Titre : | أثر تطبيق إدارة الجودة الشاملة على الأداء الوظيفي في البنوك : دراسة حالة البنك الخارجي الجزائري وكالة سطيف | Type de document : | texte imprimé | Auteurs : | اميرة كاملي, Auteur ; نور اليقين بوروبة, Auteur ; شرفي، سارة, Directeur de thèse | Editeur : | كلية العلوم الاقتصادية و العلوم التجارية وعلوم التسيير | Année de publication : | 2023 | ISBN/ISSN/EAN : | TH/M4557 | Note générale : | المذكرة في شكل الكتروني فقط | Langues : | Arabe | Tags : | إدارة الجودة الشاملة ، الرقابة على الجودة، التحسين المستمر، الأداء الوظيفي .
Keywords: Total Quality Management, quality control, continuous improvement, functional performance. | Résumé : | هدفت هذه الدراسة إلى توضيح أثر تطبيق إدارة الجودة الشاملة على الأداء الوظيفي في البنوك، فإدارة الجودة الشاملة من المفاهيم الإدارية المعاصرة التي تمكن المؤسسة من الحصول على حصة سوقية أكبر و تحقيق الميزة التنافسية وكسب رضا الزبون، كما تعمل على رفع كفاءة الأداء الوظيفي من خلال تطبيق أبعادها الأساسية في المؤسسة المتمثلة في: دعم و مساندة الإدارة العليا، العمل الجماعي و تدريب الأيدي العاملة، التحسين الدائم والمستمر، والتركيز على العميل. اعتمدت الدراسة على المنهج الاستقرائي باستخدام الأسلوب الوصفي التحليلي واستخدمت الاستبانة لجمع البيانات بتوزيعها على عينة مكونة من 40 عامل في البنك الخارجي الجزائري BEA (وكالة سطيف)، و تم تحليلها عن طريق برنامج الحزم الإحصائية للعلوم الاجتماعية (SPSS)، و من خلال الدراسة توصلنا إلى أهم النتائج :
• قبول الفرضية الرئيسية التي تنص على وجود أثر إيجابي لتطبيق إدارة الجودة الشاملة على الأداء الوظيفي في البنك محل الدراسة.
• يعتمد البنك على بعد التحسين الدائم و المستمر وله أثر إيجابي في تحسين الأداء الوظيفي مما يدفع العمال إلى تحمل مسؤولياتهم وأداء أعمالهم بدقة و إتقان.
• باقي الأبعاد لا تؤثر في تفعيل الأداء الوظيفي في البنك محل الدراسة لأن البنك لا يعطيها الأهمية اللازمة.
Abstract
This study aimed to clarify the impact of Total Quality Management (TQM) implementation on functional performance in banks. Total Quality Management is a contemporary management concept that enables organizations to gain a larger market share, achieve a competitive advantage, and earn customer satisfaction. It also works to enhance the efficiency of functional performance by applying its core dimensions in the organization, which include: top management support, teamwork and workforce training, continuous improvement, and customer focus.
The study adopted an inductive approach using a descriptive-analytical method, and a questionnaire was used to collect data from a sample of 40 employees in the Algerian External Bank (BEA) agency in Setif. The data was analyzed using the Statistical Package for the Social Sciences (SPSS). Through the study, we reached the following key findings:
• The main hypothesis, stating that there is a positive impact of Total Quality Management implementation on functional performance in the studied bank, was accepted.
• The bank relies on continuous and ongoing improvement, which has a positive impact on enhancing functional performance, motivating employees to assume their responsibilities and perform their tasks accurately and efficiently.
• The remaining dimensions do not have an impact on activating functional performance in the studied bank because the bank does not give them the necessary importance.
| En ligne : | https://drive.google.com/file/d/1U1CKVSGKThppo5cXeGyRkjs_csxzKf77/view?usp=drive [...] |
أثر تطبيق إدارة الجودة الشاملة على الأداء الوظيفي في البنوك : دراسة حالة البنك الخارجي الجزائري وكالة سطيف [texte imprimé] / اميرة كاملي, Auteur ; نور اليقين بوروبة, Auteur ; شرفي، سارة, Directeur de thèse . - [S.l.] : كلية العلوم الاقتصادية و العلوم التجارية وعلوم التسيير, 2023. ISSN : TH/M4557 المذكرة في شكل الكتروني فقط Langues : Arabe Tags : | إدارة الجودة الشاملة ، الرقابة على الجودة، التحسين المستمر، الأداء الوظيفي .
Keywords: Total Quality Management, quality control, continuous improvement, functional performance. | Résumé : | هدفت هذه الدراسة إلى توضيح أثر تطبيق إدارة الجودة الشاملة على الأداء الوظيفي في البنوك، فإدارة الجودة الشاملة من المفاهيم الإدارية المعاصرة التي تمكن المؤسسة من الحصول على حصة سوقية أكبر و تحقيق الميزة التنافسية وكسب رضا الزبون، كما تعمل على رفع كفاءة الأداء الوظيفي من خلال تطبيق أبعادها الأساسية في المؤسسة المتمثلة في: دعم و مساندة الإدارة العليا، العمل الجماعي و تدريب الأيدي العاملة، التحسين الدائم والمستمر، والتركيز على العميل. اعتمدت الدراسة على المنهج الاستقرائي باستخدام الأسلوب الوصفي التحليلي واستخدمت الاستبانة لجمع البيانات بتوزيعها على عينة مكونة من 40 عامل في البنك الخارجي الجزائري BEA (وكالة سطيف)، و تم تحليلها عن طريق برنامج الحزم الإحصائية للعلوم الاجتماعية (SPSS)، و من خلال الدراسة توصلنا إلى أهم النتائج :
• قبول الفرضية الرئيسية التي تنص على وجود أثر إيجابي لتطبيق إدارة الجودة الشاملة على الأداء الوظيفي في البنك محل الدراسة.
• يعتمد البنك على بعد التحسين الدائم و المستمر وله أثر إيجابي في تحسين الأداء الوظيفي مما يدفع العمال إلى تحمل مسؤولياتهم وأداء أعمالهم بدقة و إتقان.
• باقي الأبعاد لا تؤثر في تفعيل الأداء الوظيفي في البنك محل الدراسة لأن البنك لا يعطيها الأهمية اللازمة.
Abstract
This study aimed to clarify the impact of Total Quality Management (TQM) implementation on functional performance in banks. Total Quality Management is a contemporary management concept that enables organizations to gain a larger market share, achieve a competitive advantage, and earn customer satisfaction. It also works to enhance the efficiency of functional performance by applying its core dimensions in the organization, which include: top management support, teamwork and workforce training, continuous improvement, and customer focus.
The study adopted an inductive approach using a descriptive-analytical method, and a questionnaire was used to collect data from a sample of 40 employees in the Algerian External Bank (BEA) agency in Setif. The data was analyzed using the Statistical Package for the Social Sciences (SPSS). Through the study, we reached the following key findings:
• The main hypothesis, stating that there is a positive impact of Total Quality Management implementation on functional performance in the studied bank, was accepted.
• The bank relies on continuous and ongoing improvement, which has a positive impact on enhancing functional performance, motivating employees to assume their responsibilities and perform their tasks accurately and efficiently.
• The remaining dimensions do not have an impact on activating functional performance in the studied bank because the bank does not give them the necessary importance.
| En ligne : | https://drive.google.com/file/d/1U1CKVSGKThppo5cXeGyRkjs_csxzKf77/view?usp=drive [...] |
|  |