Titre : | أثر مناخ الأعمال على الخيار الاستراتيجي للمؤسسة الاقتصادية الجزائرية : دراسة حالة بعض المؤسسات | Type de document : | texte imprimé | Auteurs : | فطيمة الزهرة قباني, Auteur ; صحراوي، إيمان, Directeur de thèse | Editeur : | كلية العلوم الاقتصادية والتجارية وعلوم التسيير جامعة فرحات عباس سطيف1 الجزائر | Année de publication : | 2023 | Importance : | 366ص | ISBN/ISSN/EAN : | TH1493 | Langues : | Arabe | Tags : | مؤشرات مناخ الاعمال، الخيارات الاستراتيجية، التنافسية، الذكاء الاقتصادي.
Keywords:Business climateindicators, strategic choices,competitiveness, economic intelligence. | Résumé : | تهدف هذه الدراسة الى معرفة مدى اثر مناخ الاعمال على الخيارات الاستراتيجية للمؤسسات الاقتصادية الجزائرية، وهي بذلك دراسة تتناول مفهوم مناخ الاعمال كمؤثر ومتحكم مباشر في بناء الخيارات الاستراتيجية الكلية للمؤسسات، واعتمدت الدراسة على المنهج الوصفي التحليلي، فتم التطرق اولا الى الجانب النظري للخيارات الاستراتيجية، ثم محاولة تشخيص ودراسة واقع مناخ الاعمال بالجزائر عامة وفق نموذجspectredبدراسة اثر البرامج الاستثمارية والسياسات التنموية الحكومية في تحسينه، ثم تم دراسة وتشخيص واقع مناخ الاعمال بولاية سطيف باعتبارها الحيز المكاني للدراسة الميدانية، واخيرا وباستعمال الحزمة الاحصائية للعلوم الاجتماعية spss22تم تحليل اجابات مسيري المؤسسات الصناعية بالولاية، والبالغ عددها 87 مؤسسة.
توصلت الدراسة الى ان مسيري المؤسسات محل الدراسة يقومون بمتابعة وتشخيص متغيرات مناخ اعمالهم بدرجات متفاوتة، كما أنهم يتبعون العديد من الخيارات الاستراتيجية في مقدمتها الخيارات المركبة وخيارات النمو والتوسع، وان تأثير مناخ الاعمال على الخيارات الاستراتيجية لمؤسساتهم تأثير ضعيف ومحدود؛ مما يبين ان الخيارات الاستراتيجية الكلية للمؤسسات محل الدراسة تتأثر بشكل محدود بمتغيرات مناخ اعمالها؛ حيث يدخل في صنعهذه الخيارات عوامل اخرىخارج قيود مناخ الاعمال، كالعوامل السلوكية لمسيري المؤسسات وغيرها.
Abstract:
The study aims to investigate the impact of the business climate on the strategic choices of Algerian economic institutions. It is a study that addresses the concept of the business climate as a direct influencer and controller in the construction of the overall strategic choices of institutions. The study relied on the descriptive-analytical approach. First, we discussed the theoretical aspect of strategic choices, then an attempt to diagnose the reality of the business climate in Algeria generally, according to the SPECTRED model by studying the impact of investment programs and government development policies in improving it. Therefore, the reality of the business climate in Setif province was examined as the spatial space for the field study. Finally, using the statistical package for the social sciences SPSS, to analyze the answers of the 87 industrial institutions managers in the state.
