A partir de cette page vous pouvez :
Retourner au premier écran avec les catégories... |
Détail de l'auteur
Auteur زرواتــــي مواهب |
Documents disponibles écrits par cet auteur



Titre : أثر الكلمة المنطوقة الالكترونية على قرار اختيار الوجهة السياحية : دراسة تطبيقية على مجموعة من مستخدمي وسائل التواصل الاجتماعي بالجزائر Type de document : texte imprimé Auteurs : دباش جلول عبد الحي, Auteur ; مشري وائل, Auteur ; زرواتــــي مواهب, Directeur de thèse Editeur : كلية العلوم الاقتصادية والتجارية وعلوم التسيير Année de publication : 2024 Importance : 120 Format : نسخة الكترونية ISBN/ISSN/EAN : TH/M4915 Langues : Arabe Tags : الكلمات المفتاحية: الكلمة المنطوقة الإلكترونية، قرار اختيار الوجهة، وسائل التواصل الاجتماعي، السياحة، الجزائر.
Keywords: electronic word of mouth (eWOM), destination choice decision, social media, tourism, Algeria.Résumé : الملخص:
مع تزايد أهمية وسائل التواصل الاجتماعي وتأثيرها على قرارات الأفراد، هدفت هذه الدراسة إلى استكشاف أثر الكلمة المنطوقة الإلكترونية على قرار اختيار الوجهة السياحية من قبل السائحين. تناولت الدراسة أبعاد الكلمة المنطوقة الإلكترونية من حيث مصدر المعلومات، كثافتها، مصداقيتها، وجودتها، وأثرها على قرار السائح الذي تمت دراسته عبر مراحله المتمثلة في: الوعي، الاهتمام، التقييم، التجربة، الاختيار. تم تصميم استبيان موجه لمجموعة من مستخدمي وسائل التواصل الاجتماعي في الجزائر، حيث اشتملت العينة على 103 مستخدمين. تم تحليل النتائج باستخدام أسلوب الانحدار الخطي المتعدد وبرنامج SPSS.28.
وأظهرت أهم النتائج وجود أثر ذو دلالة إحصائية لكل من مصدر المعلومات وكثافتها على قرار اختيار الوجهة السياحية من وجهة نظر عينة الدراسة، في حين لم يظهر كل من مصداقية وجودة المعلومات تأثيرا ذو دلالة إحصائية. كما بينت الدراسة أن التفاعل عبر وسائل التواصل الاجتماعي يلعب دورا مهما في تشكيل قرارات السائحين. في النهاية، قدمت الدراسة مجموعة من الاقتراحات والتوصيات لمسيري الوجهات السياحية لتحسين استراتيجياتهم في استخدام وسائل التواصل الاجتماعي للتأثير على قرارات السائحين.
Abstract:
With the growing importance of social media and its influence on individuals' decisions, this study aimed to explore the impact of electronic word of mouth (eWOM) on tourists' destination choice decisions. The study examined various aspects of eWOM, including information source, intensity, credibility, quality, and their effects on the tourist's decision, analyzed through stages: awareness, interest, evaluation, trial, and choice. A questionnaire was designed and directed to a group of social media users in Algeria, with a sample size of 103 users. The results were analyzed using multiple linear regression and SPSS.28 software.
The key findings indicated a statistically significant effect of both the information source and its intensity on the destination choice decision from the perspective of the study sample. In contrast, neither the credibility nor the quality of the information showed a statistically significant impact. The study also highlighted that interaction through social media plays a crucial role in shaping tourists' decisions.
In conclusion, the study provided a set of suggestions and recommendations for destinations managers to improve their strategies in using social media to influence tourists' decisions.En ligne : https://drive.google.com/file/d/1RG9VweNWP9hDoi5RQ7TDVNE-80WkOaom/view?usp=drive [...] أثر الكلمة المنطوقة الالكترونية على قرار اختيار الوجهة السياحية : دراسة تطبيقية على مجموعة من مستخدمي وسائل التواصل الاجتماعي بالجزائر [texte imprimé] / دباش جلول عبد الحي, Auteur ; مشري وائل, Auteur ; زرواتــــي مواهب, Directeur de thèse . - [S.l.] : كلية العلوم الاقتصادية والتجارية وعلوم التسيير, 2024 . - 120 ; نسخة الكترونية.
ISSN : TH/M4915
Langues : Arabe
Tags : الكلمات المفتاحية: الكلمة المنطوقة الإلكترونية، قرار اختيار الوجهة، وسائل التواصل الاجتماعي، السياحة، الجزائر.
