Titre : | دور الإدارة الإلكترونية في تحسين جودة الخدمات التأمينية : دراسة ميدانية في الصندوق الوطني للضمان الاجتماعي لغير الأجراء ببجاية-casnos- | Type de document : | texte imprimé | Auteurs : | بن شوش بشرى, Auteur ; نوال بونشادة, Directeur de thèse | Editeur : | كلية العلوم الاقتصادية والتجارية وعلوم التسير | Année de publication : | 2024 | Importance : | 120 | Format : | نسخة الكترونية | ISBN/ISSN/EAN : | TH/M4988 | Langues : | Arabe | Résumé : | الملخص:
تهدف هذه الدراسة إلى توضيح دور الإدارة الالكترونية في تحسين جودة الخدمات التأمينية بالصندوق الوطني للتأمينات الاجتماعية لغير الأجراء ببجاية، وتقديم نظري يحدد ويعرف مختلف المفاهيم المتعلقة بالإدارة الالكترونية وجودة الخدمات التأمينية وإبراز العلاقة بينهما، وقد تم الاعتماد على الاستبيان كأداة رئيسية لجمع البيانات والمعلومات المطلوبة. وقد خلصت الدراسة لعدد من النتائج أهمها: للصندوق الوطني للتأمين الاجتماعي لغير الأجراء ببجاية ميول ورغبة في تبني الإدارة الالكترونية والتحول من النمط التقليدي إلى النمط الرقمي، ولكنها تواجه صعوبة في ذلك، وقد أظهرت النتائج وجود دور ذو دلالة إحصائية للإدارة الالكترونية بأبعادها الأربعة (إدارة بلا أوراق، إدارة بلا مكان، إدارة بلا زمان، إدارة دون تنظيمات جامدة) في تحسين جودة الخدمات التأمينية في المؤسسة محل الدراسة.
أهم ما أوصت به الدراسة: ضرورة تعامل هذه المؤسسة مع التكنولوجيا الحديثة والبرامج المتطورة، ووضع برامج توعية تثقيفية للعملاء في الإدارة الرقمية والالكترونية من أجل تحسين جودة الخدمات التأمينية للمؤسسة محل الدراسة، بالإضافةإلى توفير بنية تحتية تكنولوجية متقدمة.
الكلمات المفتاحية: الإدارة الالكترونية، الخدمات التأمينية، الجودة، الصدوق الوطني للتأمينات الاجتماعية لغير الأجراء ببجاية.
Abstract:
Thisstudy aims to clarify the role of electronic administration in improving thequality of insurance services at the National Fund for Social Insurance fornon-employees in Bejaia, and to provide Theoretical identifies and defines thevarious concepts related to electronic management and the quality of insurance serviceAnd to highlight the relationship between them, the questionnaire was relied upon as the main tool for collecting the required data and information. The study concluded with a number of results, the most important ofwhich are : The National Social Insurance Fund for non -employees in Bejaia hasinclinations and a desire to adopt electronic management and shift from thetraditional model to the digital model, but it faces difficulty in doing so, and the results showed the existence of a significant role. Statistics for electronicmanagement in its four dimensions paperless management, paperless managementPlace, management without time, management without rigid regulations) in improvingthe quality of insurance services in the institution Place of study.
Themost important thing the study recommended: the need for this institution todeal with modern technology and advanced programs, and to develop educationalawarmness programs for customers in digital and electronic management - in order to improve the quality of insurance services for the institution understudy, in addition to provide advancedtechnological infrastructure.
Keyword: Electronic management, insurance services, quality, National Fund for Social Insurance for Non-Employees in Bejaia
| En ligne : | https://drive.google.com/file/d/1Kn7zoCciKd86R5qXkge7J5mQw1_WD_b0/view?usp=drive [...] |
دور الإدارة الإلكترونية في تحسين جودة الخدمات التأمينية : دراسة ميدانية في الصندوق الوطني للضمان الاجتماعي لغير الأجراء ببجاية-casnos- [texte imprimé] / بن شوش بشرى, Auteur ; نوال بونشادة, Directeur de thèse . - [S.l.] : كلية العلوم الاقتصادية والتجارية وعلوم التسير, 2024 . - 120 ; نسخة الكترونية. ISSN : TH/M4988 Langues : Arabe Résumé : | الملخص:
تهدف هذه الدراسة إلى توضيح دور الإدارة الالكترونية في تحسين جودة الخدمات التأمينية بالصندوق الوطني للتأمينات الاجتماعية لغير الأجراء ببجاية، وتقديم نظري يحدد ويعرف مختلف المفاهيم المتعلقة بالإدارة الالكترونية وجودة الخدمات التأمينية وإبراز العلاقة بينهما، وقد تم الاعتماد على الاستبيان كأداة رئيسية لجمع البيانات والمعلومات المطلوبة. وقد خلصت الدراسة لعدد من النتائج أهمها: للصندوق الوطني للتأمين الاجتماعي لغير الأجراء ببجاية ميول ورغبة في تبني الإدارة الالكترونية والتحول من النمط التقليدي إلى النمط الرقمي، ولكنها تواجه صعوبة في ذلك، وقد أظهرت النتائج وجود دور ذو دلالة إحصائية للإدارة الالكترونية بأبعادها الأربعة (إدارة بلا أوراق، إدارة بلا مكان، إدارة بلا زمان، إدارة دون تنظيمات جامدة) في تحسين جودة الخدمات التأمينية في المؤسسة محل الدراسة.
أهم ما أوصت به الدراسة: ضرورة تعامل هذه المؤسسة مع التكنولوجيا الحديثة والبرامج المتطورة، ووضع برامج توعية تثقيفية للعملاء في الإدارة الرقمية والالكترونية من أجل تحسين جودة الخدمات التأمينية للمؤسسة محل الدراسة، بالإضافةإلى توفير بنية تحتية تكنولوجية متقدمة.
الكلمات المفتاحية: الإدارة الالكترونية، الخدمات التأمينية، الجودة، الصدوق الوطني للتأمينات الاجتماعية لغير الأجراء ببجاية.
Abstract:
Thisstudy aims to clarify the role of electronic administration in improving thequality of insurance services at the National Fund for Social Insurance fornon-employees in Bejaia, and to provide Theoretical identifies and defines thevarious concepts related to electronic management and the quality of insurance serviceAnd to highlight the relationship between them, the questionnaire was relied upon as the main tool for collecting the required data and information. The study concluded with a number of results, the most important ofwhich are : The National Social Insurance Fund for non -employees in Bejaia hasinclinations and a desire to adopt electronic management and shift from thetraditional model to the digital model, but it faces difficulty in doing so, and the results showed the existence of a significant role. Statistics for electronicmanagement in its four dimensions paperless management, paperless managementPlace, management without time, management without rigid regulations) in improvingthe quality of insurance services in the institution Place of study.
Themost important thing the study recommended: the need for this institution todeal with modern technology and advanced programs, and to develop educationalawarmness programs for customers in digital and electronic management - in order to improve the quality of insurance services for the institution understudy, in addition to provide advancedtechnological infrastructure.
Keyword: Electronic management, insurance services, quality, National Fund for Social Insurance for Non-Employees in Bejaia
| En ligne : | https://drive.google.com/file/d/1Kn7zoCciKd86R5qXkge7J5mQw1_WD_b0/view?usp=drive [...] |
|  |