The study concluded that the managers of the institutions under study follow the monitoring and diagnosis of the variables of their business environment to a varying degree. They follow many strategic choices, foremost of which are complex choices and growth and expansion choices, and the impact of the business climate on the strategic choices of their institutions is a weak and limited. This shows that the overall strategic choices of the institutions under study are affected to a limited extent by the variables of their business climate. In which there are other factors outside the business climate are involved in making these choices, such the behavioral factors of the institutions managers, among others.
| En ligne : | https://drive.google.com/file/d/1Zamogz1YUBmtBJg0MMqqPvM_fbG8CKVO/view?usp=drive [...] |
أثر مناخ الأعمال على الخيار الاستراتيجي للمؤسسة الاقتصادية الجزائرية : دراسة حالة بعض المؤسسات [texte imprimé] / فطيمة الزهرة قباني, Auteur ; صحراوي، إيمان, Directeur de thèse . - [S.l.] : كلية العلوم الاقتصادية والتجارية وعلوم التسيير جامعة فرحات عباس سطيف1 الجزائر, 2023 . - 366ص. ISSN : TH1493 Langues : Arabe Tags : | مؤشرات مناخ الاعمال، الخيارات الاستراتيجية، التنافسية، الذكاء الاقتصادي.
Keywords:Business climateindicators, strategic choices,competitiveness, economic intelligence. | Résumé : | تهدف هذه الدراسة الى معرفة مدى اثر مناخ الاعمال على الخيارات الاستراتيجية للمؤسسات الاقتصادية الجزائرية، وهي بذلك دراسة تتناول مفهوم مناخ الاعمال كمؤثر ومتحكم مباشر في بناء الخيارات الاستراتيجية الكلية للمؤسسات، واعتمدت الدراسة على المنهج الوصفي التحليلي، فتم التطرق اولا الى الجانب النظري للخيارات الاستراتيجية، ثم محاولة تشخيص ودراسة واقع مناخ الاعمال بالجزائر عامة وفق نموذجspectredبدراسة اثر البرامج الاستثمارية والسياسات التنموية الحكومية في تحسينه، ثم تم دراسة وتشخيص واقع مناخ الاعمال بولاية سطيف باعتبارها الحيز المكاني للدراسة الميدانية، واخيرا وباستعمال الحزمة الاحصائية للعلوم الاجتماعية spss22تم تحليل اجابات مسيري المؤسسات الصناعية بالولاية، والبالغ عددها 87 مؤسسة.
توصلت الدراسة الى ان مسيري المؤسسات محل الدراسة يقومون بمتابعة وتشخيص متغيرات مناخ اعمالهم بدرجات متفاوتة، كما أنهم يتبعون العديد من الخيارات الاستراتيجية في مقدمتها الخيارات المركبة وخيارات النمو والتوسع، وان تأثير مناخ الاعمال على الخيارات الاستراتيجية لمؤسساتهم تأثير ضعيف ومحدود؛ مما يبين ان الخيارات الاستراتيجية الكلية للمؤسسات محل الدراسة تتأثر بشكل محدود بمتغيرات مناخ اعمالها؛ حيث يدخل في صنعهذه الخيارات عوامل اخرىخارج قيود مناخ الاعمال، كالعوامل السلوكية لمسيري المؤسسات وغيرها.
Abstract:
The study aims to investigate the impact of the business climate on the strategic choices of Algerian economic institutions. It is a study that addresses the concept of the business climate as a direct influencer and controller in the construction of the overall strategic choices of institutions. The study relied on the descriptive-analytical approach. First, we discussed the theoretical aspect of strategic choices, then an attempt to diagnose the reality of the business climate in Algeria generally, according to the SPECTRED model by studying the impact of investment programs and government development policies in improving it. Therefore, the reality of the business climate in Setif province was examined as the spatial space for the field study. Finally, using the statistical package for the social sciences SPSS, to analyze the answers of the 87 industrial institutions managers in the state.
The study concluded that the managers of the institutions under study follow the monitoring and diagnosis of the variables of their business environment to a varying degree. They follow many strategic choices, foremost of which are complex choices and growth and expansion choices, and the impact of the business climate on the strategic choices of their institutions is a weak and limited. This shows that the overall strategic choices of the institutions under study are affected to a limited extent by the variables of their business climate. In which there are other factors outside the business climate are involved in making these choices, such the behavioral factors of the institutions managers, among others.
| En ligne : | https://drive.google.com/file/d/1Zamogz1YUBmtBJg0MMqqPvM_fbG8CKVO/view?usp=drive [...] |
|  |