Titre : | دور الثقافة التنظيمية في تحسين أداء العاملين : دراسة حالة المؤسسة التربوية عقاب عبد الله بسطيف- | Type de document : | texte imprimé | Auteurs : | ملياني هيام, Auteur ; بن زيان آمنة, Auteur ; سعاد وادة, Directeur de thèse | Editeur : | كلية العلوم الاقتصادية والتجارية وعلوم التسير | Année de publication : | 2024 | Importance : | 120 | Format : | نسخة الكترونية | ISBN/ISSN/EAN : | TH/M4921 | Langues : | Arabe | Tags : | الكلمات المفتاحية: الثقافة التنظيمية، الأداء الوظيفي، تحسين آداء العاملين.
Keywords: Organizational culture, job performance, improving employee performance | Résumé : | الملخص
هدفت هذه الدراسة إلى معرفة دور الثقافة التنظيمية في تحسين آداء العاملين –دراسة ميدانية بمتوسطة عقاب عبد الله تيزي نبشار سطيف. وقد أجريت الدراسة على(60) عاملا من مجموع (62) عاملا على مستوى المتوسطة ولتحقيق أهداف الدراسة صممت الطالبتان استبيانا مكونا من (31) عبارة في صورته النهائية. تم التأكد من صدقه، وحساب ثباته، الذي بلغ (0,85) بواسطة معادلة ألفا كرومباخ، بالإضافة إلى ذلك تم الاستعانة بأسلوب الملاحظة والمقابلة كأدوات مساعدة في التحليل. وللإجابة عن أسئلة الدراسة تم استخدام المتوسطات الحسابية والانحرافات المعيارية، ومعامل الارتباط بيرسون ومعامل الانحدار. وتوصلت الدراسة إلى مجموعة من النتائج أهمها: أن الثقافة التنظيمية لها أهمية على مستوى المؤسسات التعليمية وأن لها دور ايجابي كبير في تحسين أداء العاملين بالمؤسسات التربوية.
Abstract:
This study aimed to know the role of organizational culture inimproving employees’ performance - a field study at AKab Abdullah Tizi Nebchar Setif Middle School. The study was conducted on (60) workers out of a total of (62) workers at the level of the state of Setif. To achieve the objectives of the study, the two students designed a questionnaire consisting of (31) statements in its final form. Its validity was confirmed, and its reliability, which reached (0.85), was calculated using the Crombach alpha equation. In addition, observation and interview methods were used as auxiliary tools in the analysis. To answer the study questions, arithmetic means, standard deviations, Pearson correlation coefficient, and regression coefficient were used. The study reached a set of results, the most important of which are: that organizational culture is important at the level of educational institutions and that it has a major positive role in improving the performance of employees in educational institutions.
| En ligne : | https://drive.google.com/file/d/18xpFmw2RFD57MQ3K8G_wcl67D7Fl-QLk/view?usp=drive [...] |
دور الثقافة التنظيمية في تحسين أداء العاملين : دراسة حالة المؤسسة التربوية عقاب عبد الله بسطيف- [texte imprimé] / ملياني هيام, Auteur ; بن زيان آمنة, Auteur ; سعاد وادة, Directeur de thèse . - [S.l.] : كلية العلوم الاقتصادية والتجارية وعلوم التسير, 2024 . - 120 ; نسخة الكترونية. ISSN : TH/M4921 Langues : Arabe Tags : | الكلمات المفتاحية: الثقافة التنظيمية، الأداء الوظيفي، تحسين آداء العاملين.
Keywords: Organizational culture, job performance, improving employee performance | Résumé : | الملخص
هدفت هذه الدراسة إلى معرفة دور الثقافة التنظيمية في تحسين آداء العاملين –دراسة ميدانية بمتوسطة عقاب عبد الله تيزي نبشار سطيف. وقد أجريت الدراسة على(60) عاملا من مجموع (62) عاملا على مستوى المتوسطة ولتحقيق أهداف الدراسة صممت الطالبتان استبيانا مكونا من (31) عبارة في صورته النهائية. تم التأكد من صدقه، وحساب ثباته، الذي بلغ (0,85) بواسطة معادلة ألفا كرومباخ، بالإضافة إلى ذلك تم الاستعانة بأسلوب الملاحظة والمقابلة كأدوات مساعدة في التحليل. وللإجابة عن أسئلة الدراسة تم استخدام المتوسطات الحسابية والانحرافات المعيارية، ومعامل الارتباط بيرسون ومعامل الانحدار. وتوصلت الدراسة إلى مجموعة من النتائج أهمها: أن الثقافة التنظيمية لها أهمية على مستوى المؤسسات التعليمية وأن لها دور ايجابي كبير في تحسين أداء العاملين بالمؤسسات التربوية.
Abstract:
This study aimed to know the role of organizational culture inimproving employees’ performance - a field study at AKab Abdullah Tizi Nebchar Setif Middle School. The study was conducted on (60) workers out of a total of (62) workers at the level of the state of Setif. To achieve the objectives of the study, the two students designed a questionnaire consisting of (31) statements in its final form. Its validity was confirmed, and its reliability, which reached (0.85), was calculated using the Crombach alpha equation. In addition, observation and interview methods were used as auxiliary tools in the analysis. To answer the study questions, arithmetic means, standard deviations, Pearson correlation coefficient, and regression coefficient were used. The study reached a set of results, the most important of which are: that organizational culture is important at the level of educational institutions and that it has a major positive role in improving the performance of employees in educational institutions.
| En ligne : | https://drive.google.com/file/d/18xpFmw2RFD57MQ3K8G_wcl67D7Fl-QLk/view?usp=drive [...] |
|  |