Titre : | أثر التسويق بالعلاقات على ولاء الزبون للعلامة التجارية - دراسة حالة علامة LG | Type de document : | texte imprimé | Auteurs : | بلعطار سارة, Auteur ; مهادي سلمى, Directeur de thèse | Editeur : | كلية العلوم الاقتصادية والتجارية وعلوم التسير | Année de publication : | 2024 | Importance : | 146 | Format : | نسخة إلكترونية | ISBN/ISSN/EAN : | TH/M4970 | Langues : | Arabe | Tags : | التسويق بالعلاقات، ولاء الزبون للعلامة التجارية،
Keywords: Relationship marketing, customer loyalty, LG, Sétif. | Résumé : | ملخص
هدفت هذه الدراسة إلى تحديد أثر التسويق بالعلاقات على ولاء الزبون للعلامة التجارية LGانطلاقا من متغيرين رئيسيين هما: التسويق بالعلاقات كمتغير مستقل والذي تم قياسه بالاعتماد على الأبعاد التالية: (بعد الثقة، بعد الالتزام، بعد الرضا، بعد الاتصال، بعد معالجة الشكاوي)، وولاء الزبون للعلامة التجارية كمتغير تابع والذي تم قياسه بالاعتماد على الأبعاد التالية: (اتصالات الكلمة المنطوقة، عدم الحساسية للسعر، نية اعادة التعامل).ومن أجل تحقيق هدف الدراسة، تم تصميم استبيان الكتروني موجه لمجموعة من زبائن علامة LG بولاية سطيف، حيث كان حجم العينة المتوصل إليها 206 فردا، ولغرض إجراء الإحصاء الوصفي واختبار الفرضيات في الجانب التطبيقي للدراسة اعتمد برنامج (SPSS.26).تمثلت أهم النتائج التي توصلت إليها الدراسة في وجود أثر ذو دلالة إحصائية للتسويق بالعلاقات على ولاء الزبون للعلامة التجارية، وأن بعد الثقة هو أكثر بعد يؤثر في ولاء الزبون للعلامة التجارية، وبناءا على هذه النتائج قدمت الدراسة اقتراحات.
Abstract
This study aimed to determine the impact of relationship marketing on customer loyalty to the brand ‘LG’ based on two main variables: The relationship marketing as an independent variable, which was measured based on the following dimensions: the trust dimension, the commitment dimension, the satisfaction dimension, the communication dimension, the complaint handling dimension. However, the customer loyalty to the brand was a dependent variable, and was measured according to: word-of-mouth communication, price insensitivity, and intention to re-transact. In order to achieve the goal of this study, an electronic questionnaire was designed and directed to a group of LG brand’s customers in Sétif region. The sample size reached 206 individuals, and in order to make a descriptive statistical study and hypotheses analysis of the practical part of this study, the spss program was used. The most important findings were a significant effect of relationship marketing on customer loyalty to the brand, and that the dimension of trust is the most influential dimension to customer loyalty to the brand. Based on these results, the study presented suggestions.
| En ligne : | https://drive.google.com/file/d/11_rEqZRGG2xvzQ7mdivcagBpuQQ1uX3x/view?usp=drive [...] |
أثر التسويق بالعلاقات على ولاء الزبون للعلامة التجارية - دراسة حالة علامة LG [texte imprimé] / بلعطار سارة, Auteur ; مهادي سلمى, Directeur de thèse . - [S.l.] : كلية العلوم الاقتصادية والتجارية وعلوم التسير, 2024 . - 146 ; نسخة إلكترونية. ISSN : TH/M4970 Langues : Arabe Tags : | التسويق بالعلاقات، ولاء الزبون للعلامة التجارية،
Keywords: Relationship marketing, customer loyalty, LG, Sétif. | Résumé : | ملخص
هدفت هذه الدراسة إلى تحديد أثر التسويق بالعلاقات على ولاء الزبون للعلامة التجارية LGانطلاقا من متغيرين رئيسيين هما: التسويق بالعلاقات كمتغير مستقل والذي تم قياسه بالاعتماد على الأبعاد التالية: (بعد الثقة، بعد الالتزام، بعد الرضا، بعد الاتصال، بعد معالجة الشكاوي)، وولاء الزبون للعلامة التجارية كمتغير تابع والذي تم قياسه بالاعتماد على الأبعاد التالية: (اتصالات الكلمة المنطوقة، عدم الحساسية للسعر، نية اعادة التعامل).ومن أجل تحقيق هدف الدراسة، تم تصميم استبيان الكتروني موجه لمجموعة من زبائن علامة LG بولاية سطيف، حيث كان حجم العينة المتوصل إليها 206 فردا، ولغرض إجراء الإحصاء الوصفي واختبار الفرضيات في الجانب التطبيقي للدراسة اعتمد برنامج (SPSS.26).تمثلت أهم النتائج التي توصلت إليها الدراسة في وجود أثر ذو دلالة إحصائية للتسويق بالعلاقات على ولاء الزبون للعلامة التجارية، وأن بعد الثقة هو أكثر بعد يؤثر في ولاء الزبون للعلامة التجارية، وبناءا على هذه النتائج قدمت الدراسة اقتراحات.
Abstract
This study aimed to determine the impact of relationship marketing on customer loyalty to the brand ‘LG’ based on two main variables: The relationship marketing as an independent variable, which was measured based on the following dimensions: the trust dimension, the commitment dimension, the satisfaction dimension, the communication dimension, the complaint handling dimension. However, the customer loyalty to the brand was a dependent variable, and was measured according to: word-of-mouth communication, price insensitivity, and intention to re-transact. In order to achieve the goal of this study, an electronic questionnaire was designed and directed to a group of LG brand’s customers in Sétif region. The sample size reached 206 individuals, and in order to make a descriptive statistical study and hypotheses analysis of the practical part of this study, the spss program was used. The most important findings were a significant effect of relationship marketing on customer loyalty to the brand, and that the dimension of trust is the most influential dimension to customer loyalty to the brand. Based on these results, the study presented suggestions.
| En ligne : | https://drive.google.com/file/d/11_rEqZRGG2xvzQ7mdivcagBpuQQ1uX3x/view?usp=drive [...] |
|  |