Titre : | أثر تبني ممارسات ثقافة الجودة في تحسين الميزة التنافسية للمؤسسة الاقتصادية | Autre titre : | دراسة ميدانية بمؤسسة iris tyres بولاية سطيف. | Type de document : | texte imprimé | Auteurs : | زديرة وجدان مريا, Auteur ; مدور علية, Auteur ; بوحرود فتيحة, Directeur de thèse | Editeur : | كلية العلوم الاقتصادية والتجارية وعلوم التسير | Année de publication : | 2024 | Importance : | 158 | Format : | نسخة إلكترونية | ISBN/ISSN/EAN : | TH/M4890 | Langues : | Arabe | Résumé : | تهدف هذه الدراسة إلى التعرف على أثر تبني ممارسات ثقافة الجودة ( التزام ودعم الإدارة العليا، التركيز على العميل، التحسين المستمر، مشاركة العاملين وتكوين فرق العمل ، والشراكة مع الموردين) في تحسين الميزة التنافسية من خلال أبعادها المتمثلة في (التكلفة ، الجودة، الاستجابة ، الابداع) في مؤسسة iris tyres . ولتحقيق هذا الهدف تم استخدام المنهج الوصفي التحليلي لأنه يلائم طبيعة الدراسة التي أجريناها ، إضافة إلى تصميم استبيان لإجراء استطلاع لآراء ووجهات النظر الموجودة في المؤسسة ، حيث تم توزيع 50 استبانة ، وتم استرجاع 37 استبانة قابلة للمعالجة، في حين تم الاعتماد على التحليل الإحصائي لاختبار فرضيات الدراسة بالاستعانة ببرنامج spss. وأثبتت نتائج هذه الدراسة أنه يوجد تأثير ذو دلالة إحصائية عند مستوى معنوية 5% لمتغير ثقافة الجودة على الميزة التنافسية في مؤسسة iris tyres .
الكلمات المفتاحية: إدارة
This study aims to identify the impact of adopting quality culture practices (commitment and support of senior management, customer focus, continuous improvement, employee participation and team formation, and partnership with suppliers) in improving competitive advantage through its dimensions of (cost, quality, responsiveness, Creativity) at iris tyres institution . To achieve this goal, the descriptive analytical method was used to suit the nature of the study we conducted, in addition to designing a questionnaire to conduct a survey of the opinions and viewpoints present in the institution, where 50 questionnaires were distributed, and 37 questionnaires that could be processed were retrieved, while statistical analysis was relied upon to test hypotheses. Study using the SPSS program. The results of this study proved that there is a statistically significant effect at a 5% significance level for the quality culture variable on the competitive advantage in Iris Tires.
Keywords: total quality management, quality culture, competitive advantage, economic institution.
| En ligne : | https://drive.google.com/file/d/1PL5-tZf73CTkccHWbuoChveHkuX6tMyR/view?usp=drive [...] |
أثر تبني ممارسات ثقافة الجودة في تحسين الميزة التنافسية للمؤسسة الاقتصادية ; دراسة ميدانية بمؤسسة iris tyres بولاية سطيف. [texte imprimé] / زديرة وجدان مريا, Auteur ; مدور علية, Auteur ; بوحرود فتيحة, Directeur de thèse . - [S.l.] : كلية العلوم الاقتصادية والتجارية وعلوم التسير, 2024 . - 158 ; نسخة إلكترونية. ISSN : TH/M4890 Langues : Arabe Résumé : | تهدف هذه الدراسة إلى التعرف على أثر تبني ممارسات ثقافة الجودة ( التزام ودعم الإدارة العليا، التركيز على العميل، التحسين المستمر، مشاركة العاملين وتكوين فرق العمل ، والشراكة مع الموردين) في تحسين الميزة التنافسية من خلال أبعادها المتمثلة في (التكلفة ، الجودة، الاستجابة ، الابداع) في مؤسسة iris tyres . ولتحقيق هذا الهدف تم استخدام المنهج الوصفي التحليلي لأنه يلائم طبيعة الدراسة التي أجريناها ، إضافة إلى تصميم استبيان لإجراء استطلاع لآراء ووجهات النظر الموجودة في المؤسسة ، حيث تم توزيع 50 استبانة ، وتم استرجاع 37 استبانة قابلة للمعالجة، في حين تم الاعتماد على التحليل الإحصائي لاختبار فرضيات الدراسة بالاستعانة ببرنامج spss. وأثبتت نتائج هذه الدراسة أنه يوجد تأثير ذو دلالة إحصائية عند مستوى معنوية 5% لمتغير ثقافة الجودة على الميزة التنافسية في مؤسسة iris tyres .
الكلمات المفتاحية: إدارة
This study aims to identify the impact of adopting quality culture practices (commitment and support of senior management, customer focus, continuous improvement, employee participation and team formation, and partnership with suppliers) in improving competitive advantage through its dimensions of (cost, quality, responsiveness, Creativity) at iris tyres institution . To achieve this goal, the descriptive analytical method was used to suit the nature of the study we conducted, in addition to designing a questionnaire to conduct a survey of the opinions and viewpoints present in the institution, where 50 questionnaires were distributed, and 37 questionnaires that could be processed were retrieved, while statistical analysis was relied upon to test hypotheses. Study using the SPSS program. The results of this study proved that there is a statistically significant effect at a 5% significance level for the quality culture variable on the competitive advantage in Iris Tires.
Keywords: total quality management, quality culture, competitive advantage, economic institution.
| En ligne : | https://drive.google.com/file/d/1PL5-tZf73CTkccHWbuoChveHkuX6tMyR/view?usp=drive [...] |
|  |