Titre : | أثر بيئة تقديم الخدمة على تعزيز تجربة الزبون في المؤسسة الفندقية : دراسة ميدانية على مجموعة من زبائن فندق بايزيد بولاية سطيف | Type de document : | texte imprimé | Auteurs : | بن زيدان أسمهان, Auteur ; حكوم سيرين, Auteur ; زرواتــــي مواهب, Directeur de thèse | Editeur : | كلية العلوم الاقتصادية والتجارية وعلوم التسير | Année de publication : | 2024 | Importance : | 141 | Format : | نسخة إلكترونية | ISBN/ISSN/EAN : | TH/M4671 | Langues : | Arabe | Tags : | بيئة تقديم الخدمة؛ تجربة الزبون؛ المؤسسات الفندقية؛ فندق بيازيد.
Keywords:Servicescape Customer Experience Hotel Institutions Bayazid Hotel. | Résumé : | معتزايدأهميةتحسينتجربة الزبونوالبيئةالمحيطةبهفيظلتزايد المنافسة، هدفتهذهالدراسةإلىاستكشافأثربيئة تقديم الخدمة فيالمؤسسةالفندقيةعلىتعزيز تجربةالزبائن، من خلال تناول بيئة تقديم الخدمة من جوانب الجو العام للفندق، النظافة، الاتساع، التصميم، الديكور، اللافتات والرموز. بينما تم تحليل تجربة الزبون عبر راحة البال، لحظة الحقيقة خلال حصوله على الخدمة، التفاعل الاجتماعي والسلوكي وأخيرا توسيع التجربة. وقد تمتصميم استبيان موجه لزبائن فندق بيازيد بولاية سطيف. حيث اشتملت العينة على 100 زبون. تم تحليل النتائج باستخدام برنامج SPSS.28. وتمثلت أهم النتائج في أن بعض أبعاد بيئة تقديم الخدمة: الجو العام، الاتساع، الديكور لها تأثير ذو دلالة إحصائية على تجربة الزبون، في حين أن الأبعاد الأخرى: النظافة، التصميم، اللافتات والرموز لم تظهر تأثيرا ذا دلالة إحصائية. كما اتضح أنه لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في تقييم الزبائن محل الدراسة لبيئة تقديم الخدمة ولتجربتهم بالفندق تبعا لمتغيراتهم الديمغرافية ولجوانب تعاملهم مع الفندق. في الأخيرقدّمت الدراسة مجموعة من الاقتراحات والتوصيات لمسيري فندق بايزيد.
Abstract:
With the increasing importance of improving customer experience and the surrounding environment amidst growing competition, this study aimed to explore the impact of the servicescape in hotel institutions on enhancing customer experience. The study considered various aspects of the servicescape, including the hotel's general atmosphere, cleanliness, spaciousness, design, decor, and signage. The customer experience was analyzed through aspects such as peace of mind, moments of truth during service, social and behavioral interaction, and finally, experience extension. A questionnaire was designed and directed to the customers of Bayazid Hotel in Setif. The sample included 100 customers. The results were analyzed using the SPSS.28 software. The key findings indicated that some dimensions of the servicescape: general atmosphere, spaciousness, decor have a statistically significant impact on the customer experience, while other dimensions: cleanliness, design, signage did not show a statistically significant impact. Furthermore, it was found that there are no statistically significant differences in the evaluation of the servicescape and customer experience in the hotel based on their demographic variables and their interactions with the hotel. Finally, the study provided a set of suggestions and recommendations for the managers of the Bayazid Hotel.
| En ligne : | https://drive.google.com/file/d/1_v38mS9QwZOVZdAZ9L5gW5RNXen9TqPz/view?usp=drive [...] |
أثر بيئة تقديم الخدمة على تعزيز تجربة الزبون في المؤسسة الفندقية : دراسة ميدانية على مجموعة من زبائن فندق بايزيد بولاية سطيف [texte imprimé] / بن زيدان أسمهان, Auteur ; حكوم سيرين, Auteur ; زرواتــــي مواهب, Directeur de thèse . - [S.l.] : كلية العلوم الاقتصادية والتجارية وعلوم التسير, 2024 . - 141 ; نسخة إلكترونية. ISSN : TH/M4671 Langues : Arabe Tags : | بيئة تقديم الخدمة؛ تجربة الزبون؛ المؤسسات الفندقية؛ فندق بيازيد.
Keywords:Servicescape Customer Experience Hotel Institutions Bayazid Hotel. | Résumé : | معتزايدأهميةتحسينتجربة الزبونوالبيئةالمحيطةبهفيظلتزايد المنافسة، هدفتهذهالدراسةإلىاستكشافأثربيئة تقديم الخدمة فيالمؤسسةالفندقيةعلىتعزيز تجربةالزبائن، من خلال تناول بيئة تقديم الخدمة من جوانب الجو العام للفندق، النظافة، الاتساع، التصميم، الديكور، اللافتات والرموز. بينما تم تحليل تجربة الزبون عبر راحة البال، لحظة الحقيقة خلال حصوله على الخدمة، التفاعل الاجتماعي والسلوكي وأخيرا توسيع التجربة. وقد تمتصميم استبيان موجه لزبائن فندق بيازيد بولاية سطيف. حيث اشتملت العينة على 100 زبون. تم تحليل النتائج باستخدام برنامج SPSS.28. وتمثلت أهم النتائج في أن بعض أبعاد بيئة تقديم الخدمة: الجو العام، الاتساع، الديكور لها تأثير ذو دلالة إحصائية على تجربة الزبون، في حين أن الأبعاد الأخرى: النظافة، التصميم، اللافتات والرموز لم تظهر تأثيرا ذا دلالة إحصائية. كما اتضح أنه لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في تقييم الزبائن محل الدراسة لبيئة تقديم الخدمة ولتجربتهم بالفندق تبعا لمتغيراتهم الديمغرافية ولجوانب تعاملهم مع الفندق. في الأخيرقدّمت الدراسة مجموعة من الاقتراحات والتوصيات لمسيري فندق بايزيد.
Abstract:
With the increasing importance of improving customer experience and the surrounding environment amidst growing competition, this study aimed to explore the impact of the servicescape in hotel institutions on enhancing customer experience. The study considered various aspects of the servicescape, including the hotel's general atmosphere, cleanliness, spaciousness, design, decor, and signage. The customer experience was analyzed through aspects such as peace of mind, moments of truth during service, social and behavioral interaction, and finally, experience extension. A questionnaire was designed and directed to the customers of Bayazid Hotel in Setif. The sample included 100 customers. The results were analyzed using the SPSS.28 software. The key findings indicated that some dimensions of the servicescape: general atmosphere, spaciousness, decor have a statistically significant impact on the customer experience, while other dimensions: cleanliness, design, signage did not show a statistically significant impact. Furthermore, it was found that there are no statistically significant differences in the evaluation of the servicescape and customer experience in the hotel based on their demographic variables and their interactions with the hotel. Finally, the study provided a set of suggestions and recommendations for the managers of the Bayazid Hotel.
| En ligne : | https://drive.google.com/file/d/1_v38mS9QwZOVZdAZ9L5gW5RNXen9TqPz/view?usp=drive [...] |
|  |