Titre : | Impact of E-Services Adoption on Customers’ Attitudes : Application of Technology Acceptance Model within a Sample of Baridimob Users. | Type de document : | texte imprimé | Auteurs : | Israa Hadj Sahraoui, Auteur ; Aya Soufi, Auteur ; رقاد، صليحة, Directeur de thèse | Editeur : | كلية العلوم الاقتصادية و العلوم التجارية وعلوم التسيير | Année de publication : | 2023 | Importance : | 189ص | ISBN/ISSN/EAN : | TH/M4576 | Note générale : | المذكرة في شكل الكتروني فقط | Langues : | Français Langues originales : Anglais | Résumé : | The rapid development in technology and information paved the way for a revolution in the field of electronic services, as well as an increase in the pace of demand and adoption. This paper aims to determine the impact of adopting electronic services on customers’ attitudes by Baridimob use and to develop a model based on Technology Acceptance Model (TAM). Survey data was collected through field and online survey from 646 users of Baridimob in Algeria. Structural equation modelling (SEM) and SPSS were employed for analysing the data.
The findings of the study reveal several key insights. Firstly, trust, security, and privacy have a positive impact on perceived usefulness and perceived ease of use. Secondly, social influence positively influences the intention to continuously use Baridimob. Thirdly, perceived usefulness and perceived ease of use have a positive impact on customer attitudes. Lastly, customer attitudes have a positive impact on the intention to continuously use Baridimob. However, the study did not find a significant impact of perceived risk on perceived usefulness and perceived ease of use.
This study highlighted that enhancing confidence and paying more attention to security aspects to maintain customers and enhance their positive attitudes to achieve their permanent loyalty, which can turn them into ambassadors for Baridimob.
الملخص:
مهد التطور السريع في تكنولوجيا والاتصال والمعلومات الطريق الى ثورة في مجال الخدمات الالكترونية وكذا زيادة وتيرة الاقبال عليها وتبنيها. تهدف هذه الدراسة الى تحديد أثر تبني الخدمات الالكترونية على اتجاهات الزبائن من قبل مستخدمي Baridimob ولتطوير نموذج يعتمد على نموذج قبول التكنولوجيا (TAM)، تم جمع البيانات من خلال توزيع استبيان يدويا وعبر الإنترنت من 646 مستخدمًا لمستخدمي Baridimob في الجزائر، وتم استخدام نمذجة المعادلات الهيكلية (SEM) وSPSS لتحليل البيانات.
كشفت نتائج الدراسة عن الأثر الإيجابي لـ (الثقة والأمان والخصوصية على الفائدة المدركة وسهولة الاستخدام المدركة)، (التأثير الاجتماعي على الاستمرار في الاستخدام)، (الفائدة المدركة وسهولة الاستخدام المدركة على الاتجاهات)، (الاتجاهات على نية الاستمرار في الاستخدام) بينما لا يوجد تأثير لـ (المخاطر المدركة على الفائدة المدركة وسهولة الاستخدام المدركة) وفقا لذلك وجدنا أن هناك تأثيرًا إيجابيًا لتبني الخدمات الإلكترونية على اتجاهات الزبائن.
كشفت نتائج الدراسة عن العديد من الأفكار المهمة. أولا، للثقة والأمان والخصوصية تأثير إيجابي على الفائدة المدركة وسهولة الاستخدام المدركة. كذلك، يؤثر التأثير الاجتماعي بشكل إيجابي على نية الاستمرار في استخدام Baridimob. ثالثا، تترك الفائدة المدركة وسهولة الاستخدام المدركة أثرا إيجابيا على اتجاهات الزبائن. أخيرا، تؤثر اتجاهات الزبائن بشكل إيجابي على نية الاستمرار في استخدام Baridimob. إلا أن الدراسة لم تجد تأثيرا للمخاطر المدركة على الفائدة المدركة وسهولة الاستخدام المدركة.
