Titre : | دور إستخدام تكنولوجيا المعلومات في تحسين جودة الخدمات - : دراسة حالة القرض الشعبي الجزائري -وكالة عين تيبنت-و -وكالة 364 | Type de document : | texte imprimé | Auteurs : | حمام فلة, Auteur ; عيلان جهان, Auteur ; خلوطة ريمة, Directeur de thèse | Editeur : | كلية العلوم الاقتصادية سطيف | Année de publication : | 2024 | Importance : | 120 | Format : | نسخة الكترونية | ISBN/ISSN/EAN : | TH/M4817 | Langues : | Arabe | Tags : | تكنولوجيا المعلومات ، جودة الخدمات ، الجودة، الخدمة.
Key words: information technology, service quality, quality, service | Résumé : | تهدف هذه الدراسة إلى التعرف إلى مدى تأثير تكنولوجيا المعلومات والإتصال بأبعادها (المكونات المادية ، شبكات الإتصال ، قواعد البيانات) في تحسين جودة الخدمات لدى بنك القرض الشعبي الجزائري بولاية سطيف ، قصد الإجابة على إشكالية الدراسة "ماهو دور تكنولوجيا المعلومات في تحسين جودة الخدمات ؟" وتأكيد أو نفي صحة الفرضيات ، تم الإعتماد على الإستبيان كأداة لجمع المعلومات اللازمة ، حيث تم إسترجاع عينة مكونة من 56إستمارة من موظفي وعملاء بنك القرض الشعبي الجزائري ، وقد تم استعمال الأساليب الإحصائية المناسبة لتحليل بيانات الدراسة ، واختبار فرضياتها باستخدام برنامج الحزمة الإحصائية (spss) .وقد خلصت الدراسة إلى مجموعة من النتائج ، أهمها وجود دور إيجابي ذات دلالة إحصائية عند مستوى (0.675) بين إستخدام تكنولوجيا المعلومات وجودة الخدمات ، ووجود علاقة بين إستخدام تكنولوجيا المعلومات وبين أبعاد جودة الخدمات (الملموسية ، الإعتمادية ، الإستجابة ، التعاطف ) في بنك القرض الشعبي الجزائري.
Abstract :
This study aims to identify the impact of in its dimensions (hardware, communication networks , databases) in improving the quality of services to Algerian people’s credit bank in the state of Sétif, in order to answer the problem of the study “what is the role of information technology in improving the quality of services ?” conforming or denying the validity of hypotheses the questionnaire was relied upon as a tool to collect the necessary information, as a sample of 56 questionnaire was retrived from employees and clients of the Algerian people’s credit bank appropriat statistical methods were used to analyse the study data and test its hypotheses using the statistical package program (spss) .The study summarized a set of results, the most important of which is the existence of a statistically significant correlation at the level of (0.675) between the use of information technology and the quality of services, there is a relationship between the use of information technology and the dimensions of service quality (Tangibility, reliability ,response, sympathy) in the Algerian people’s credit bank.
| En ligne : | https://drive.google.com/file/d/1U79XaWwvo6FUlDvQFdvjABuOi9gLdXCp/view?usp=drive [...] |
دور إستخدام تكنولوجيا المعلومات في تحسين جودة الخدمات - : دراسة حالة القرض الشعبي الجزائري -وكالة عين تيبنت-و -وكالة 364 [texte imprimé] / حمام فلة, Auteur ; عيلان جهان, Auteur ; خلوطة ريمة, Directeur de thèse . - [S.l.] : كلية العلوم الاقتصادية سطيف, 2024 . - 120 ; نسخة الكترونية. ISSN : TH/M4817 Langues : Arabe Tags : | تكنولوجيا المعلومات ، جودة الخدمات ، الجودة، الخدمة.
Key words: information technology, service quality, quality, service | Résumé : | تهدف هذه الدراسة إلى التعرف إلى مدى تأثير تكنولوجيا المعلومات والإتصال بأبعادها (المكونات المادية ، شبكات الإتصال ، قواعد البيانات) في تحسين جودة الخدمات لدى بنك القرض الشعبي الجزائري بولاية سطيف ، قصد الإجابة على إشكالية الدراسة "ماهو دور تكنولوجيا المعلومات في تحسين جودة الخدمات ؟" وتأكيد أو نفي صحة الفرضيات ، تم الإعتماد على الإستبيان كأداة لجمع المعلومات اللازمة ، حيث تم إسترجاع عينة مكونة من 56إستمارة من موظفي وعملاء بنك القرض الشعبي الجزائري ، وقد تم استعمال الأساليب الإحصائية المناسبة لتحليل بيانات الدراسة ، واختبار فرضياتها باستخدام برنامج الحزمة الإحصائية (spss) .وقد خلصت الدراسة إلى مجموعة من النتائج ، أهمها وجود دور إيجابي ذات دلالة إحصائية عند مستوى (0.675) بين إستخدام تكنولوجيا المعلومات وجودة الخدمات ، ووجود علاقة بين إستخدام تكنولوجيا المعلومات وبين أبعاد جودة الخدمات (الملموسية ، الإعتمادية ، الإستجابة ، التعاطف ) في بنك القرض الشعبي الجزائري.
Abstract :
This study aims to identify the impact of in its dimensions (hardware, communication networks , databases) in improving the quality of services to Algerian people’s credit bank in the state of Sétif, in order to answer the problem of the study “what is the role of information technology in improving the quality of services ?” conforming or denying the validity of hypotheses the questionnaire was relied upon as a tool to collect the necessary information, as a sample of 56 questionnaire was retrived from employees and clients of the Algerian people’s credit bank appropriat statistical methods were used to analyse the study data and test its hypotheses using the statistical package program (spss) .The study summarized a set of results, the most important of which is the existence of a statistically significant correlation at the level of (0.675) between the use of information technology and the quality of services, there is a relationship between the use of information technology and the dimensions of service quality (Tangibility, reliability ,response, sympathy) in the Algerian people’s credit bank.
| En ligne : | https://drive.google.com/file/d/1U79XaWwvo6FUlDvQFdvjABuOi9gLdXCp/view?usp=drive [...] |
|  |