Keywords: electronic word of mouth (eWOM), destination choice decision, social media, tourism, Algeria.Résumé : الملخص:
مع تزايد أهمية وسائل التواصل الاجتماعي وتأثيرها على قرارات الأفراد، هدفت هذه الدراسة إلى استكشاف أثر الكلمة المنطوقة الإلكترونية على قرار اختيار الوجهة السياحية من قبل السائحين. تناولت الدراسة أبعاد الكلمة المنطوقة الإلكترونية من حيث مصدر المعلومات، كثافتها، مصداقيتها، وجودتها، وأثرها على قرار السائح الذي تمت دراسته عبر مراحله المتمثلة في: الوعي، الاهتمام، التقييم، التجربة، الاختيار. تم تصميم استبيان موجه لمجموعة من مستخدمي وسائل التواصل الاجتماعي في الجزائر، حيث اشتملت العينة على 103 مستخدمين. تم تحليل النتائج باستخدام أسلوب الانحدار الخطي المتعدد وبرنامج SPSS.28.
وأظهرت أهم النتائج وجود أثر ذو دلالة إحصائية لكل من مصدر المعلومات وكثافتها على قرار اختيار الوجهة السياحية من وجهة نظر عينة الدراسة، في حين لم يظهر كل من مصداقية وجودة المعلومات تأثيرا ذو دلالة إحصائية. كما بينت الدراسة أن التفاعل عبر وسائل التواصل الاجتماعي يلعب دورا مهما في تشكيل قرارات السائحين. في النهاية، قدمت الدراسة مجموعة من الاقتراحات والتوصيات لمسيري الوجهات السياحية لتحسين استراتيجياتهم في استخدام وسائل التواصل الاجتماعي للتأثير على قرارات السائحين.
Abstract:
With the growing importance of social media and its influence on individuals' decisions, this study aimed to explore the impact of electronic word of mouth (eWOM) on tourists' destination choice decisions. The study examined various aspects of eWOM, including information source, intensity, credibility, quality, and their effects on the tourist's decision, analyzed through stages: awareness, interest, evaluation, trial, and choice. A questionnaire was designed and directed to a group of social media users in Algeria, with a sample size of 103 users. The results were analyzed using multiple linear regression and SPSS.28 software.
The key findings indicated a statistically significant effect of both the information source and its intensity on the destination choice decision from the perspective of the study sample. In contrast, neither the credibility nor the quality of the information showed a statistically significant impact. The study also highlighted that interaction through social media plays a crucial role in shaping tourists' decisions.
In conclusion, the study provided a set of suggestions and recommendations for destinations managers to improve their strategies in using social media to influence tourists' decisions.En ligne : https://drive.google.com/file/d/1RG9VweNWP9hDoi5RQ7TDVNE-80WkOaom/view?usp=drive [...] Réservation
Réserver ce document
Exemplaires
Cote Support Localisation Section Disponibilité م2/ 4915 مذكرة مكتبة الكلية مذكرات الماستر Disponible
Titre : أثر بيئة تقديم الخدمة على تعزيز تجربة الزبون في المؤسسة الفندقية : دراسة ميدانية على مجموعة من زبائن فندق بايزيد بولاية سطيف Type de document : texte imprimé Auteurs : بن زيدان أسمهان, Auteur ; حكوم سيرين, Auteur ; زرواتــــي مواهب, Directeur de thèse Editeur : كلية العلوم الاقتصادية والتجارية وعلوم التسير Année de publication : 2024 Importance : 141 Format : نسخة إلكترونية ISBN/ISSN/EAN : TH/M4671 Langues : Arabe Tags : بيئة تقديم الخدمة؛ تجربة الزبون؛ المؤسسات الفندقية؛ فندق بيازيد.
Keywords:Servicescape Customer Experience Hotel Institutions Bayazid Hotel.Résumé : معتزايدأهميةتحسينتجربة الزبونوالبيئةالمحيطةبهفيظلتزايد المنافسة، هدفتهذهالدراسةإلىاستكشافأثربيئة تقديم الخدمة فيالمؤسسةالفندقيةعلىتعزيز تجربةالزبائن، من خلال تناول بيئة تقديم الخدمة من جوانب الجو العام للفندق، النظافة، الاتساع، التصميم، الديكور، اللافتات والرموز. بينما تم تحليل تجربة الزبون عبر راحة البال، لحظة الحقيقة خلال حصوله على الخدمة، التفاعل الاجتماعي والسلوكي وأخيرا توسيع التجربة. وقد تمتصميم استبيان موجه لزبائن فندق بيازيد بولاية سطيف. حيث اشتملت العينة على 100 زبون. تم تحليل النتائج باستخدام برنامج SPSS.28. وتمثلت أهم النتائج في أن بعض أبعاد بيئة تقديم الخدمة: الجو العام، الاتساع، الديكور لها تأثير ذو دلالة إحصائية على تجربة الزبون، في حين أن الأبعاد الأخرى: النظافة، التصميم، اللافتات والرموز لم تظهر تأثيرا ذا دلالة إحصائية. كما اتضح أنه لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في تقييم الزبائن محل الدراسة لبيئة تقديم الخدمة ولتجربتهم بالفندق تبعا لمتغيراتهم الديمغرافية ولجوانب تعاملهم مع الفندق. في الأخيرقدّمت الدراسة مجموعة من الاقتراحات والتوصيات لمسيري فندق بايزيد.
