Titre : | دور التسويق الاستباقي في تعزيز الأداء الفندقي | Autre titre : | دراسـة استـطلاعية لمجموعة من المؤسسـات الفنـدقية بمدينة سطيف | Type de document : | texte imprimé | Auteurs : | عطوي نجمة, Auteur ; عناني عبد الرؤوف, Auteur | Editeur : | كلية العلوم الاقتصادية سطيف | Année de publication : | 2024 | Importance : | 120 | Format : | CD/DVD | ISBN/ISSN/EAN : | TH/M4843 | Langues : | Arabe | Tags : | التسويق الاستباقي، الأداء التسويقي الفندقي، المؤسسات الفندقية، سطيف.
Keywords: Proactive marketing Hotel marketing performance Hotel establishments Setif. | Résumé : | ملخص:
هدفت هذه الدراسة إلى تحديد دور التسويق الاستباقي في تعزيز الأداء التسويقي للمؤسسات الفندقية، انطلاقًا من متغيرين رئيسيين هما: التسويق الاستباقي كمتغير مستقل، والذي تم قياسه بالاعتماد على الأبعاد الأربعة التالية: إدارة المخاطر، المرونة، البحث عن الفرص الجديدة، القدرة الإبداعية؛ الأداء التسويقي الفندقي كمتغير تابع، والذي تم قياسه من خلال أبعاده وهي: الحصة السوقية، الربحية، رضا الزبون، وحجم المبيعات.
ولتحقيق أهداف الدراسة، تم تصميم مقابلات مهيكلة موجهة لأصحاب ومدراء الفنادق في مدينة سطيف، حيث شملت الدراسة خمسة فنادق. أُجريت المقابلات شفويا وتم تحليلها باستخدام برنامجNVivo 14.
أظهرت النتائج أن التسويق الاستباقي يساهم بشكل كبير في نجاح الفنادق من خلال توفير نظرة استشرافية تمكنها من فهم احتياجات العملاء وتوقعاتهم، مما يؤدي إلى جذب العملاء وتحفيزهم على الحجز المبكر. كما يساعد في التنبؤ بالأخطار والتكيف مع التغيرات السريعة في السوق واكتشاف الفرص الجديدة، وتعزيز الابتكار، وتحقيق رضا العملاء وزيادة الربحية والمبيعات، تحسين الحصة السوقية للفنادق. خلال جائحة كوفيد-19، كان للتسويق الاستباقي دور حاسم في تجاوز الفنادق للتحديات والحفاظ على علاقات جيدة مع العملاء.
بناءً على هذه النتائج، أوصت الدراسة بتعزيز استخدام التسويق الاستباقي في الفنادق، وتدريب الموظفين على أدوات التحليل والتسويق الاستباقي، تحسين التواصل مع العملاء، ومواكبة التغيرات السريعة في السوق.
This study aimed to determine the role of proactive marketing in enhancing the marketing performance of hotel establishments, based on two main variables: proactive marketing as an independent variable, which was measured based on the following four dimensions: risk management, flexibility, opportunity seeking, and creative ability; and hotel marketing performance as a dependent variable, which was measured through its dimensions: market share, profitability, customer satisfaction, and sales volume.
To achieve the study's objectives, structured interviews were designed and directed to hotel owners and managers in the city of Setif, covering five hotels. The interviews were conducted orally and analysed using NVivo 14 software.
The results showed that proactive marketing significantly contributes to the success of hotels by providing a forward-looking perspective that enables them to understand customer needs and expectations, leading to attracting customers and encouraging early bookings. It also helps in predicting risks, adapting to rapid market changes, discovering new opportunities, fostering innovation, achieving customer satisfaction, increasing profitability and sales, and improving the market share of hotels. During the COVID-19 pandemic, proactive marketing played a crucial role in helping hotels overcome challenges and maintain good relationships with customers.