وأوضحت هذه الدراسة أن تعزيز الثقة والاهتمام بالجوانب الأمنية للحفاظ على الزبائن وتعزيز اتجاهاتهم الإيجابية لتحقيق ولائهم الدائم، مما قد يحولهم إلى سفراء لـ Baridimob.
| En ligne : | https://drive.google.com/file/d/1O070q4HIEPsSXKmWzwf6Q0RHaC9msY7e/view?usp=drive [...] |
Impact of E-Services Adoption on Customers’ Attitudes : Application of Technology Acceptance Model within a Sample of Baridimob Users. [texte imprimé] / Israa Hadj Sahraoui, Auteur ; Aya Soufi, Auteur ; رقاد، صليحة, Directeur de thèse . - [S.l.] : كلية العلوم الاقتصادية و العلوم التجارية وعلوم التسيير, 2023 . - 189ص. ISSN : TH/M4576 المذكرة في شكل الكتروني فقط Langues : Français Langues originales : Anglais Résumé : | The rapid development in technology and information paved the way for a revolution in the field of electronic services, as well as an increase in the pace of demand and adoption. This paper aims to determine the impact of adopting electronic services on customers’ attitudes by Baridimob use and to develop a model based on Technology Acceptance Model (TAM). Survey data was collected through field and online survey from 646 users of Baridimob in Algeria. Structural equation modelling (SEM) and SPSS were employed for analysing the data.
The findings of the study reveal several key insights. Firstly, trust, security, and privacy have a positive impact on perceived usefulness and perceived ease of use. Secondly, social influence positively influences the intention to continuously use Baridimob. Thirdly, perceived usefulness and perceived ease of use have a positive impact on customer attitudes. Lastly, customer attitudes have a positive impact on the intention to continuously use Baridimob. However, the study did not find a significant impact of perceived risk on perceived usefulness and perceived ease of use.
This study highlighted that enhancing confidence and paying more attention to security aspects to maintain customers and enhance their positive attitudes to achieve their permanent loyalty, which can turn them into ambassadors for Baridimob.
الملخص:
مهد التطور السريع في تكنولوجيا والاتصال والمعلومات الطريق الى ثورة في مجال الخدمات الالكترونية وكذا زيادة وتيرة الاقبال عليها وتبنيها. تهدف هذه الدراسة الى تحديد أثر تبني الخدمات الالكترونية على اتجاهات الزبائن من قبل مستخدمي Baridimob ولتطوير نموذج يعتمد على نموذج قبول التكنولوجيا (TAM)، تم جمع البيانات من خلال توزيع استبيان يدويا وعبر الإنترنت من 646 مستخدمًا لمستخدمي Baridimob في الجزائر، وتم استخدام نمذجة المعادلات الهيكلية (SEM) وSPSS لتحليل البيانات.
كشفت نتائج الدراسة عن الأثر الإيجابي لـ (الثقة والأمان والخصوصية على الفائدة المدركة وسهولة الاستخدام المدركة)، (التأثير الاجتماعي على الاستمرار في الاستخدام)، (الفائدة المدركة وسهولة الاستخدام المدركة على الاتجاهات)، (الاتجاهات على نية الاستمرار في الاستخدام) بينما لا يوجد تأثير لـ (المخاطر المدركة على الفائدة المدركة وسهولة الاستخدام المدركة) وفقا لذلك وجدنا أن هناك تأثيرًا إيجابيًا لتبني الخدمات الإلكترونية على اتجاهات الزبائن.
كشفت نتائج الدراسة عن العديد من الأفكار المهمة. أولا، للثقة والأمان والخصوصية تأثير إيجابي على الفائدة المدركة وسهولة الاستخدام المدركة. كذلك، يؤثر التأثير الاجتماعي بشكل إيجابي على نية الاستمرار في استخدام Baridimob. ثالثا، تترك الفائدة المدركة وسهولة الاستخدام المدركة أثرا إيجابيا على اتجاهات الزبائن. أخيرا، تؤثر اتجاهات الزبائن بشكل إيجابي على نية الاستمرار في استخدام Baridimob. إلا أن الدراسة لم تجد تأثيرا للمخاطر المدركة على الفائدة المدركة وسهولة الاستخدام المدركة.
وأوضحت هذه الدراسة أن تعزيز الثقة والاهتمام بالجوانب الأمنية للحفاظ على الزبائن وتعزيز اتجاهاتهم الإيجابية لتحقيق ولائهم الدائم، مما قد يحولهم إلى سفراء لـ Baridimob.
| En ligne : | https://drive.google.com/file/d/1O070q4HIEPsSXKmWzwf6Q0RHaC9msY7e/view?usp=drive [...] |
|  |