Abstract:
With the increasing importance of improving customer experience and the surrounding environment amidst growing competition, this study aimed to explore the impact of the servicescape in hotel institutions on enhancing customer experience. The study considered various aspects of the servicescape, including the hotel's general atmosphere, cleanliness, spaciousness, design, decor, and signage. The customer experience was analyzed through aspects such as peace of mind, moments of truth during service, social and behavioral interaction, and finally, experience extension. A questionnaire was designed and directed to the customers of Bayazid Hotel in Setif. The sample included 100 customers. The results were analyzed using the SPSS.28 software. The key findings indicated that some dimensions of the servicescape: general atmosphere, spaciousness, decor have a statistically significant impact on the customer experience, while other dimensions: cleanliness, design, signage did not show a statistically significant impact. Furthermore, it was found that there are no statistically significant differences in the evaluation of the servicescape and customer experience in the hotel based on their demographic variables and their interactions with the hotel. Finally, the study provided a set of suggestions and recommendations for the managers of the Bayazid Hotel.
En ligne : https://drive.google.com/file/d/1_v38mS9QwZOVZdAZ9L5gW5RNXen9TqPz/view?usp=drive [...] أثر بيئة تقديم الخدمة على تعزيز تجربة الزبون في المؤسسة الفندقية : دراسة ميدانية على مجموعة من زبائن فندق بايزيد بولاية سطيف [texte imprimé] / بن زيدان أسمهان, Auteur ; حكوم سيرين, Auteur ; زرواتــــي مواهب, Directeur de thèse . - [S.l.] : كلية العلوم الاقتصادية والتجارية وعلوم التسير, 2024 . - 141 ; نسخة إلكترونية.
ISSN : TH/M4671
Langues : Arabe
Tags : بيئة تقديم الخدمة؛ تجربة الزبون؛ المؤسسات الفندقية؛ فندق بيازيد.
Keywords:Servicescape Customer Experience Hotel Institutions Bayazid Hotel.Résumé : معتزايدأهميةتحسينتجربة الزبونوالبيئةالمحيطةبهفيظلتزايد المنافسة، هدفتهذهالدراسةإلىاستكشافأثربيئة تقديم الخدمة فيالمؤسسةالفندقيةعلىتعزيز تجربةالزبائن، من خلال تناول بيئة تقديم الخدمة من جوانب الجو العام للفندق، النظافة، الاتساع، التصميم، الديكور، اللافتات والرموز. بينما تم تحليل تجربة الزبون عبر راحة البال، لحظة الحقيقة خلال حصوله على الخدمة، التفاعل الاجتماعي والسلوكي وأخيرا توسيع التجربة. وقد تمتصميم استبيان موجه لزبائن فندق بيازيد بولاية سطيف. حيث اشتملت العينة على 100 زبون. تم تحليل النتائج باستخدام برنامج SPSS.28. وتمثلت أهم النتائج في أن بعض أبعاد بيئة تقديم الخدمة: الجو العام، الاتساع، الديكور لها تأثير ذو دلالة إحصائية على تجربة الزبون، في حين أن الأبعاد الأخرى: النظافة، التصميم، اللافتات والرموز لم تظهر تأثيرا ذا دلالة إحصائية. كما اتضح أنه لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في تقييم الزبائن محل الدراسة لبيئة تقديم الخدمة ولتجربتهم بالفندق تبعا لمتغيراتهم الديمغرافية ولجوانب تعاملهم مع الفندق. في الأخيرقدّمت الدراسة مجموعة من الاقتراحات والتوصيات لمسيري فندق بايزيد.
Abstract:
With the increasing importance of improving customer experience and the surrounding environment amidst growing competition, this study aimed to explore the impact of the servicescape in hotel institutions on enhancing customer experience. The study considered various aspects of the servicescape, including the hotel's general atmosphere, cleanliness, spaciousness, design, decor, and signage. The customer experience was analyzed through aspects such as peace of mind, moments of truth during service, social and behavioral interaction, and finally, experience extension. A questionnaire was designed and directed to the customers of Bayazid Hotel in Setif. The sample included 100 customers. The results were analyzed using the SPSS.28 software. The key findings indicated that some dimensions of the servicescape: general atmosphere, spaciousness, decor have a statistically significant impact on the customer experience, while other dimensions: cleanliness, design, signage did not show a statistically significant impact. Furthermore, it was found that there are no statistically significant differences in the evaluation of the servicescape and customer experience in the hotel based on their demographic variables and their interactions with the hotel. Finally, the study provided a set of suggestions and recommendations for the managers of the Bayazid Hotel.
En ligne : https://drive.google.com/file/d/1_v38mS9QwZOVZdAZ9L5gW5RNXen9TqPz/view?usp=drive [...] Réservation
Réserver ce document
Exemplaires
Cote Support Localisation Section Disponibilité م2/ 4671 مذكرة مكتبة الكلية مذكرات الماستر Disponible