Titre : | أثر الكلمة المنقولة على قرار تبني المستهلك للمنتجات الجديدة : دراسة عينة زبائن مؤسسة يسير Yassir بولاية سطيف | Type de document : | texte imprimé | Auteurs : | بوترعة رشا, Auteur ; بن عودة أية, Auteur ; عصماني، سفيان, Directeur de thèse | Editeur : | كلية العلوم الاقتصادية و العلوم التجارية وعلوم التسيير | Année de publication : | 2023 | ISBN/ISSN/EAN : | TH/M4513 | Note générale : | المذكرة في شكل الكتروني فقط | Langues : | Arabe | Tags : | الكلمة المنقولة، قرار تبني المنتجات الجديدة، المصداقية، المحتوى، الكثافة، الكلمة الإيجابية والسلبية.
Keywords: word of mouse, decision to adopt new products, credibility, content, intensity, the word positive and negative. | Résumé : | هدفت هذه الدراسة الى التعرف على أثر الكلمة المنقولة بأبعادها (المصداقية، المحتوى الكثافة، الكلمة الإيجابية والسلبية) على قرار تبني المستهلك للمنتجات الجديدة، وهذا باعتبارها تلعب دورا هاما في تشكيل المواقف، وتوجيه سلوكيات المستهلكين حول قرار التبني أو الرفض، كما هدفت أيضا للتعرف على وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين إجابات الزبائن ترجع للاختلافات قي بياناتهم الشخصية وهذا حسب عينة زبائن محل الدراسة.
وتحقيقا لهدف الدراسة، تم تصميم استبيان موجه لزبائن مؤسسة يسير Yassir المتواجدة في ولاية سطيف، وتم جمع البيانات الأولية الكترونيا باستخدام طريقة المعاينة الميسرة، حيث اشتملت العينة المجمعة على215 مستجيب، كما اعتمدت الدراسة في جانبها التطبيقي على برمجية spss.v.26 لإجراء الإحصاء الوصفي ولاختبار الفرضيات.
ولقد تمثلت اهم النتائج الى انه تؤثر الكلمة المنقولة بأبعادها الأربعة على قرار تبني المستهلك للمنتجات الجديدة لدى المؤسسة محل الدراسة، وعدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين إجابات المستجوبين حسب متغير السن، الدخل والمستوى التعليمي في حين وجود فروق حسب متغير الجنس، وهذا حسب زبائن عينة الدراسة.
Abstract
This study aimed to identify the impact of word of mouse its dimension (credibility, content, intensity, the word positive and negative) on consumer’s decision to adopt new products, as it plays a significant role in consumers attitudes and behaviors orientation towards the decision of adoption or refusal, it also aimed to identify the existence of statistically significant differences between their responses due to differences in their personal data, and that depends a sample of the customers of the study.
For the purpose of the study, a questionnaire was designed for Directed to customers of the Yassir Foundation located in Setif. Preliminary data
were collected electronically, using the facilitated preview method. The combined sample included 215 customers, where the study relied on SPSS V 26 software for metadata and hypothesis testing.
The most important results of the study revealed the existence of a statistically significant impact between the electronic word of mouth by its dimension and the consumer’s decision of adoption services provided by services provided ,and the absence of statistical differences between the respondents’ answers according to the variable of age, educational level and the income , while there are differences according to the gender variable .
| En ligne : | https://drive.google.com/file/d/1WCnuER3L9VmL8JimEgzdGtGL90ZlyAB9/view?usp=drive [...] |
أثر الكلمة المنقولة على قرار تبني المستهلك للمنتجات الجديدة : دراسة عينة زبائن مؤسسة يسير Yassir بولاية سطيف [texte imprimé] / بوترعة رشا, Auteur ; بن عودة أية, Auteur ; عصماني، سفيان, Directeur de thèse . - [S.l.] : كلية العلوم الاقتصادية و العلوم التجارية وعلوم التسيير, 2023. ISSN : TH/M4513 المذكرة في شكل الكتروني فقط Langues : Arabe Tags : | الكلمة المنقولة، قرار تبني المنتجات الجديدة، المصداقية، المحتوى، الكثافة، الكلمة الإيجابية والسلبية.
Keywords: word of mouse, decision to adopt new products, credibility, content, intensity, the word positive and negative. | Résumé : | هدفت هذه الدراسة الى التعرف على أثر الكلمة المنقولة بأبعادها (المصداقية، المحتوى الكثافة، الكلمة الإيجابية والسلبية) على قرار تبني المستهلك للمنتجات الجديدة، وهذا باعتبارها تلعب دورا هاما في تشكيل المواقف، وتوجيه سلوكيات المستهلكين حول قرار التبني أو الرفض، كما هدفت أيضا للتعرف على وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين إجابات الزبائن ترجع للاختلافات قي بياناتهم الشخصية وهذا حسب عينة زبائن محل الدراسة.
وتحقيقا لهدف الدراسة، تم تصميم استبيان موجه لزبائن مؤسسة يسير Yassir المتواجدة في ولاية سطيف، وتم جمع البيانات الأولية الكترونيا باستخدام طريقة المعاينة الميسرة، حيث اشتملت العينة المجمعة على215 مستجيب، كما اعتمدت الدراسة في جانبها التطبيقي على برمجية spss.v.26 لإجراء الإحصاء الوصفي ولاختبار الفرضيات.
ولقد تمثلت اهم النتائج الى انه تؤثر الكلمة المنقولة بأبعادها الأربعة على قرار تبني المستهلك للمنتجات الجديدة لدى المؤسسة محل الدراسة، وعدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين إجابات المستجوبين حسب متغير السن، الدخل والمستوى التعليمي في حين وجود فروق حسب متغير الجنس، وهذا حسب زبائن عينة الدراسة.
Abstract
This study aimed to identify the impact of word of mouse its dimension (credibility, content, intensity, the word positive and negative) on consumer’s decision to adopt new products, as it plays a significant role in consumers attitudes and behaviors orientation towards the decision of adoption or refusal, it also aimed to identify the existence of statistically significant differences between their responses due to differences in their personal data, and that depends a sample of the customers of the study.
For the purpose of the study, a questionnaire was designed for Directed to customers of the Yassir Foundation located in Setif. Preliminary data
were collected electronically, using the facilitated preview method. The combined sample included 215 customers, where the study relied on SPSS V 26 software for metadata and hypothesis testing.
The most important results of the study revealed the existence of a statistically significant impact between the electronic word of mouth by its dimension and the consumer’s decision of adoption services provided by services provided ,and the absence of statistical differences between the respondents’ answers according to the variable of age, educational level and the income , while there are differences according to the gender variable .
| En ligne : | https://drive.google.com/file/d/1WCnuER3L9VmL8JimEgzdGtGL90ZlyAB9/view?usp=drive [...] |
|  |