Titre : | أسباب وآثار التغيب حسب إدراك الموظف والإدارة | Autre titre : | دراسة حالة بمديرية الموارد المائية سطيف | Type de document : | texte imprimé | Auteurs : | سهام دراجي, Auteur ; مونيا عياش, Auteur ; فتيحة ونوغي, Directeur de thèse | Editeur : | كلية العلوم الاقتصادية سطيف | Année de publication : | 2024 | Importance : | 120 | Format : | نسخة الكترونية | ISBN/ISSN/EAN : | TH/M4884 | Langues : | Arabe | Tags : | الكلمات المفتاحية: الإدارة - الإدراك- التغيب- الموظف
Employee- Cognitive-Administration- Absenteeism | Résumé : | تهدف الدراسة الحالية إلى معرفة أسباب وآثار التغيب حسب إدراك الموظف والإدارة دراسة حالة بمديرية الموارد المائية سطيف، حيث تمحورت هذه الدراسة على السؤال الرئيسي المتمثل في: ما هي الاختلافات في تصور أسباب وآثار التغيب بين الموظفين والإدارة في مديرية الموارد المائية لولاية سطيف، وكيف يمكن أن يسهم فهم هذه الاختلافات في تطوير استراتيجيات فعالة لإدارة التغيب؟
وللإجابة على السؤال الرئيسي تم الاعتماد على المنهج الوصفي الملائم لطبيعة الموضوع، وهذا باستخدام مجموعة من الأدوات لجمع البيانات انطلاقا من الملاحظة والمقابلة. طبقت هذه الأدوات على عينة قصدية تمثلت في 15 موظفا و06 إداريين.
وقد أسفرت نتائج الدراسة الميدانية على أن الأسباب الرئيسية للتغيب من وجهة نظر كل من الموظفين والإدارة تشترك في نقاط كثيرة، كما أن هناك توافق في إدراكهم للآثار المترتبة عن التغيب وفي تصوراتهم حول الظاهرة، لذلك فمحاولة تحسين علاقة العمل بين كلا الطرفين طريقة فعالة لتحسين الأداء والتأثير إيجابيا على ثقافة المؤسسة من خلال النقاش والتفاهم، نوعية الاتصالات وإشراك الموظفين في اتخاذ القرارات واقتراح الحلول، ويمكن أن يسهم توحيد تصورات التغيب بين الموظفين والإدارة في تطوير استراتيجيات إدارة تغيب أكثر فعالية وذلك عن طريق التواصل اليومي، توافق أهداف الموظفين والإدارة، مراقبة الحضور والتحقق منه، الاحترافية في تحقيق التوازن بين العمل والحياة الشخصية وقياس نتائج استراتيجية التغيير الثقافي اعتمادا على استبيان الموظفين.
ABSTRACT
The current study aims to find out the causes and effects of absenteeism according to the perception of the employee and management a case study in the Water Resources Directorate in Setif.This study focused on the main question of what are the differences in the perception of the causes and effects of absenteeism between employees and management in Water Resources Directorate in Setif, and how can understanding thesedifferences will contribute to developing effective strategies for managing absenteeism .
To answer the previous questions, we relied on the descriptive approach appropriate to the nature of the topic using a set of tools to collect data based on observation and interviews, these tools were applied a purposive sample consisted of 15 employees and 6 administrators
The results of the field study revealed that the main reasons for absenteeism from the point of view of
Employees and management share many points in common, and there is agreement in their awareness of the implications absenteeism and their perceptions of the phenomenon, so trying to improve the working relationship between both parties is an effective way to improve performance and positively influence the culture of the organization through discussion and understanding, quality of communication and involve employees in making decision and proposing solutions. Unifying perceptions of absenteeism between employees and management can contribute to developing more effective captain management strategies through communication .Daily, alignment of employee and management goals, monitoring and verifying attendance, professionalism in achieving work-life balance, and measuring the results of the cultural change strategy based on an employee questionnaire.