Based on these results, the study recommended enhancing the use of proactive marketing in hotels, training employees on analytical and proactive marketing tools, improving communication with customers, and keeping up with rapid market changes.
| En ligne : | https://drive.google.com/file/d/1pliOoeFqhWxiJM33lYlKRgtbKghC261a/view?usp=drive [...] |
دور التسويق الاستباقي في تعزيز الأداء الفندقي ; دراسـة استـطلاعية لمجموعة من المؤسسـات الفنـدقية بمدينة سطيف [texte imprimé] / عطوي نجمة, Auteur ; عناني عبد الرؤوف, Auteur . - [S.l.] : كلية العلوم الاقتصادية سطيف, 2024 . - 120 ; CD/DVD. ISSN : TH/M4843 Langues : Arabe Tags : | التسويق الاستباقي، الأداء التسويقي الفندقي، المؤسسات الفندقية، سطيف.
Keywords: Proactive marketing Hotel marketing performance Hotel establishments Setif. | Résumé : | ملخص:
هدفت هذه الدراسة إلى تحديد دور التسويق الاستباقي في تعزيز الأداء التسويقي للمؤسسات الفندقية، انطلاقًا من متغيرين رئيسيين هما: التسويق الاستباقي كمتغير مستقل، والذي تم قياسه بالاعتماد على الأبعاد الأربعة التالية: إدارة المخاطر، المرونة، البحث عن الفرص الجديدة، القدرة الإبداعية؛ الأداء التسويقي الفندقي كمتغير تابع، والذي تم قياسه من خلال أبعاده وهي: الحصة السوقية، الربحية، رضا الزبون، وحجم المبيعات.
ولتحقيق أهداف الدراسة، تم تصميم مقابلات مهيكلة موجهة لأصحاب ومدراء الفنادق في مدينة سطيف، حيث شملت الدراسة خمسة فنادق. أُجريت المقابلات شفويا وتم تحليلها باستخدام برنامجNVivo 14.
أظهرت النتائج أن التسويق الاستباقي يساهم بشكل كبير في نجاح الفنادق من خلال توفير نظرة استشرافية تمكنها من فهم احتياجات العملاء وتوقعاتهم، مما يؤدي إلى جذب العملاء وتحفيزهم على الحجز المبكر. كما يساعد في التنبؤ بالأخطار والتكيف مع التغيرات السريعة في السوق واكتشاف الفرص الجديدة، وتعزيز الابتكار، وتحقيق رضا العملاء وزيادة الربحية والمبيعات، تحسين الحصة السوقية للفنادق. خلال جائحة كوفيد-19، كان للتسويق الاستباقي دور حاسم في تجاوز الفنادق للتحديات والحفاظ على علاقات جيدة مع العملاء.
بناءً على هذه النتائج، أوصت الدراسة بتعزيز استخدام التسويق الاستباقي في الفنادق، وتدريب الموظفين على أدوات التحليل والتسويق الاستباقي، تحسين التواصل مع العملاء، ومواكبة التغيرات السريعة في السوق.
This study aimed to determine the role of proactive marketing in enhancing the marketing performance of hotel establishments, based on two main variables: proactive marketing as an independent variable, which was measured based on the following four dimensions: risk management, flexibility, opportunity seeking, and creative ability; and hotel marketing performance as a dependent variable, which was measured through its dimensions: market share, profitability, customer satisfaction, and sales volume.
To achieve the study's objectives, structured interviews were designed and directed to hotel owners and managers in the city of Setif, covering five hotels. The interviews were conducted orally and analysed using NVivo 14 software.
The results showed that proactive marketing significantly contributes to the success of hotels by providing a forward-looking perspective that enables them to understand customer needs and expectations, leading to attracting customers and encouraging early bookings. It also helps in predicting risks, adapting to rapid market changes, discovering new opportunities, fostering innovation, achieving customer satisfaction, increasing profitability and sales, and improving the market share of hotels. During the COVID-19 pandemic, proactive marketing played a crucial role in helping hotels overcome challenges and maintain good relationships with customers.
Based on these results, the study recommended enhancing the use of proactive marketing in hotels, training employees on analytical and proactive marketing tools, improving communication with customers, and keeping up with rapid market changes.
| En ligne : | https://drive.google.com/file/d/1pliOoeFqhWxiJM33lYlKRgtbKghC261a/view?usp=drive [...] |
|  |