Titre : | أثر رأس المال الفكري على الإبداع التسويقي : دراسة مقارنة بين شركة حرسف الصناعية وفرع حبوب الهضاب العليا سطيف | Type de document : | texte imprimé | Auteurs : | أية بابوري, Auteur ; ريان قدور, Auteur ; رجم، خالد, Directeur de thèse | Editeur : | كلية العلوم الاقتصادية والتجارية وعلوم التسيير جامعة فرحات عباس سطيف1 الجزائر | Année de publication : | 2023 | ISBN/ISSN/EAN : | TH/M4467 | Note générale : | المذكرة في شكل الكتروني فقط | Langues : | Arabe | Tags : | Keywords: intellectual capital, human capital, structural capital, relational capital marketing innovation.
الكلمات المفتاحية: رأس المال الفكري، رأس المال البشري، رأس المال الهيكلي، رأس المال العلاقاتي، الإبداع التسويقي. | Résumé : | هدفت هذه الدراسة إلى التعرف على أثر رأس المال الفكري بأبعاده الثلاث المتمثلة في (رأس المال البشري، رأس المال الهيكلي، رأس المال العلاقاتي) على الإبداع التسويقي في شركتي حرسف الصناعية وفرع حبوب الهضاب العليا، تم الإعتماد في الدراسة على المنهج الوصفي كما تم استخدام الاستبيان والمقابلة كأدوات لجمع المعلومات، حيث وزع الاستبيان على عينة اجمالية تمثلت في 52 فرد من الاطارات والعمال الإداريين في الشركتين أما المقابلة فقد تم إجرائها مع كل من مسؤول قسم المبيعات ورئيس مصلحة الموارد البشرية في شركة حرسف ومع رئيس مصلحة التجارة والتسويق في فرع حبوب الهضاب العليا، وقد تم تحليل البيانات باستخدام برنامج الحزمة الإحصائية للعلوم الاجتماعية SPSS.
توصلت الدراسة إلى مجموعة من النتائج أهمها: لا يوجد أثر ذو دلالة احصائية لرأس المال الفكري بأبعاده الثلاثة على الإبداع التسويقي في شركة حرسف، بينما كان هناك أثر لكل من رأس المال البشري والهيكلي على الابداع التسويقي في فرع حبوب الهضاب العليا في حين أن رأس المال العلاقاتي لا يؤثر على الإبداع التسويقي في هذه الشركة، كما تم التوصل أيضا إلى أن مستوى رأس المال الفكري والابداع التسويقي في شركة حرسف كان مرتفعا مقارنة بفرع حبوب الهضاب العليا التي كان بها متوسطا.
Abstract
This study aimed to determine the Impact of Intellectual Capital with its three Dimensions (Human Capital, Structural Capital, Relational Capital) on Marketing creativity at HARSEF Industrial Company and Upper Plateau Grain Branch. This study was based on the descriptive method, using a questionnaire and an interview as information collection tools. the questionnaire was distributed to a total sample of 52 directors, heads of departments and administrative workers of those companies, while the interview was conducted with both the Sales Department Officer and Human Resources Director in HARSEF and with the Director of Commerce and Marketing Department in Upper Plateau Grain Branch, the data were analyzed using the statistical package programme SPSS. Results have shown that there is a high level of intellectual capital and marketing creativity at Harsef Company, while they are at an average level at Upper Plateau Grain Branch, furthermore the study reached that there is no statistically significant effect of intellectual capital, in its three dimensions on marketing creativity in HARSEF, while there is an impact of both human capital and structural capital on marketing creativity in the Upper Plateau Grain Branch.
| En ligne : | https://drive.google.com/file/d/1vZaoeRuhycEL2WzSJLLRTsILuilzR8ZP/view?usp=drive [...] |
أثر رأس المال الفكري على الإبداع التسويقي : دراسة مقارنة بين شركة حرسف الصناعية وفرع حبوب الهضاب العليا سطيف [texte imprimé] / أية بابوري, Auteur ; ريان قدور, Auteur ; رجم، خالد, Directeur de thèse . - [S.l.] : كلية العلوم الاقتصادية والتجارية وعلوم التسيير جامعة فرحات عباس سطيف1 الجزائر, 2023. ISSN : TH/M4467 المذكرة في شكل الكتروني فقط Langues : Arabe Tags : | Keywords: intellectual capital, human capital, structural capital, relational capital marketing innovation.
الكلمات المفتاحية: رأس المال الفكري، رأس المال البشري، رأس المال الهيكلي، رأس المال العلاقاتي، الإبداع التسويقي. | Résumé : | هدفت هذه الدراسة إلى التعرف على أثر رأس المال الفكري بأبعاده الثلاث المتمثلة في (رأس المال البشري، رأس المال الهيكلي، رأس المال العلاقاتي) على الإبداع التسويقي في شركتي حرسف الصناعية وفرع حبوب الهضاب العليا، تم الإعتماد في الدراسة على المنهج الوصفي كما تم استخدام الاستبيان والمقابلة كأدوات لجمع المعلومات، حيث وزع الاستبيان على عينة اجمالية تمثلت في 52 فرد من الاطارات والعمال الإداريين في الشركتين أما المقابلة فقد تم إجرائها مع كل من مسؤول قسم المبيعات ورئيس مصلحة الموارد البشرية في شركة حرسف ومع رئيس مصلحة التجارة والتسويق في فرع حبوب الهضاب العليا، وقد تم تحليل البيانات باستخدام برنامج الحزمة الإحصائية للعلوم الاجتماعية SPSS.
توصلت الدراسة إلى مجموعة من النتائج أهمها: لا يوجد أثر ذو دلالة احصائية لرأس المال الفكري بأبعاده الثلاثة على الإبداع التسويقي في شركة حرسف، بينما كان هناك أثر لكل من رأس المال البشري والهيكلي على الابداع التسويقي في فرع حبوب الهضاب العليا في حين أن رأس المال العلاقاتي لا يؤثر على الإبداع التسويقي في هذه الشركة، كما تم التوصل أيضا إلى أن مستوى رأس المال الفكري والابداع التسويقي في شركة حرسف كان مرتفعا مقارنة بفرع حبوب الهضاب العليا التي كان بها متوسطا.
Abstract
This study aimed to determine the Impact of Intellectual Capital with its three Dimensions (Human Capital, Structural Capital, Relational Capital) on Marketing creativity at HARSEF Industrial Company and Upper Plateau Grain Branch. This study was based on the descriptive method, using a questionnaire and an interview as information collection tools. the questionnaire was distributed to a total sample of 52 directors, heads of departments and administrative workers of those companies, while the interview was conducted with both the Sales Department Officer and Human Resources Director in HARSEF and with the Director of Commerce and Marketing Department in Upper Plateau Grain Branch, the data were analyzed using the statistical package programme SPSS. Results have shown that there is a high level of intellectual capital and marketing creativity at Harsef Company, while they are at an average level at Upper Plateau Grain Branch, furthermore the study reached that there is no statistically significant effect of intellectual capital, in its three dimensions on marketing creativity in HARSEF, while there is an impact of both human capital and structural capital on marketing creativity in the Upper Plateau Grain Branch.
| En ligne : | https://drive.google.com/file/d/1vZaoeRuhycEL2WzSJLLRTsILuilzR8ZP/view?usp=drive [...] |
|  |