| En ligne : | https://drive.google.com/file/d/1QeZlEMxtOB96fWCK8aOO8Jni7OydADaD/view?usp=drive [...] |
أسباب وآثار التغيب حسب إدراك الموظف والإدارة ; دراسة حالة بمديرية الموارد المائية سطيف [texte imprimé] / سهام دراجي, Auteur ; مونيا عياش, Auteur ; فتيحة ونوغي, Directeur de thèse . - [S.l.] : كلية العلوم الاقتصادية سطيف, 2024 . - 120 ; نسخة الكترونية. ISSN : TH/M4884 Langues : Arabe Tags : | الكلمات المفتاحية: الإدارة - الإدراك- التغيب- الموظف
Employee- Cognitive-Administration- Absenteeism | Résumé : | تهدف الدراسة الحالية إلى معرفة أسباب وآثار التغيب حسب إدراك الموظف والإدارة دراسة حالة بمديرية الموارد المائية سطيف، حيث تمحورت هذه الدراسة على السؤال الرئيسي المتمثل في: ما هي الاختلافات في تصور أسباب وآثار التغيب بين الموظفين والإدارة في مديرية الموارد المائية لولاية سطيف، وكيف يمكن أن يسهم فهم هذه الاختلافات في تطوير استراتيجيات فعالة لإدارة التغيب؟
وللإجابة على السؤال الرئيسي تم الاعتماد على المنهج الوصفي الملائم لطبيعة الموضوع، وهذا باستخدام مجموعة من الأدوات لجمع البيانات انطلاقا من الملاحظة والمقابلة. طبقت هذه الأدوات على عينة قصدية تمثلت في 15 موظفا و06 إداريين.
وقد أسفرت نتائج الدراسة الميدانية على أن الأسباب الرئيسية للتغيب من وجهة نظر كل من الموظفين والإدارة تشترك في نقاط كثيرة، كما أن هناك توافق في إدراكهم للآثار المترتبة عن التغيب وفي تصوراتهم حول الظاهرة، لذلك فمحاولة تحسين علاقة العمل بين كلا الطرفين طريقة فعالة لتحسين الأداء والتأثير إيجابيا على ثقافة المؤسسة من خلال النقاش والتفاهم، نوعية الاتصالات وإشراك الموظفين في اتخاذ القرارات واقتراح الحلول، ويمكن أن يسهم توحيد تصورات التغيب بين الموظفين والإدارة في تطوير استراتيجيات إدارة تغيب أكثر فعالية وذلك عن طريق التواصل اليومي، توافق أهداف الموظفين والإدارة، مراقبة الحضور والتحقق منه، الاحترافية في تحقيق التوازن بين العمل والحياة الشخصية وقياس نتائج استراتيجية التغيير الثقافي اعتمادا على استبيان الموظفين.
ABSTRACT
The current study aims to find out the causes and effects of absenteeism according to the perception of the employee and management a case study in the Water Resources Directorate in Setif.This study focused on the main question of what are the differences in the perception of the causes and effects of absenteeism between employees and management in Water Resources Directorate in Setif, and how can understanding thesedifferences will contribute to developing effective strategies for managing absenteeism .
To answer the previous questions, we relied on the descriptive approach appropriate to the nature of the topic using a set of tools to collect data based on observation and interviews, these tools were applied a purposive sample consisted of 15 employees and 6 administrators
The results of the field study revealed that the main reasons for absenteeism from the point of view of
Employees and management share many points in common, and there is agreement in their awareness of the implications absenteeism and their perceptions of the phenomenon, so trying to improve the working relationship between both parties is an effective way to improve performance and positively influence the culture of the organization through discussion and understanding, quality of communication and involve employees in making decision and proposing solutions. Unifying perceptions of absenteeism between employees and management can contribute to developing more effective captain management strategies through communication .Daily, alignment of employee and management goals, monitoring and verifying attendance, professionalism in achieving work-life balance, and measuring the results of the cultural change strategy based on an employee questionnaire.
| En ligne : | https://drive.google.com/file/d/1QeZlEMxtOB96fWCK8aOO8Jni7OydADaD/view?usp=drive [...] |
|  |