Titre : | اثر الاتصالات التسويقية في تحسين الاداء التسويقي للمؤسسات الصغيرة و المتوسطة الصناعية : حالة بعض المؤسسات الصناعية بولاية سطيف | Type de document : | texte imprimé | Auteurs : | اسامة يعيش, Auteur ; شعبان سوالم, Auteur ; نوال مرزوقي, Directeur de thèse | Editeur : | كلية العلوم الاقتصادية والتجارية وعلوم التسيير جامعة سطيف 1 | Année de publication : | 2023 | Importance : | 127ص | ISBN/ISSN/EAN : | TH/M4588 | Note générale : | نسخة الكترونية فقط | Langues : | Arabe | Tags : | Keywords: marketing communications, marketing performance, market share, customer satisfaction, sales growth, profitability.
الكلمات المفتاحية: اتصالات تسويقية، أداء تسويقي، حصة السوقية، رضا الزبون، نمو المبيعات، ربحية. | Résumé : | الملخص:
هدفت الدراسة إلى تحديد مدى مساهمة الاتصالات التسويقية في تحسين الأداء التسويقي للمؤسسات الصغيرة والمتوسطة من خلال دراسة عينة من الم ص م بولاية سطيف تتكون من 36 مؤسسة، لهذا الغرض تم استخدام استبيان موجه إلى مدراء ورؤساء الأقسام بالمؤسسات محل الدراسة. مكن التحليل الإحصائي للبيانات باستخدام البرنامج الإحصائي (spss) من إثبات صحة الفرضية العامة للدراسة يوجد تأثير ذو دلالة إحصائية للاتصالات التسويقية في تحسين الأداء التسويقي في الم ص م محل الدراسة.
وتوصلت الدراسة إلى وجود علاقة ارتباط دالة إحصائيا بين الاتصالات التسويقية والأداء التسويقي، وأن للاتصالات التسويقية دورا بارزا في تحسين الأداء التسويقي للم ص م، وذلك إذا ركزت هذه الأخيرة على استخدام الاتصالات التسويقية بفعالية، كما أن القياس المستمر للأداء التسويقي المحقق من عناصر الاتصالات التسويقية يتم من خلال أهم المؤشرات المتمثلة في الحصة السوقية، الربحية، رضا الزبون ونمو المبيعات.
Abstract :
The study aimed to determine the extent to which marketing communications contributed to improving the marketing performance of SMEs by studying a sample of 36 SMEs in the state of Setif. For this purpose, a questionnaire was used for directors and heads of departments of the enterprises under consideration. Statistical analysis of data using the statistical program (spss) has made it possible to establish the validity of the study's general hypothesis. There is a statistically significant effect of marketing communications in improving marketing performance.
The study found a statistical correlation between marketing communications and marketing performance and that marketing communications play a prominent role in improving marketing performance, If the latter focuses on the effective use of marketingcommunications and continuous measurement of marketing performance achieved from marketing communications components is achieved through the most important indicators of market share, profitability, customer satisfaction and sales growth.
| En ligne : | https://drive.google.com/file/d/1beQQtiOfsxMpqERKhPyAWEmdWVpii54J/view?usp=drive [...] |
اثر الاتصالات التسويقية في تحسين الاداء التسويقي للمؤسسات الصغيرة و المتوسطة الصناعية : حالة بعض المؤسسات الصناعية بولاية سطيف [texte imprimé] / اسامة يعيش, Auteur ; شعبان سوالم, Auteur ; نوال مرزوقي, Directeur de thèse . - [S.l.] : كلية العلوم الاقتصادية والتجارية وعلوم التسيير جامعة سطيف 1, 2023 . - 127ص. ISSN : TH/M4588 نسخة الكترونية فقط Langues : Arabe Tags : | Keywords: marketing communications, marketing performance, market share, customer satisfaction, sales growth, profitability.
الكلمات المفتاحية: اتصالات تسويقية، أداء تسويقي، حصة السوقية، رضا الزبون، نمو المبيعات، ربحية. | Résumé : | الملخص:
هدفت الدراسة إلى تحديد مدى مساهمة الاتصالات التسويقية في تحسين الأداء التسويقي للمؤسسات الصغيرة والمتوسطة من خلال دراسة عينة من الم ص م بولاية سطيف تتكون من 36 مؤسسة، لهذا الغرض تم استخدام استبيان موجه إلى مدراء ورؤساء الأقسام بالمؤسسات محل الدراسة. مكن التحليل الإحصائي للبيانات باستخدام البرنامج الإحصائي (spss) من إثبات صحة الفرضية العامة للدراسة يوجد تأثير ذو دلالة إحصائية للاتصالات التسويقية في تحسين الأداء التسويقي في الم ص م محل الدراسة.
وتوصلت الدراسة إلى وجود علاقة ارتباط دالة إحصائيا بين الاتصالات التسويقية والأداء التسويقي، وأن للاتصالات التسويقية دورا بارزا في تحسين الأداء التسويقي للم ص م، وذلك إذا ركزت هذه الأخيرة على استخدام الاتصالات التسويقية بفعالية، كما أن القياس المستمر للأداء التسويقي المحقق من عناصر الاتصالات التسويقية يتم من خلال أهم المؤشرات المتمثلة في الحصة السوقية، الربحية، رضا الزبون ونمو المبيعات.
Abstract :
The study aimed to determine the extent to which marketing communications contributed to improving the marketing performance of SMEs by studying a sample of 36 SMEs in the state of Setif. For this purpose, a questionnaire was used for directors and heads of departments of the enterprises under consideration. Statistical analysis of data using the statistical program (spss) has made it possible to establish the validity of the study's general hypothesis. There is a statistically significant effect of marketing communications in improving marketing performance.
The study found a statistical correlation between marketing communications and marketing performance and that marketing communications play a prominent role in improving marketing performance, If the latter focuses on the effective use of marketingcommunications and continuous measurement of marketing performance achieved from marketing communications components is achieved through the most important indicators of market share, profitability, customer satisfaction and sales growth.
| En ligne : | https://drive.google.com/file/d/1beQQtiOfsxMpqERKhPyAWEmdWVpii54J/view?usp=drive [...] |
|  |