Titre : | دور نظام المعلومات في تحسين اليات ادارة العلاقة مع الزبون : دراسة حالة مؤسسة موبيليس سطيف | Type de document : | texte imprimé | Auteurs : | موسى سليماني, Auteur ; شكيب كيوة, Auteur ; محلب، فايزة, Directeur de thèse | Editeur : | كلية العلوم الاقتصادية و العلوم التجارية وعلوم التسيير | Année de publication : | 2023 | ISBN/ISSN/EAN : | TH/M4469 | Note générale : | المذكرة في شكل الكتروني فقط | Langues : | Arabe | Tags : | نظام المعلومات ، إدارة العلاقة مع الزبون ، الاتصال بالزبون ، فهم الزبون ، رضا الزبون ، ولاء الزبون ، الاحتفاظ بالزبون .
Key words :information system ,Customer Relationship Management , Customer Communication , Customer understanding , Customer satisfaction ,Customer loyalty , Customer retention. | Résumé : | تهدف هذه الدراسة الى تبيان مساهمة نظام المعلومات في تحسين وتطوير من آليات واستراتيجيات إدارة العلاقة مع الزبون والمتمثلة في الاتصال بالزبون ، فهم الزبون ، رضا الزبون ، ولاء الزبون ، الاحتفاظ بالزبون، وتم التطبيق الميداني لهذه الدراسة في مؤسسة الاتصالات موبيليس سطيف ، حيث تم اختيار عينة مكونة من30موظف بالمؤسسة وتم توزيع عليهم استبيانات للحصول على اكبر قدر ممكن من المعلومات ، وهذا بالاعتماد على المنهج الوصفي والتحليلي وأيضا منهج دراسة حالة ، وبعد ذلك تم تحليل بيانات الاستبيان عن طريق برنامج التحليل الإحصائي SPSS لتأكيد من صحة الفرضيات ،وفي الأخير تم التوصل الى انه توجد علاقة ذو دلالة إحصائية بين نظام المعلومات واليات إدارة العلاقة مع الزبون عند مستوى معنوية 0.05 في المؤسسة محل الدراسة ، وهي علاقة تأثير ومساهمة أي ان نظام المعلومات يؤثر على إدارة العلاقة مع الزبون من خلال المساهمة في تحسين من ألياتها وهذا ما اكدناه نظريا وتطبيقا من خلال هذه الدراسة .
ABSTRACT :
This study amis to demonstrate the contribution of the information system in improving and developing the mechanisms and stratégies of Customer Relationship Management ,represented by Customer communication , Customer understanding , Customer satisfaction ,Customer loyalty , Customer rétention , and the Field application of This study was carried out at the communication institution Mobilis Sétif , where a sample of 30 employées of the institution was selected and questionnaires were distributed to them to obtain as much information as possible , and this based on the descriptive and analytical approach as well as a case study approach , after which the questionnaire data was analyzed through the SPSS statistical analysis program to confirm the validity of the hypotheses , and finally it was concluded that there is a statistically significant relationship between the information system and the mechanisms of relationship management with the Customer at the level of significance 0,05 in the institution understudy , which is an impact and contribution relationship management by contributing to the improvement of its mechanisms , and this is what we confirmed theoretically and in practice through this study .
| En ligne : | https://drive.google.com/file/d/1ZICXLFAyI2nX3YTADUlw2klK6rPwGtRo/view?usp=drive [...] |
دور نظام المعلومات في تحسين اليات ادارة العلاقة مع الزبون : دراسة حالة مؤسسة موبيليس سطيف [texte imprimé] / موسى سليماني, Auteur ; شكيب كيوة, Auteur ; محلب، فايزة, Directeur de thèse . - [S.l.] : كلية العلوم الاقتصادية و العلوم التجارية وعلوم التسيير, 2023. ISSN : TH/M4469 المذكرة في شكل الكتروني فقط Langues : Arabe Tags : | نظام المعلومات ، إدارة العلاقة مع الزبون ، الاتصال بالزبون ، فهم الزبون ، رضا الزبون ، ولاء الزبون ، الاحتفاظ بالزبون .
Key words :information system ,Customer Relationship Management , Customer Communication , Customer understanding , Customer satisfaction ,Customer loyalty , Customer retention. | Résumé : | تهدف هذه الدراسة الى تبيان مساهمة نظام المعلومات في تحسين وتطوير من آليات واستراتيجيات إدارة العلاقة مع الزبون والمتمثلة في الاتصال بالزبون ، فهم الزبون ، رضا الزبون ، ولاء الزبون ، الاحتفاظ بالزبون، وتم التطبيق الميداني لهذه الدراسة في مؤسسة الاتصالات موبيليس سطيف ، حيث تم اختيار عينة مكونة من30موظف بالمؤسسة وتم توزيع عليهم استبيانات للحصول على اكبر قدر ممكن من المعلومات ، وهذا بالاعتماد على المنهج الوصفي والتحليلي وأيضا منهج دراسة حالة ، وبعد ذلك تم تحليل بيانات الاستبيان عن طريق برنامج التحليل الإحصائي SPSS لتأكيد من صحة الفرضيات ،وفي الأخير تم التوصل الى انه توجد علاقة ذو دلالة إحصائية بين نظام المعلومات واليات إدارة العلاقة مع الزبون عند مستوى معنوية 0.05 في المؤسسة محل الدراسة ، وهي علاقة تأثير ومساهمة أي ان نظام المعلومات يؤثر على إدارة العلاقة مع الزبون من خلال المساهمة في تحسين من ألياتها وهذا ما اكدناه نظريا وتطبيقا من خلال هذه الدراسة .
ABSTRACT :
This study amis to demonstrate the contribution of the information system in improving and developing the mechanisms and stratégies of Customer Relationship Management ,represented by Customer communication , Customer understanding , Customer satisfaction ,Customer loyalty , Customer rétention , and the Field application of This study was carried out at the communication institution Mobilis Sétif , where a sample of 30 employées of the institution was selected and questionnaires were distributed to them to obtain as much information as possible , and this based on the descriptive and analytical approach as well as a case study approach , after which the questionnaire data was analyzed through the SPSS statistical analysis program to confirm the validity of the hypotheses , and finally it was concluded that there is a statistically significant relationship between the information system and the mechanisms of relationship management with the Customer at the level of significance 0,05 in the institution understudy , which is an impact and contribution relationship management by contributing to the improvement of its mechanisms , and this is what we confirmed theoretically and in practice through this study .
| En ligne : | https://drive.google.com/file/d/1ZICXLFAyI2nX3YTADUlw2klK6rPwGtRo/view?usp=drive [...] |
|  |