Titre : | دور رأس المال الفكري في تحقيق الميزة التنافسية للمؤسسة : دراسة ميدانية لمؤسسة ايريس سطيف | Type de document : | texte imprimé | Auteurs : | حسام الدين بجاوي, Auteur ; باسم قروي, Auteur ; واسع،حمزة, Directeur de thèse | Editeur : | كلية العلوم الاقتصادية والتجارية وعلوم التسيير جامعة سطيف 1 | Année de publication : | 2023 | Importance : | 230ص | ISBN/ISSN/EAN : | TH/M4410 | Note générale : | نسخة الكترونية فقط | Langues : | Arabe | Tags : | رأس المال الفكري، رأس المال البشري، رأس المال الهيكلي، رأس المال العلائقي، الميزة التنافسية.
Keywords: intellectual capital, human capital, structural capital, relational capital, competitive advantage. | Résumé : | هدفت هذه الدراسة إلى إبراز دور رأس المال الفكري بأبعاده المتمثلة في (رأس المال البشري، رأس المال الهيكلي، رأس المال العلائقي) في تحقيق الميزة التنافسية بأبعادها المتمثلة في ( الجودة، التكلفة، التسليم، الإبداع) في مؤسسة إيريس –سطيف-.
استخدمت الدراسة إستبيان لجمع البيانات حول متغيرات الدراسة، وقد شملت 63 إطار وعون تحكم بالمؤسسة محل الدراسة، وبعد تحليل النتائج وإختبار الفرضياتبإستخدام الحزمة الإحصائية للعلوم الإجتماعية(26 Spss)، تم التوصل إلى عدة نتائج من أبرزها أن هناك علاقة موجبة ذات دلالة إحصائية بين رأس المال الفكري بأبعاده الثلاثة والميزة التنافسية لمؤسسةإيريس.
ومن أهم ما أوصت به الدراسة ضرورة المحافظة على رأس المال الفكري بإعتباره ثروة قيمة ومورد إستراتيجي تمتلكه المؤسسة، والإهتمام بالدراسات والأبحاث المتعلقة برأس المال الفكري وبيان الطرق التي يمكن من خلالها إستثماره وإدارته بطريقة صحيحة لأنه مصدر هام لتحقيق التميز التنافسي.
Abstract:
This study aimed to highlight the role of intellectual capital with its dimensions (human capital, structural capital, and relational capital) in achieving competitive advantage with its dimensions (quality, cost, delivery, creativity) at Iris –Setif-.
The study used a questionnaire to collect data on the study variables, which included 63 frameworks and controls of the institution under study, and after analyzing the results and testing hypotheses using the statistical package of Social Sciences (26 Spss), several results were reached, most notably that there is a statistically significant positive relationship between intellectual capital in its three dimensions and the competitive advantage of the Iris company.
One of the most important recommendations of the study is the need to preserve intellectual capital as a valuable asset and a strategic resource owned by the institution, and pay attention to studies and research related to intellectual capital and indicate ways through which it can be invested and managed properly because it is an important source to achieve competitive excellence.
| En ligne : | https://drive.google.com/file/d/1WBcWO325sELmUhFh510QKrV8HN0rm6Qy/view?usp=drive [...] |
دور رأس المال الفكري في تحقيق الميزة التنافسية للمؤسسة : دراسة ميدانية لمؤسسة ايريس سطيف [texte imprimé] / حسام الدين بجاوي, Auteur ; باسم قروي, Auteur ; واسع،حمزة, Directeur de thèse . - [S.l.] : كلية العلوم الاقتصادية والتجارية وعلوم التسيير جامعة سطيف 1, 2023 . - 230ص. ISSN : TH/M4410 نسخة الكترونية فقط Langues : Arabe Tags : | رأس المال الفكري، رأس المال البشري، رأس المال الهيكلي، رأس المال العلائقي، الميزة التنافسية.
Keywords: intellectual capital, human capital, structural capital, relational capital, competitive advantage. | Résumé : | هدفت هذه الدراسة إلى إبراز دور رأس المال الفكري بأبعاده المتمثلة في (رأس المال البشري، رأس المال الهيكلي، رأس المال العلائقي) في تحقيق الميزة التنافسية بأبعادها المتمثلة في ( الجودة، التكلفة، التسليم، الإبداع) في مؤسسة إيريس –سطيف-.
استخدمت الدراسة إستبيان لجمع البيانات حول متغيرات الدراسة، وقد شملت 63 إطار وعون تحكم بالمؤسسة محل الدراسة، وبعد تحليل النتائج وإختبار الفرضياتبإستخدام الحزمة الإحصائية للعلوم الإجتماعية(26 Spss)، تم التوصل إلى عدة نتائج من أبرزها أن هناك علاقة موجبة ذات دلالة إحصائية بين رأس المال الفكري بأبعاده الثلاثة والميزة التنافسية لمؤسسةإيريس.
ومن أهم ما أوصت به الدراسة ضرورة المحافظة على رأس المال الفكري بإعتباره ثروة قيمة ومورد إستراتيجي تمتلكه المؤسسة، والإهتمام بالدراسات والأبحاث المتعلقة برأس المال الفكري وبيان الطرق التي يمكن من خلالها إستثماره وإدارته بطريقة صحيحة لأنه مصدر هام لتحقيق التميز التنافسي.
Abstract:
This study aimed to highlight the role of intellectual capital with its dimensions (human capital, structural capital, and relational capital) in achieving competitive advantage with its dimensions (quality, cost, delivery, creativity) at Iris –Setif-.
The study used a questionnaire to collect data on the study variables, which included 63 frameworks and controls of the institution under study, and after analyzing the results and testing hypotheses using the statistical package of Social Sciences (26 Spss), several results were reached, most notably that there is a statistically significant positive relationship between intellectual capital in its three dimensions and the competitive advantage of the Iris company.
One of the most important recommendations of the study is the need to preserve intellectual capital as a valuable asset and a strategic resource owned by the institution, and pay attention to studies and research related to intellectual capital and indicate ways through which it can be invested and managed properly because it is an important source to achieve competitive excellence.
| En ligne : | https://drive.google.com/file/d/1WBcWO325sELmUhFh510QKrV8HN0rm6Qy/view?usp=drive [...] |
|  |