Titre : | أثر التسويق بالضجة على القيمة المدركة للعلامة التجارية : دراسة عينة زبائن QOOXY - سطيف | Type de document : | texte imprimé | Auteurs : | بوطويل أميرة, Auteur ; صالحي ريان آية, Auteur ; بن سالم فاروق, Directeur de thèse | Editeur : | كلية العلوم الاقتصادية والتجارية وعلوم التسيير | Année de publication : | 2024 | Importance : | 121 | Format : | نسخة إلكترونية | ISBN/ISSN/EAN : | TH/M4969 | Langues : | Arabe | Résumé : | الملخص
هدفت هذه الدراسة في قياس مدى تأثير التسويق بالضجة على القيمة المدركة للعلامة التجارية على عينة زبائن كوكسي بسطيف، وكانت الفرضية الرئيسية الاولى تنص على وجود أثر ذو دلالة إحصائية للتسويق بالضجة على القيمة المدركة للعلامة التجارية لدى عينة الدراسة والفرضية الرئيسية الثانية تنص على أنه لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متغيري الدراسة تعزى لمتغير البيانات الشخصية لدى العينة المدروسة، ولتحقيق هذه الأهداف تم استخدام المنهج الوصفيحيث تمّ الاعتماد على عدد من المراجع في بناء الإطار النظري، وتم الاعتماد على الاستبيان بشكله الإلكتروني كأداة رئيسية لجمع البيانات حيث تم توزيعه على زبائن كوكسي، الذين بلغ عددهم305 زبون. وقد تم استخدام مجموعة متنوعة من الأدوات الإحصائية لتحليل ومعالجة البيانات بالاستعانة ببرنامج الحزم الإحصائية SPSS V.26 وتوصلت الدراسة إلى عدد من النتائج أبرزها:
وفقا لعينة الدراسة (زبائن مؤسسة كوكسي) للتسويق بالضجة بأبعاده الثلاث (خلق الضجة، زرع الفكرة، خلق حوافز المشاركة) لها تأثير على القيمة المدركة للعلامة التجارية حسب عينة الدراسة كوكسي، كما أظهر التحليل بعدي خلق الضجة وخلق حوافز المشاركة هما أكثر الأبعاد تأثيرا، بينما وجد أنّه لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين التسويق بالضجة والقيمة المدركة للعلامة التجارية، وبناءا على هذه النتائج تم تقديم مجموعة من الاقتراحات.
الكلمات المفتاحية: التسويق بالضجة، القيمة المدركة للعلامة التجارية، كوكسي.
Abstract
This study aimed to measure the impact of health marketing on the perceived value of the brand among a sample of Qooxy customers in Sétif. The first main hypothesis stated that there is a statistically significant impact of buzz marketing on the perceived value of the brand among the study sample. The second main hypothesis stated that there are no statistically significant differences between the study variables attributable to the personal data variables of the studied sample. To achieve these goals, a descriptive approach was used, relying on several references to build the theoretical framework. An electronic questionnaire was used as the primary tool for data collection, distributed to Qooxy customers, totaling 305 respondents. A variety of statistical tools were used to analyze and process the data with the help of SPSS V26 software. The study reached several key findings:
According to the study sample (Qooxy customers), health marketing with its three dimensions (buzz creation, idea planting, and creating incentives for participation) impacts the perceived value of the brand. The dimensions of buzz creation and creating incentives for participation were found to be the most influential. There are no statistically significant differences between buzz marketing and the perceived value of the brand based on the personal data of the sample. Based on these results, a set of recommendations was presented.
Keywords: buzz marketing, perceived brand value, Qooxy.
| En ligne : | https://drive.google.com/file/d/1aM73ZTqhCrUQf2eaqKoF6wgxeBm_Fj4d/view?usp=drive [...] |
أثر التسويق بالضجة على القيمة المدركة للعلامة التجارية : دراسة عينة زبائن QOOXY - سطيف [texte imprimé] / بوطويل أميرة, Auteur ; صالحي ريان آية, Auteur ; بن سالم فاروق, Directeur de thèse . - [S.l.] : كلية العلوم الاقتصادية والتجارية وعلوم التسيير, 2024 . - 121 ; نسخة إلكترونية. ISSN : TH/M4969 Langues : Arabe Résumé : | الملخص
هدفت هذه الدراسة في قياس مدى تأثير التسويق بالضجة على القيمة المدركة للعلامة التجارية على عينة زبائن كوكسي بسطيف، وكانت الفرضية الرئيسية الاولى تنص على وجود أثر ذو دلالة إحصائية للتسويق بالضجة على القيمة المدركة للعلامة التجارية لدى عينة الدراسة والفرضية الرئيسية الثانية تنص على أنه لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متغيري الدراسة تعزى لمتغير البيانات الشخصية لدى العينة المدروسة، ولتحقيق هذه الأهداف تم استخدام المنهج الوصفيحيث تمّ الاعتماد على عدد من المراجع في بناء الإطار النظري، وتم الاعتماد على الاستبيان بشكله الإلكتروني كأداة رئيسية لجمع البيانات حيث تم توزيعه على زبائن كوكسي، الذين بلغ عددهم305 زبون. وقد تم استخدام مجموعة متنوعة من الأدوات الإحصائية لتحليل ومعالجة البيانات بالاستعانة ببرنامج الحزم الإحصائية SPSS V.26 وتوصلت الدراسة إلى عدد من النتائج أبرزها:
وفقا لعينة الدراسة (زبائن مؤسسة كوكسي) للتسويق بالضجة بأبعاده الثلاث (خلق الضجة، زرع الفكرة، خلق حوافز المشاركة) لها تأثير على القيمة المدركة للعلامة التجارية حسب عينة الدراسة كوكسي، كما أظهر التحليل بعدي خلق الضجة وخلق حوافز المشاركة هما أكثر الأبعاد تأثيرا، بينما وجد أنّه لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين التسويق بالضجة والقيمة المدركة للعلامة التجارية، وبناءا على هذه النتائج تم تقديم مجموعة من الاقتراحات.
الكلمات المفتاحية: التسويق بالضجة، القيمة المدركة للعلامة التجارية، كوكسي.
Abstract
This study aimed to measure the impact of health marketing on the perceived value of the brand among a sample of Qooxy customers in Sétif. The first main hypothesis stated that there is a statistically significant impact of buzz marketing on the perceived value of the brand among the study sample. The second main hypothesis stated that there are no statistically significant differences between the study variables attributable to the personal data variables of the studied sample. To achieve these goals, a descriptive approach was used, relying on several references to build the theoretical framework. An electronic questionnaire was used as the primary tool for data collection, distributed to Qooxy customers, totaling 305 respondents. A variety of statistical tools were used to analyze and process the data with the help of SPSS V26 software. The study reached several key findings:
According to the study sample (Qooxy customers), health marketing with its three dimensions (buzz creation, idea planting, and creating incentives for participation) impacts the perceived value of the brand. The dimensions of buzz creation and creating incentives for participation were found to be the most influential. There are no statistically significant differences between buzz marketing and the perceived value of the brand based on the personal data of the sample. Based on these results, a set of recommendations was presented.
Keywords: buzz marketing, perceived brand value, Qooxy.
| En ligne : | https://drive.google.com/file/d/1aM73ZTqhCrUQf2eaqKoF6wgxeBm_Fj4d/view?usp=drive [...] |
|  |