Titre : | أثر التسويق بالعلاقات على خبرة الزبون : دراسة حالة زبائن مؤسسة التوصيل السريع ياليدين | Type de document : | texte imprimé | Auteurs : | رفيدة بوعصيدة, Auteur ; زايدي سارة, Auteur ; عياشة عثماني, Directeur de thèse | Importance : | 133ص | ISBN/ISSN/EAN : | TH/M4417 | Note générale : | المذكرة في شكل الكتروني فقط | Langues : | Arabe | Tags : | التسويق بالعلاقات ، الثقة، الالتزام، الاتصال، الرضا, خبرة زبون المؤسسة.
.Keywords: relationship marketing, trust, commitment, communication, satisfaction, enterprise customer experience. | Résumé : | هدفت هذه الدراسة إلى معرفة أثر التسويق بالعلاقات بأبعاده على خبرة زبون مؤسسة التوصيل السريع : دراسة حالة مؤسسة التوصيل السريع ياليدين ، انطلاقا من متغيرين رئيسين هما: التسويق بالعلاقات كمتغير مستقل بالاعتماد على ابعاده : الثقة ,الالتزام, الاتصال و الرضا , وخبرة الزبون كمتغير تابع والذي تم قياسه بالاعتماد على الأبعاد : الحسي , المعرفي , العاطفي ,المادي و الاجتماعي؛
ولتحقيق هذا الهدف تم استطلاع آراء عينة عشوائية لزبائن مؤسسة التوصيل السريع ياليدين ، باستخدام الاستبيان الالكتروني وفق مقياس ليكارت الخماسي وحددت العينة بـ (200) مفردة منها (188) صالحة للتحليل الإحصائي، وتم استخدام برنامجSPSS22 لاجراء الإحصاء الوصفي و اختبار الفرضيات. توصلت نتائج الدراسة إلى وجود أثر معنوي للتسويق بالعلاقات على خبرة زبون مؤسسة التوصيل السريع ، ويرجع هذا الأثر إلى ابعاد التسويق بالعلاقات ( الثقة, الالتزام, الاتصال والرضا) .
Abstract
This study aimed to know the impact of relationship marketing with its dimensions on the customer experience of the express delivery company: a case study of the express delivery company, Yalidine, based on two main variables: Relationship marketing as an independent variable depending on its dimensions: trust, commitment, communication and satisfaction, and customer experience as a dependent variable, which It was measured according to the following dimensions: sensory, cognitive, emotional, physical and social.
To achieve this goal, the opinions of a random sample of customers of the Express Delivery Corporation were surveyed, using the electronic questionnaire according to the five-point Likert scale, and the sample was determined with (200) items, of which (188) were valid for statistical analysis, and the SPSS22 program was used to conduct descriptive statistics and test hypotheses. The study's findings showed that relationship marketing has a major impact on the customer experience in the express delivery company. This impact is a result of relationship marketing's four key dimensions: trust, commitment, communication, and satisfaction.
| En ligne : | https://drive.google.com/file/d/1-a5kXJruHeDtOietJmjhzXNzD4Sw2VDg/view?usp=drive [...] |
أثر التسويق بالعلاقات على خبرة الزبون : دراسة حالة زبائن مؤسسة التوصيل السريع ياليدين [texte imprimé] / رفيدة بوعصيدة, Auteur ; زايدي سارة, Auteur ; عياشة عثماني, Directeur de thèse . - [s.d.] . - 133ص. ISSN : TH/M4417 المذكرة في شكل الكتروني فقط Langues : Arabe Tags : | التسويق بالعلاقات ، الثقة، الالتزام، الاتصال، الرضا, خبرة زبون المؤسسة.
.Keywords: relationship marketing, trust, commitment, communication, satisfaction, enterprise customer experience. | Résumé : | هدفت هذه الدراسة إلى معرفة أثر التسويق بالعلاقات بأبعاده على خبرة زبون مؤسسة التوصيل السريع : دراسة حالة مؤسسة التوصيل السريع ياليدين ، انطلاقا من متغيرين رئيسين هما: التسويق بالعلاقات كمتغير مستقل بالاعتماد على ابعاده : الثقة ,الالتزام, الاتصال و الرضا , وخبرة الزبون كمتغير تابع والذي تم قياسه بالاعتماد على الأبعاد : الحسي , المعرفي , العاطفي ,المادي و الاجتماعي؛
ولتحقيق هذا الهدف تم استطلاع آراء عينة عشوائية لزبائن مؤسسة التوصيل السريع ياليدين ، باستخدام الاستبيان الالكتروني وفق مقياس ليكارت الخماسي وحددت العينة بـ (200) مفردة منها (188) صالحة للتحليل الإحصائي، وتم استخدام برنامجSPSS22 لاجراء الإحصاء الوصفي و اختبار الفرضيات. توصلت نتائج الدراسة إلى وجود أثر معنوي للتسويق بالعلاقات على خبرة زبون مؤسسة التوصيل السريع ، ويرجع هذا الأثر إلى ابعاد التسويق بالعلاقات ( الثقة, الالتزام, الاتصال والرضا) .
Abstract
This study aimed to know the impact of relationship marketing with its dimensions on the customer experience of the express delivery company: a case study of the express delivery company, Yalidine, based on two main variables: Relationship marketing as an independent variable depending on its dimensions: trust, commitment, communication and satisfaction, and customer experience as a dependent variable, which It was measured according to the following dimensions: sensory, cognitive, emotional, physical and social.
To achieve this goal, the opinions of a random sample of customers of the Express Delivery Corporation were surveyed, using the electronic questionnaire according to the five-point Likert scale, and the sample was determined with (200) items, of which (188) were valid for statistical analysis, and the SPSS22 program was used to conduct descriptive statistics and test hypotheses. The study's findings showed that relationship marketing has a major impact on the customer experience in the express delivery company. This impact is a result of relationship marketing's four key dimensions: trust, commitment, communication, and satisfaction.
| En ligne : | https://drive.google.com/file/d/1-a5kXJruHeDtOietJmjhzXNzD4Sw2VDg/view?usp=drive [...] |
|  |