Titre : | أثر الهيكل التنظيمي على التعلم التنظيمي : دراسة حالة مؤسسة إيريس سطيف | Type de document : | texte imprimé | Auteurs : | بوشلاغم أيمن عماد الدين, Auteur ; زيدان يوسف, Auteur ; خديجة بن موهوب, Directeur de thèse | Editeur : | كلية العلوم الاقتصادية والتجارية وعلوم التسير | Année de publication : | 2024 | Importance : | 120 | Format : | نسخة الكترونية | ISBN/ISSN/EAN : | TH/M4955 | Langues : | Arabe | Tags : | التعلم التنظيمي، الهيكل التنظيمي، الحصول على المعرفة، نشر المعرفة، التفسير المشترك، الذاكرة التنظيمية.
Keywords: Organizational structure, organizational learning, knowledge acquisition, knowledge dissemination, shared interpretation, organizational memory. | Résumé : | مــــــــــــــــــلخــــــــــــــــــص
هدفت هذه الدراسة إلى معرفة أثر الهيكل التنظيمي على التعلم التنظيمي لدى عينة من عمال مؤسسة إيريس بسطيف. تم اعتماد الأبعاد التالية للهيكل التنظيمي: الرسمية، المركزية، التخصص ودرجة التعقيد. أما بالنسبة للتعلم التنظيمي، فقد تم التركيز على الحصول على المعرفة، نشر المعرفة، التفسير المشترك، والذاكرة التنظيمية. لتحقيق أهداف الدراسة، تم الاعتماد على المنهج الوصفي واستخدام الاستبيان كأداة لجمع البيانات.
شمل مجتمع الدراسة إطارات المؤسسة، والبالغ عددهم 388 عاملاً، حيث تم اختيار عينة عشوائية بسيطة منهم. وُزع الاستبيان على العينة المختارة، وتم قبول 50 استمارة، واسترجاع 43 استبيان صالح للدراسة.
اعتمدت الدراسة على مجموعة من الأساليب الإحصائية لتحليل البيانات، شملت معامل الثبات (آلفا كرونباخ)، اختبارات (T-Test)، معامل الارتباط بيرسون، التكرارات والنسب المئوية، المتوسط الحسابي والمرجح، الانحرافات المعيارية، مستوى الدلالة Sig، ودرجة الحرية. بالإضافة إلى ذلك، استخدم الانحدار المتعدد لتحليل البيانات.
أظهرت النتائج أن الهيكل التنظيمي له تأثير قوي على التعلم التنظيمي في مؤسسة إيريس.
ABSTRACT
This study aimed to investigate the impact of organizational structure on organizational learning among a sample of workers at Iris Company in Sétif. The following dimensions of organizational structure were considered: formality, centralization, specialization, and degree of complexity. As for organizational learning, the focus was on knowledge acquisition, knowledge dissemination, shared interpretation, and organizational memory. To achieve the study's objectives, the descriptive method was adopted, and a questionnaire was used as a tool for data collection.
The study population consisted of the company's executives, totalling 388 employees, from which a simple random sample was selected. The questionnaire was distributed to the selected sample, and 50 forms were accepted, with 43 valid questionnaires retrieved for the study.
The study relied on a set of statistical methods to analyze the data, including Cronbach's alpha for reliability, T-tests, Pearson correlation coefficient, frequencies and percentages, arithmetic mean and weighted mean, standard deviations, significance level (Sig), and degrees of freedom. Additionally, multiple regression analysis was used to analyze the data.
The results showed that the organizational structure has a strong impact on organizational learning at Iris Company.
| En ligne : | https://drive.google.com/file/d/1VlWlMGguUfVpkgTRtV3bYbro-ZwaIP3T/view?usp=drive [...] |
أثر الهيكل التنظيمي على التعلم التنظيمي : دراسة حالة مؤسسة إيريس سطيف [texte imprimé] / بوشلاغم أيمن عماد الدين, Auteur ; زيدان يوسف, Auteur ; خديجة بن موهوب, Directeur de thèse . - [S.l.] : كلية العلوم الاقتصادية والتجارية وعلوم التسير, 2024 . - 120 ; نسخة الكترونية. ISSN : TH/M4955 Langues : Arabe Tags : | التعلم التنظيمي، الهيكل التنظيمي، الحصول على المعرفة، نشر المعرفة، التفسير المشترك، الذاكرة التنظيمية.
Keywords: Organizational structure, organizational learning, knowledge acquisition, knowledge dissemination, shared interpretation, organizational memory. | Résumé : | مــــــــــــــــــلخــــــــــــــــــص
هدفت هذه الدراسة إلى معرفة أثر الهيكل التنظيمي على التعلم التنظيمي لدى عينة من عمال مؤسسة إيريس بسطيف. تم اعتماد الأبعاد التالية للهيكل التنظيمي: الرسمية، المركزية، التخصص ودرجة التعقيد. أما بالنسبة للتعلم التنظيمي، فقد تم التركيز على الحصول على المعرفة، نشر المعرفة، التفسير المشترك، والذاكرة التنظيمية. لتحقيق أهداف الدراسة، تم الاعتماد على المنهج الوصفي واستخدام الاستبيان كأداة لجمع البيانات.
شمل مجتمع الدراسة إطارات المؤسسة، والبالغ عددهم 388 عاملاً، حيث تم اختيار عينة عشوائية بسيطة منهم. وُزع الاستبيان على العينة المختارة، وتم قبول 50 استمارة، واسترجاع 43 استبيان صالح للدراسة.
اعتمدت الدراسة على مجموعة من الأساليب الإحصائية لتحليل البيانات، شملت معامل الثبات (آلفا كرونباخ)، اختبارات (T-Test)، معامل الارتباط بيرسون، التكرارات والنسب المئوية، المتوسط الحسابي والمرجح، الانحرافات المعيارية، مستوى الدلالة Sig، ودرجة الحرية. بالإضافة إلى ذلك، استخدم الانحدار المتعدد لتحليل البيانات.
أظهرت النتائج أن الهيكل التنظيمي له تأثير قوي على التعلم التنظيمي في مؤسسة إيريس.
ABSTRACT
This study aimed to investigate the impact of organizational structure on organizational learning among a sample of workers at Iris Company in Sétif. The following dimensions of organizational structure were considered: formality, centralization, specialization, and degree of complexity. As for organizational learning, the focus was on knowledge acquisition, knowledge dissemination, shared interpretation, and organizational memory. To achieve the study's objectives, the descriptive method was adopted, and a questionnaire was used as a tool for data collection.
The study population consisted of the company's executives, totalling 388 employees, from which a simple random sample was selected. The questionnaire was distributed to the selected sample, and 50 forms were accepted, with 43 valid questionnaires retrieved for the study.
The study relied on a set of statistical methods to analyze the data, including Cronbach's alpha for reliability, T-tests, Pearson correlation coefficient, frequencies and percentages, arithmetic mean and weighted mean, standard deviations, significance level (Sig), and degrees of freedom. Additionally, multiple regression analysis was used to analyze the data.
The results showed that the organizational structure has a strong impact on organizational learning at Iris Company.
| En ligne : | https://drive.google.com/file/d/1VlWlMGguUfVpkgTRtV3bYbro-ZwaIP3T/view?usp=drive [...] |
|  |