسلام, Auteur ; حجاج خير الدين, Auteur ; عنون حنان, Directeur de thèse . - [S.l.] : كلية العلوم الاقتصادية والتجارية وعلوم التسير, 2024 . - 155 ; نسخة إلكترونية. ISSN : TH/M5092 Langues : Arabe Résumé : | الملخص:
تهدف هذه الدراسة إلى استكشاف دور مشاركة الزبائن في عملية تطوير المنتجات الجديدة ضمن شركة ماهور بلاست. ومن خلال دراسة كيفية إشراك شركة ماهور بلاست للزبائن في مختلف مراحل تطوير المنتجات الجديدة، نسعى هذه الدراسة إلى تحديد أفضل الممارسات والتحديات والتعرف على مخرجات مشاركة الزبائن على ابتكار المنتجات ونجاح السوق.في إطار تحقيق أهداف الدراسة تم الاعتماد على الأسلوب النوعي من خلال استخدام منهج دراسة الحالة. تضمنت الدراسة إجراء مقابلات شبه مهيكلة مع ستة موظفين من شركة ماهور بلاست. وقد سمح هذا المنهج بفهم متعمق للممارسات والتصورات والنتائج المرتبطة بمشاركة الزبائن ضمن الشركة محل الدراسة.تشير نتائج الدراسة إلى أن مشاركة الزبائن ضمن شركة ماهور بلاست جزء لا يتجزأ من نجاح جهود تطوير المنتجات الجديدة. حيث يقدم الزبائن رؤى قيِّمة خلال المراحل المختلفة لتطوير المنتجات، مما يساعد في مواءمة المنتجات الجديدة مع احتياجات السوق. تم بالاعتماد على نتائج الدراسة، تقديم مجموعة من الاقتراحات قابلة للتنفيذ لتحسين استراتيجيات إشراك الزبائن في عملية تطوير المنتجات الجديدة للمؤسسات بصفة عامة وشركة ماهور بلاست على وجه الخصوص.
الكلمات الدالة: إشراك الزبائن – تطوير المنتجات الجديدة – ماهور بلاست – مخرجات – تحديات.
Abstract
The objective of this study is to explore the role of customer involvement in the new product development (NPD) process within Mahour Plast company. By examining how Mahour Plast engages customers at various stages of NPD, this research aims to identify best practices, challenges, and the outcomes of customer involvement in product innovation and market success.A qualitative research methodology was employed, utilizing a case study approach. The study involved conducting semi-structured interviews with six employees from Mahour Plast. This approach allowed for an in-depth understanding of the practices, perceptions, and outcomes associated with customer involvement at Mahour Plast.The study results indicate that customer involvement at Mahour Plast is integral to the success of its NPD efforts. Customers provide valuable insights during the different stages of product development, which help in aligning new products with market needs. Based on the study results, several practical suggestions are presented for optimizing customer involvement strategies for enhanced customer collaboration inthe new product development process for organisations in general and Mahour Plast in particular.
Key words: Customer Involvement – New Product Development – Mahour Plast – Outcomes - Challenges
| En ligne : | https://drive.google.com/file/d/1cisn2d9AqBz1STS3jR8qbxtnlWu7HnV7/view?usp=drive [...] |
|  |