Titre : | أثر الثقافة التنظيمية على التعلم التنظيمي : دراسة حالة مؤسسة سانياك عين الكبيرة- - | Type de document : | texte imprimé | Auteurs : | ملولي دنيا, Auteur ; خديجة بلموهوب, Directeur de thèse | Editeur : | كلية العلوم الاقتصادية و العلوم التجارية وعلوم التسيير | Année de publication : | 2023 | Importance : | 128ص | ISBN/ISSN/EAN : | TH/M4556 | Note générale : | المذكرة في شكل الكتروني فقط | Langues : | Arabe | Tags : | الثقافة التنظيمية، التعلم التنظيمي.
Keywords: Organizational culture, organizational learning | Résumé : | سعت هذه الدراسة لمعرفة أثر الثقافة التنظيمية على التعلم التنظيمي في مؤسسة سانياك بعين الكبيرة، سطيف بعد تحديد مفهوم الثقافة التنظيمية، أهميتها، خصائصها وانواعها وتبيان ابعادها التي تمثلت في الاشراك، الاتساق، التكيفية، الرسالة وأيضا تحديد مفهوم التعلم التنظيمي وأهدافه وحصر ابعاده في التعلم على مستوى الفرد، التعلم على مستوى الفرق، التعلم على مستوى المؤسسة، التغذية الامامية والتغذية العكسية للتعلم التنظيمي. من اجل التوصل الى نتائج الدراسة واختبار الفرضيت حول تأثير الثقافة التنظيمية على التعلم التنظيمي بالمؤسسة محل الدراسة واختبار مدى توافر ابعاد كل متغير منهما، تم الاعتماد على الاستبيان كاداة لجمع البيانات عبر توزيعه على عينة تكونت من 48 فردا يشغلوم المناصب التالية: رؤساء الورشات، رؤساء الأقسام، اطار مسير، اطار ، عون تحكم تم تحليل هذه البيانات باستعمال برنامج الحرم الإحصائية للعلوم الاجتماعية (spss) من اجل معرفة الأثر الذي تتركه الثقافة التنظيمية على كل بعد من ابعاد التعلم التنظيمي توصلت الدراسة الى توافر أبعاد كل متغيرين
Abstract
This study aims to investigate the impact of organizational culture on organizational learning in the Saniak institution in Ain Kabira, Setif. We started by defining the concept of organizational culture, its importance, characteristics, and identifying its types, along with its dimensions, which included involvement, communication, adaptability, and mission. We further defined the concept of organizational learning, its goals, and its dimensions at the individual, team, and organizational levels, as well as feedforward and feedback for organizational learning. The study aims to obtain the results and test the hypotheses regarding the influence of organizational culture on organizational learning in the studied institution, as well as to assess the availability of the dimensions of each variable. A questionnaire was used as a data collection tool and distributed to a sample of 48 individuals holding the following positions: workshop managers, department heads, supervisors, employees, and control officers. The collected data was analyzed using the Statistical Package for the Social Sciences (SPSS) to determine the impact of organizational culture on each dimension of organizational learning. The study concluded that all the dimensions of both variables were available.
| En ligne : | https://drive.google.com/file/d/1rqiQ8Tjpx1yOdOIR7cORPiPTxIO-HqzW/view?usp=drive [...] |
أثر الثقافة التنظيمية على التعلم التنظيمي : دراسة حالة مؤسسة سانياك عين الكبيرة- - [texte imprimé] / ملولي دنيا, Auteur ; خديجة بلموهوب, Directeur de thèse . - [S.l.] : كلية العلوم الاقتصادية و العلوم التجارية وعلوم التسيير, 2023 . - 128ص. ISSN : TH/M4556 المذكرة في شكل الكتروني فقط Langues : Arabe Tags : | الثقافة التنظيمية، التعلم التنظيمي.
Keywords: Organizational culture, organizational learning | Résumé : | سعت هذه الدراسة لمعرفة أثر الثقافة التنظيمية على التعلم التنظيمي في مؤسسة سانياك بعين الكبيرة، سطيف بعد تحديد مفهوم الثقافة التنظيمية، أهميتها، خصائصها وانواعها وتبيان ابعادها التي تمثلت في الاشراك، الاتساق، التكيفية، الرسالة وأيضا تحديد مفهوم التعلم التنظيمي وأهدافه وحصر ابعاده في التعلم على مستوى الفرد، التعلم على مستوى الفرق، التعلم على مستوى المؤسسة، التغذية الامامية والتغذية العكسية للتعلم التنظيمي. من اجل التوصل الى نتائج الدراسة واختبار الفرضيت حول تأثير الثقافة التنظيمية على التعلم التنظيمي بالمؤسسة محل الدراسة واختبار مدى توافر ابعاد كل متغير منهما، تم الاعتماد على الاستبيان كاداة لجمع البيانات عبر توزيعه على عينة تكونت من 48 فردا يشغلوم المناصب التالية: رؤساء الورشات، رؤساء الأقسام، اطار مسير، اطار ، عون تحكم تم تحليل هذه البيانات باستعمال برنامج الحرم الإحصائية للعلوم الاجتماعية (spss) من اجل معرفة الأثر الذي تتركه الثقافة التنظيمية على كل بعد من ابعاد التعلم التنظيمي توصلت الدراسة الى توافر أبعاد كل متغيرين
Abstract
This study aims to investigate the impact of organizational culture on organizational learning in the Saniak institution in Ain Kabira, Setif. We started by defining the concept of organizational culture, its importance, characteristics, and identifying its types, along with its dimensions, which included involvement, communication, adaptability, and mission. We further defined the concept of organizational learning, its goals, and its dimensions at the individual, team, and organizational levels, as well as feedforward and feedback for organizational learning. The study aims to obtain the results and test the hypotheses regarding the influence of organizational culture on organizational learning in the studied institution, as well as to assess the availability of the dimensions of each variable. A questionnaire was used as a data collection tool and distributed to a sample of 48 individuals holding the following positions: workshop managers, department heads, supervisors, employees, and control officers. The collected data was analyzed using the Statistical Package for the Social Sciences (SPSS) to determine the impact of organizational culture on each dimension of organizational learning. The study concluded that all the dimensions of both variables were available.
| En ligne : | https://drive.google.com/file/d/1rqiQ8Tjpx1yOdOIR7cORPiPTxIO-HqzW/view?usp=drive [...] |
|  |