Titre : | أثر إدارة معرفة الزبون وتطوير المنتجات الجديدة على ولاء الزبائن : دراسة ميدانية لمؤسسة إيريس بولاية سطيف | Type de document : | texte imprimé | Auteurs : | هند بلخير, Auteur ; ايمان مرير, Auteur ; نوال كباب, Directeur de thèse | Editeur : | كلية العلوم الاقتصادية والتجارية وعلوم التسيير جامعة سطيف 1 | Année de publication : | 2023 | Importance : | 112ص | ISBN/ISSN/EAN : | TH/M4320 | Note générale : | نسخة الكترونية فقط | Langues : | Arabe | Tags : | Keywords: customer knowledge management, new product development, customer loyalty. إدارة معرفة الزبائن، تطوير المنتجات الجديدة، ولاء الزبائن. | Résumé : | هدفت الدراسة لمعرفة أثر إدارة معرفة الزبون وتطوير المنتجات الجديدة على ولاء الزبائن، انطلاقا من ثلاث متغيرات رئيسية: إدارة معرفة الزبون وأيضا تطوير المنتجات الجديدة كمتغيرات مستقلة، وولاء الزبون كمتغير تابع.
وتحقيقا لهدف الدراسة، قمنا بإجراء الدراسة الميدانية على مؤسسة إيريس معتمدين على الاستبانة كأداة لجمع المعلومات، حيث تم توزيع (30) استمارة ورقية على موظفي هذه المؤسسة من المدير إلى الموظف البسيط، وقد تم استرجاع (30) استمارة صالحة للتحليل والمعالجة بواسطة البرنامج الاحصائي للعلوم الاجتماعية (26 spss) لمعرفة اتجاه وقوة إجابات عينة الدراسة، وقد تم الاعتماد على تحليل الانحدار الخطي البسيط واختبار T لاختبار الفرضيات وتقييم نموذج الدراسة، حيث توصلت الدراسة لعدة نتائج أهمها:
أظهرت نتائج ان هناك اهتمام جيد بإدارة معرفة الزبون وتطبيق جيد لإبعادها في مؤسسة أيريس.
أظهرت النتائج وجود إثر ذو دلالة إحصائية لإدارة معرفة الزبون على ولاء الزبون عند α≤0.05
كما اثبت وجود أثر ذو دلالة إحصائية لتطوير المنتجات الجديدة على ولاء عند α≤0.05
بإضافة الى وجود أثر ذو دلالة إحصائية لإدارة معرفة الزبون على تطوير المنتجات عند α≤0.05.
اشارت نتائج الدراسة وفقا لآراء افراد عينة الدراسة على وجود أثر مشترك ذو دلالة إحصائية لكل من إدارة معرفة الزبون وتطوير منتجات جديدة على ولاء زبائن مؤسسة اريس عند α≤0.05
وقدمت الدراسة مجموعة من الاقتراحات بخصوص الاهتمام والتركيز على تطبيق ادارة معرفة الزبون وكذا تطوير المنتجات الجديدة في مؤسسة إيريس وبالتالي زيادة ولاء الزبون.
The study aimed to find out the impact of customer knowledge management and new product development on customer loyalty, based on three main variables: customer knowledge management and new product development as independent variables, and customer loyalty as a dependent variable.
To achieve the aim of the study, we conducted a field study on the Iris Foundation, relying on the questionnaire as a tool for collecting information, where (30) paper forms were distributed to the employees of this institution from the manager to the simple employee, and (30) forms valid for analysis and treatment were retrieved by the statistical program for social sciences 26 spss To find out the direction and strength of the study sample answers, simple linear regression analysis and the T test were relied upon to test the hypotheses and evaluate the study model, as the study reached several results, the most important of which are:
The results showed that there is a statistically significant effect of customer knowledge management on customer loyalty, as well as a statistically significant effect of developing new products on customer loyalty, in addition to a statistically significant effect of customer knowledge management on product development.
The results of the study indicated, according to the opinions of the study sample, that there is a joint effect of statistical significance for each of customer knowledge management and the development of new products on loyalty Ares Foundation clients
The study presented a set of suggestions regarding interest and focus on the application of customer knowledge management, as well as the development of new products in Iris Corporation, and thus an increase customer loyalty.
| En ligne : | https://drive.google.com/file/d/1E4vneqEmtroWWNM2BwG_nm7sxtY-rsbl/view?usp=drive [...] |
أثر إدارة معرفة الزبون وتطوير المنتجات الجديدة على ولاء الزبائن : دراسة ميدانية لمؤسسة إيريس بولاية سطيف [texte imprimé] / هند بلخير, Auteur ; ايمان مرير, Auteur ; نوال كباب, Directeur de thèse . - [S.l.] : كلية العلوم الاقتصادية والتجارية وعلوم التسيير جامعة سطيف 1, 2023 . - 112ص. ISSN : TH/M4320 نسخة الكترونية فقط Langues : Arabe Tags : | Keywords: customer knowledge management, new product development, customer loyalty. إدارة معرفة الزبائن، تطوير المنتجات الجديدة، ولاء الزبائن. | Résumé : | هدفت الدراسة لمعرفة أثر إدارة معرفة الزبون وتطوير المنتجات الجديدة على ولاء الزبائن، انطلاقا من ثلاث متغيرات رئيسية: إدارة معرفة الزبون وأيضا تطوير المنتجات الجديدة كمتغيرات مستقلة، وولاء الزبون كمتغير تابع.
وتحقيقا لهدف الدراسة، قمنا بإجراء الدراسة الميدانية على مؤسسة إيريس معتمدين على الاستبانة كأداة لجمع المعلومات، حيث تم توزيع (30) استمارة ورقية على موظفي هذه المؤسسة من المدير إلى الموظف البسيط، وقد تم استرجاع (30) استمارة صالحة للتحليل والمعالجة بواسطة البرنامج الاحصائي للعلوم الاجتماعية (26 spss) لمعرفة اتجاه وقوة إجابات عينة الدراسة، وقد تم الاعتماد على تحليل الانحدار الخطي البسيط واختبار T لاختبار الفرضيات وتقييم نموذج الدراسة، حيث توصلت الدراسة لعدة نتائج أهمها:
أظهرت نتائج ان هناك اهتمام جيد بإدارة معرفة الزبون وتطبيق جيد لإبعادها في مؤسسة أيريس.
أظهرت النتائج وجود إثر ذو دلالة إحصائية لإدارة معرفة الزبون على ولاء الزبون عند α≤0.05
كما اثبت وجود أثر ذو دلالة إحصائية لتطوير المنتجات الجديدة على ولاء عند α≤0.05
بإضافة الى وجود أثر ذو دلالة إحصائية لإدارة معرفة الزبون على تطوير المنتجات عند α≤0.05.
اشارت نتائج الدراسة وفقا لآراء افراد عينة الدراسة على وجود أثر مشترك ذو دلالة إحصائية لكل من إدارة معرفة الزبون وتطوير منتجات جديدة على ولاء زبائن مؤسسة اريس عند α≤0.05
وقدمت الدراسة مجموعة من الاقتراحات بخصوص الاهتمام والتركيز على تطبيق ادارة معرفة الزبون وكذا تطوير المنتجات الجديدة في مؤسسة إيريس وبالتالي زيادة ولاء الزبون.
The study aimed to find out the impact of customer knowledge management and new product development on customer loyalty, based on three main variables: customer knowledge management and new product development as independent variables, and customer loyalty as a dependent variable.
To achieve the aim of the study, we conducted a field study on the Iris Foundation, relying on the questionnaire as a tool for collecting information, where (30) paper forms were distributed to the employees of this institution from the manager to the simple employee, and (30) forms valid for analysis and treatment were retrieved by the statistical program for social sciences 26 spss To find out the direction and strength of the study sample answers, simple linear regression analysis and the T test were relied upon to test the hypotheses and evaluate the study model, as the study reached several results, the most important of which are:
The results showed that there is a statistically significant effect of customer knowledge management on customer loyalty, as well as a statistically significant effect of developing new products on customer loyalty, in addition to a statistically significant effect of customer knowledge management on product development.
The results of the study indicated, according to the opinions of the study sample, that there is a joint effect of statistical significance for each of customer knowledge management and the development of new products on loyalty Ares Foundation clients
The study presented a set of suggestions regarding interest and focus on the application of customer knowledge management, as well as the development of new products in Iris Corporation, and thus an increase customer loyalty.
| En ligne : | https://drive.google.com/file/d/1E4vneqEmtroWWNM2BwG_nm7sxtY-rsbl/view?usp=drive [...] |
|  |